Gå til innhold
  • Bli medlem

HD kamera til turbruk


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Funderer på å kjøpe meg HD kamera til turbruk. Noen som har investert i det som har noen gode tips? Må være lett og hardført. Er denne teknologien kommet så langt at man kan finne noe som er brukbart uten at det går på bekostning av kvalitet osv. Tar gjerne i mot gode tips og erfaringer...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg benytter et Canon HF10, som produserer video i full HD (1080p). Det er lite, lett og får fint plass i oppakningen. Dette er mitt første videokamera, så sammenligningsgrunnlaget er heller tynt, men jeg er i hvert fall fornøyd. Fungerer også godt i dårlig lys, noe som kan være en fordel når man er på tur. Fås kjøpt for 7390,- kroner hos billigste nettbutikk.

Mer informasjon:

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/HF10/index.asp

http://www.akam.no/artikler/canon_hf100_vs_panasonic_sd9/52170

http://eirikso.com/2008/05/28/test-clips-from-canon-hf10/

Den siste lenken kan være verdt å titte på. Eirik Solheim arbeider for NRK og har sannsynligvis et noe bedre grunnlag for sine uttalelser enn meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med et Canon HD kamera i høst til Uranostinds sørtopper (

) blant annet
. Det gikk helt greit mtp batteri og brukervennlighet. Men med de fleste datamaskiner som folk flest bruker er det drittregt til redigering i feks Pinnacle. Men har du HD tv er det utrolig pent å se resultatet til slutt, ekstremt flott! Om jeg skal lage film bruker jeg å konvertere filmen ned til MPEG-2 format, det er mye raskere å behandle inntil vi får en sterkere maskin. Nylig har også youtube fått HD funksjon, slik at en kan se filmen i HD kvalitet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony Vegas 8 er ett godkjent redigeringsprogram.

Tullevarer som Pinnacle er bannlyst på mine maskiner, forøvrig er Macintosh veldig gode å redigere på "straight out of the box" som man sier, med Final Cut 5.1 . Man må tilpasse PC`er i større grad for å frigjøre ressursene der de trengs til redigeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er batteriet på dette Canon apparatet? Ser at det kommer dårlig ut på batteri i testene.

Som nevnt er mitt sammenligningsgrunnlag med andre kameraer noe tynt, men jeg har aldri vært plaget med at batteriet går tomt på upassende tidspunkt, mest sannsynlig fordi jeg har hatt tilgang til strøm der jeg har vært. Kulda gjør batteriet tregere, og fører til at batteriindikatoren begynner å blinke relativt tidlig, men det varer rimelig bra allikevel.

Hvilket redigeringsprogram bruker du?

Jeg benytter iMovie på Mac. Det følger med Mac-en og gjør en overraskende god jobb.

Hvor mye "tåler" disse modellene sammenlikne med såkalte sportscam?

Aner ikke hvordan det fungerer sammenlignet med disse sportskameraene, men som med all annen elektronikk, er jeg svært forsiktig med utstyret når jeg er på tur. Jeg legger det vekk når det regner, sludder eller snør og oppbevarer det i vanntette pakkposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest ymse tester ble jeg imponert over Panasonic HDC-HS100.

Se

http://www.dinside.no/data/lyd-bilde/videokameraer/panasonic+hdc-hs100/art789742.html

Både harddisk på 60 gigabyte og mulighet for SD minnebrikke...Vekt 420 gram er et minus kanskje, men jeg likte det meste ellers! Jeg hadde samme gjennomgangen av videokameraer som fantes på markedet i 2005 og havnet den gangen også ved Panasonic...

Edit: Har funnet ut at Panasonic HDC-SD100 er akkurat samme kameraet som over, men uten harddisk. Dvs at man sparer 25% av vekta. En minnebrikke på 8 Gb tar opp en time opptak, og man kan sette inn 32 Gb. skulle holde Også genialt at man har optisk søker - kan spare mye batteri på den måten...hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både harddisk på 60 gigabyte og mulighet for SD minnebrikke...Vekt 420 gram er et minus kanskje, men jeg likte det meste ellers! Jeg hadde samme gjennomgangen av videokameraer som fantes på markedet i 2005 og havnet den gangen også ved Panasonic...

