Gå til innhold
  • Bli medlem

ny vs. gammel Fjellpulken


Torgis

Anbefalte innlegg

Har prøvd å lete litt på forumet her, med mindre hell. Lurer altså på hvordan gamle Fjellpulken er ifht. den nye (X-country?)-serien? Det er jo mulig å få tak i billige, brukte modeller av de eldre typene, men hva er egentlig forskjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nylig handlet X-country 118 (tidl.snerten) komplett på XXL/Klubbportalen. Eneste forskjell jeg kunne se er lastsikringssystemet , ei utvendig lomme og tilgang direkte til hovedrommet bak via glidelås. I tillegg til vanlig strikkoversnøring med kroker, er det montert to nylonflak på hver side med justerbare nylonremmer og kvikklåser imellom. Tror forskjellen kun er fra "livet" og opp. Skroget og meiene ser helt like ut som på den tidligere. Har ikke fått prøvd den skikkelig ennå, så jeg vet ikke om lastsikringsystemet har noe for seg.

Kjekt med glidelås rett inn i hovedrommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er denne pulken 118-pulken egentlig? Jeg har litt problem med å visualisere hvor romslig den er. Planen er å bruke den for enten 1 person på ukestur, eller til de tyngste tingene på tur med 2 stykker. Men ifølge Fjellpulken sine sider skulle man knapt tro at pulken er stor nok til å frakte vann opp til hytta med. Så burde jeg satse på den 144-pulken i stedet, med tanke på at jeg har tenkt å ha med både stort telt og flere liggeunderlag? Eller får man plass til det meste i 118 med litt kløktigpakking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Veteran lengde 144 cm og en KIII på 168 cm.

Føler at høyden på pulken er viktig, med en gang den blir for høy velter den mye lettere. Hvilke type drag du bruker teller også. Det beste til normal bruk er det stive ekspedisjonsdraget, det stiver av pulken bedre enn de sammenleggbare dragene. Men er dyrere og mere upraktisk hvis du må bære pulken et stykke, eller pakke i en trang bil.

Finn frem det du skal til en tur og lag deg en "mal" på gulvet fks mot veggen med de mål den ønskede pulken har, da ser du fort om hvilke modell du trenger. Lengde, bredde og lastehøyde finner du på fjellpulken.no

Jeg ville nok godt for en Veteranhttp://www.fjellpulken.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=7&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. størrelse: Jeg har prøvepakket 118 cm for telting vinterstid i skogsterreng (ukestur) og det er plass nok for meg. Men, jeg drar på ukestur sommerstid med en 50 L Alpineguide fra Bergans, så det er kanskje ikke meg du bør legge lista etter. Vet om flere som er kjempefornøyde med 144 cm- utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg har gått tur med en kamerat som hadde den nye xcountry 144 fra fjellpulken, jeg har scandic tur 120 fra acapulka.

Synes at min pulk fungerer bedre og er mer stødig. Den har omtrent samme lastekapasitet men veltet mye mindre.

Det eneste som er ny med xcountry er trekket og låsesystem. Dette fungere ikke helt bra i snøen og kompisenmin dro med seg mye snø under flappene. Glidelås er kjekt, men jeg savnet den ikke, brukte en liten sekk på pulken til det som jeg trengte på dagen.

Lastesikringen til pulken min er meget bra og lettere å jobbe med i dårlig vær med våtter på.

Så sekken festet jeg bare under gummistrikken som er vanvittig elastisk. Sekken har jeg også brukt på mindre toppturer vi hadde underveis. Jeg slapp å åpne pulken hele tiden og få enda mer snø i den.For det fikk kompisen min, masse snø bak glidelås, så han brukte den faktisk ikke så ofte, kun når det var vindstille gikk det bra. Den har også fryset fast et par ganger :?

Det virker om at det var en større presenning på pulken min, så det var lettere å pakke pulken og lukke den.