Edit: Har funnet ut at Panasonic HDC-SD100 er akkurat samme kameraet som over, men uten harddisk. Dvs at man sparer 25% av vekta. En minnebrikke på 8 Gb tar opp en time opptak, og man kan sette inn 32 Gb. skulle holde Også genialt at man har optisk søker - kan spare mye batteri på den måten...hmm

Jeg ville vært veldig skeptisk til harddisk i et kamera for bruk på tur. Harddisker har masse bevegelige deler og tåler relativt lite risting og dunking mens de spinner. Men ikke minst tåler de ikke kulde så godt fordi metallet trekker seg sammen når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært veldig skeptisk til harddisk i et kamera for bruk på tur. Harddisker har masse bevegelige deler og tåler relativt lite risting og dunking mens de spinner. Men ikke minst tåler de ikke kulde så godt fordi metallet trekker seg sammen når det er kaldt.
Det har du helt rett i. Mitt gamle kamera var med opp opp på 6200 meter og funket utmerket der også, og jeg tviler på at et kamera med harddisk vil funke under sånne forhold. Det er også noe med luft i mellom selve hardiskplaten og leserhodet i tynn luft.

Dette kameraet er det eneste kameraet med "viewfinder" (linse) for tiden, men det kommer vel en del nye etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harddisker har masse bevegelige deler og tåler relativt lite risting og dunking mens de spinner. Men ikke minst tåler de ikke kulde så godt fordi metallet trekker seg sammen når det er kaldt.

Fullstendig irrelevant for emnet, men jeg ble for omlag 10 år siden fortalt av en tekniker på IBAS at diskene var minst utsatt for ødeleggelser når de var i drift. Årsaken er at de holder en rimelig jevn driftstemperatur, i tillegg skapes det et lufttrykk mellom harddisk platen og lesehodet, som følger av platenes rotasjon, som gjør at lesehodet ikke så lett kommer i kontakt med platen. Hvorvidt dette fortsatt er gjeldende oppfatning er jeg ikke sikker på.

Ellers enig i at harddisk i kamera ikke er å foretrekke. Sats heller på noe uten bevegelige deler, som minnekort.

Det har for øvrig kommet en del snacks de siste dagene. Engadget kan blant annet melde at Samsung kommer med et lite, lekkert kamera:

http://www.engadget.com/2009/01/08/samsung-hmx-r10-hd-camcorder-is-stunning-stunningly-small/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Martin: Buker du fish-eye linser eller annet tilbehør til tur-filming?

Nei, minst mulig utstyr med på tur. Mindre vekt og mindre som kan bli ødelagt. :) Unntaket er dagsturer hjemmefra, eller fra hytta. Da drar jeg gjerne med meg flere objektiver til fotoapparatet. F.eks. en tele og en makro, i tillegg til normalobjektivet.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, minst mulig utstyr med på tur. Mindre vekt og mindre som kan bli ødelagt. :) Unntaket er dagsturer hjemmefra, eller fra hytta. Da drar jeg gjerne med meg flere objektiver til fotoapparatet. F.eks. en tele og en makro, i tillegg til normalobjektivet.

Mvh Martin

Har du brukt videokamera på vintertur, går batterikapasiteten drastisk ned i 10 minus?

Hvordan fungerer det ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt videokamera på vintertur, går batterikapasiteten drastisk ned i 10 minus?

Hvordan fungerer det ellers?

Min erfaring er at batteriindikatoren starter å blinke ganske kjapt, men at det allikevel tar lang tid før batteriet går tomt. Har dog ingen målinger på forskjellene mellom sommer og vinter.

Ellers passer jeg godt på utstyret. Selvfølgelig er det fristende å ha det lett tilgjengelig til enhver tid, men for utstyrets beste er det allikevel best at det ligger i en vanntett pakkpose hvis det regner eller snør som verst.

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har selv gammel canon hv20 som bruker minidv kassetter i hdv format. Ville bare advare brukere av canon at min 'eksploderte' - sa pang plutselig og døde etter bruk av en ikke-autorisert batteri (men som regnes som pålitelig av hv20/30/40 fansene). Da det var ntsc kamera ble den sending tilbake til canon usa til reparasjon. Har faktiskt hele 8 batterier fra 1200 mA til 2400 mA. Dette blir reperasjon no. 2, Canon virker betydelig mindre solid enn andre merker...men har best oppløsning og farge ifølge testene..

Sony Vegas Pro er sann. enda tregere enn andre redigerings-løsninger jo mindre en har core i7 eller lignende - kan regne med 10-20 gangs real-tids 'rendering' til mpeg-2 (DVD standard) eller blu-ray. Dvs en times opptak kan ta 12-24 timer å sende til endelig destinasjon hva det er nå er (sony dvd architect, nero osv.). Til gjengjeld har den veldig god tittel 'software' innebygget og er 'gratis' :P (ssshhh!!). Nå ja jeg har faktisk betalt for den...aldri igjen..

Adobe kan ta bruk av Nvidia CUDA platformen i rendering så lenge man bruker enkelte nvidia quadro kort - er mer enn dobbelt så fort som vanlig cpu rendering (elemental technologies plug-in). Men skerm-kortene ligger vel på 7+ tusen spenn... :) og adobe premiere er bare rimelig hvis kjøpt som akademiker/student (2.500+ usd for adobe pakken - ikke adademisk), som er heller ikke til salgs utenfor usa/uk. God grunn til å pirate bay synes jeg...

Bruker billig fish-eye til usd 40 på tur da videokameraer (consumer) er aldri vid nok..(skrur av og på)..

Edit: kun på Nvidia quadro cx kortet på USD 2000...(CUDA plug-in)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du tak i billige fish-eye linser?

Vurderer og kjøpe et par uorginale batterier fra http://www.altitec.no

De har garanti mot at batteriene skader kameraet, det står at de dekker reparasjon hvis batteriene beviselig ødelegger kameraet.

Batteriene de selger har også sikkerhetselektronikk osv. http://www.altitec.no/product_info.php?products_id=108275

Noen erfaringer/innspill på dette med uorginale batterier fra denne levrandøren?

Noen av dere som har testet solcelle-lader til formålet? Brunton i6 f.eks? http://www.brunton.com/product.php?id=433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe fish-eye men vanlig vidvinkel...det var i USA men da japansk merke...igjennom ebay (ny). Helt greit på vidvinkel men betydelig 'vignetting' dvs dårlig oppløsning hvis man zoomer....fåreslår sjekke på følgende websider...

HV20.com

dvinfo.com (forums)

creative cow

camcorderinfo.com (reviews)

Overnevnte er hovedsakelig drevet av entusiaster (ikke bare canon) som har gjort noen synnsyke mods på sine kameraer o.l. der finner du alt av batterier, skjermer, steadycam, 35mm add-ons, osv...enkelte har gjort om min lille hv20 til rene DV Cinema cams... :P

Edit: det kommer vel snart flere (http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2338321,00.asp) kameraer med SSD harddisk...der vanlig hdd er utsatt for temperatur, vibrasjon, osv...ville kanksje ventet et år før nyinnkjøp av kamera inntil de får til SSD og 1080p i circa 30+ MBPS...helst i proff 'color space', og med uten elendig kompression...noe lignende RED...

Bl.a. det burde være mulig å kjøpe ssd billigere etter hvert..og de kan brukes i pc/laptop samtidig...og jeg har lysst på kick ass pc (dual i7) med ssd's i RAID 0 bl.a., grunnet jeg er for lat å lære nytt redigerings-program (bruker vegas pro)..next build!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.