Fikk en god pris hos akapulka så forskjellen var ikke så stor allikevel, omtrent 600 kroner.Men jeg synes jeg fikk veldig mye bedre pulk for pengene. Bare se hvordan den er laget, og så synes jeg fungerer den bedre på tur. Det er jo det viktigste.Så jeg kan anbefale en titt.

pulken ser du på http://www.acapulka.com/norwegisch/home.html

eller på sportsnett.no

Har forresten nettop lest en test på jakt og fiske sine sider. De er også meget fornøyd.

sjekk den ut på:

http://www.jaktogfiske.net/id/1159

Har lånt en Akapulka 150 til en tur på Grønland for ett par år siden, men synes scandic tour 120 passer best for mine turer her på fjellet.

Forresten, sekken jeg bruker er en Osprey cyper 26. Den bruker jeg også i hverdagen. Kjøpt på sportsnett.no.

Gleder meg til Hardangervidda i slutten av februar :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjøpte en Fjellpulken X-Contry 168 cm rett før jul og har fått prøvd den på et par turer.

Jeg er raus når jeg tar med utstyr på tur og enhver kapasitet er alltid sprengt. På vintertur har jeg alltid med pilkeutstyr, stor sag, skikkelig øks, store vinterposer osv. Med en Snerten går det greit alene, men skal du annet enn bare å gå fra A til B, og kanskje være flere, så kjøp minimum Veteran 144 cm.

Når det gjelder pulken min er jeg ikke helt fornøyd da den ikke er retnings stabil på hardt og flatt underlag. Ved minste helning så sklir pulken sidelengs. I nedoverbakke ender det fort i velt hvis pulken er høyt pakket. Jeg mener meiene under er for brede slik at de flyter for godt på harde underlag. Har sjekket mot Fjellpulken, men de sier at det er slik Ekspdisjonspulken KIII alltid har vært og de hadde ikke hørt om dette problemet før. Jeg mener og at pulken burde vært noen cm bredere for økt kapasitet og bedre stabilitet. Stroppene kunne også vært litt lengre og strikken mer tøyelig.

Jeg har gått mye med barnepulk, både med barn og med utstyr, pluss forsvarets trepulk (170 cm) og der har jeg aldri hatt tilsvarende problem.

Ellers er jo denne pulken utstyrt med bra festepunkter for stropper utvendig og innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det du sier er sant.... men som jeg sa tidligere så er det på tide å sjekke med akapulka sine pulker.

de er litt bredere, har bedre retningstabilitet på hard føre og større lastekapasitet.

sjekk meiene der, de er absolutt bedre og smalere, som du ønsker deg.

Treng du noe som slett ikke velter , så finnes det der også.

stroppene er lengre der, strikken mye mer tøyelig....ser ut som du har satset på feil pulk...

Jeg anbefaler en titt på:

www.acapulka.com

en kopis av meg kjøpte seg nå en scandic tur 150, den har enda litt større lastekapasitet enn 168 xcontry synes jeg.

presenningen er også litt større. Hørte at han fikk en grei pris etter at han sendte en epost med forespørsel.

har lest en del tester av acapulka i det siste, og de kommer alltid best ut.

Nye tur og ekspedisjonspulker fra fjellpulken er det heller ikke, det er gammel skrog og div. med et nytt trekk.

Det synes jeg er rett og slett på kanten...

har forøvrig sett en fyr som har limt fast glidelåsen bak i xcontry pulken sin fordi den gikk i stykke etter kort tid.

Så kom det masse snø inn i pulken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøpte da altså Fjellpulken 144, og jeg er etterhvert enig i at de tingene som blir dratt frem med Acapulca rettferdiggjør en litt høyre pris. Dersom de tingene faktisk utgjør en forskjell (som jeg tror de gjør), kommer jeg til å velge Acapulca om jeg noen gang kjøper nytt. Fjellpulken velter utrolig fort! Synest egentlig at strikken er grei, men den glidlåsen bak er jaggu ikke mye effektiv. Det er enklere å pakke pulken opp og igjen, enn å passe på at småtinga ligger tilgjengelig akkurat under glidlåsen. Dessuten er det "nye lastesystemet" mer irriterende enn effektivt. Jada, jeg er litt misfornøyd, men jeg kommer meg da frem med denne pulken også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.