Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellutstyr - Startpakke/sekk


roysigurd

Anbefalte innlegg

Jeg har en onkelunge som er over middels intressert i friluft.. men foreldrene hans har ikke god råd å kjøpe gutten utstyr.

Han har faktisk bare fiskeutstyr og støvler....

Har leita litt på nett om det finnes en sånn startpakke, eller sekk.. der man får en hel del basic turutstyr, men fant ikke.

Så i den annledning, tenkte jeg at jeg skulle kjøpe han en sekk, som jeg stapper full av utstyr.

Plan for utstyr:

- Sekk 40-60L

- Kokeutstyr

- Tallrikslåde

- Sommersovepose

- 2-3 mannstelt

- Liggeunderlag

- Kniv

- Kompass

- Førstehjelpspakke

- Drikkeflaske

- Sag

Så kom jeg ikke på mer... noe som har forslag til mer.

Gutten er 11 år, og jeg planlegger å legge en 5000 kroner i denne sekken med utstyr.

Forslag til produkter med pris, til de nevnte utstyr mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Høres ut som en flott gave, det der!

Angående lista, så ser den veldig grei ut. Kan jo gi noen forslag på et par av postene:

* Ryggsekk: Bergans Telemark 45 liter, 799 kroner; http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=22300&prodid=2401

* Kokeutstyr: Trangia stormkjøkken 25-3 inkludert gassbrenner, 994 kroner; http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=12.174253

* Sovepose: Anbefaler en 3-sesongspose - Ajungilak Kompakt 3-season, 1349 kroner; http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10102&prodid=7357&tduid=96a4ee0e58a991fba94958dc1c0bf691#pagep7362

* Liggeunderlag: Ajungilak Bamse Extreme, godt underlag som tåler det meste, 369 kroner; http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=6.1040412

* Førstehjelpspakke: Lifesystems, enkel og grei, 249 kroner; http://www.sportsnett.no/products.shtml?LIF03

Angående telt, så virker Bergans sine Kompakt-telt som et greit alternativ. Har ikke prøvd disse selv, men det ser ut som man får et helt greit 3-sesongs telt til en ikke fullt så avskrekkende pris. http://www.fjellsport.no//Product/AcVariant.aspx?AcpId=3.6002

En liten kommentar til soveposen: Jeg anbefaler en tresesongspose istedenfor en sommerpose siden guttungen da vil kunne overnatte ute i mye større deler av sommerhalvåret enn hvis han har en ren sommerpose. Å fryse i posen er ikke gøy.

Mvh

alw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kokeutstyr ville jeg gitt han et Tangia 4/25 stomkjøkken med gasbrenner i, total verdi ca 900.

Og til liggunderlag ville jeg gitt Thermarest Ridgerest (15mm) eller Bamse Extreme (14mm).. Begge er tre sesongers!

Foresten, i første omgang ville jeg kanskje heller kjøpt ei belteøks istedet for sag, men mulig du ser det som litt farligere.. Men bare en liten øks, de er greie å ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel si at Primus EtaPower EF er et meget godt alternativ til stormkjøkken fra Trangia. Bruker omtrent ikke gass, og vil være billigere i bruk for gutten. Det er jo med en stor kjle, og kombinasjon lokk/stekepanne. Begge deler med et non-stick belegg som tåler endel julig. Veldig fornøyd med mitt. Prisen er kanskje litt høyere med sine 999,- på XXL, men det er en hundrelapp vel verd det :roll:

Fnner det av en eller annen grunn ikke på nettsidene deres, men det står nå i butikken...?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange gode forslag her...

Eneste problemet jeg ser, er hvordan jeg skal klare å holde 5000 budsjettet mitt her :)

Va også å snakket med en på fritidsbutikken i byen idag.. å han anbefalte ikke store sekken til en såpass liten gutt.

Han mente 25L va mer enn nok...

Men jeg tror han klare fint å ha en 40-45 liters sekk på ryggen, bare han ikke fyller den over evne.

Så den der bergans sekken blir nok omkring der jeg tenker...

Såg også på dette teltet fra bergans, det ser ut som ett bra telt.

Kompis av meg har dette teltet som heter 6003, og det er jeg fornøyd med (vært mye på tur med det teltet)

Når det gjelder øks/sag.. så har jeg selv prøvd begge.. å har begge..

Liker saga mi bedre, fordi de trærne vi her her oppe er ikke noe å skryte av.

Har ingen problem å gi gutten ei øks... men mest effektive, personlig erfart.. er saga.

Ser lista blir over tusen kroner over budsjettet... så her må det litt slanking til.

Har noen ideer på at det må bli på liggeunderlag og kokeutstyr

For du som lurte om æ va drømmeonkeln.. joda.. æ e lagra på telefon hans som "favorittonkeln" :roll:

Å jeg drar han med på tur ja... i sommer lærte jeg han med fluestang.. så han har nesten bodd i elva.

Liten oppdatering etter forslag

Sekk - 45 liter Bergans Telemark 799,-

Kokeutstyr - Trangia m/gass 994,-

Sovepose - 3 sesongs Alta jr 992,-

Telt - Bergans Kompakt 2 1759,-

Liggeunderlag - Helsport Jerv 14mm 359,-

Førstehjelp - Travelset Walking Kit 131,-

Spiseutstyr - Tallrikslåda 175,-

Kompass - Silva Ranger 3 219,-

Kartmappe - STS Kartmappe 199,-

Kniv - Buck 221 Silver Creek 199,-

Sag - Buck 755 foldesag 199,-

Drikkeflaske - Sportsflaske 37,-

Totalt 6062 kroner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening til forandinger på listen, for å komme innenfor budsjett på 5000 kroner.

Sekk - 45 liter Bergans Telemark 799,-

Kokeutstyr - Trangia 25-3 rødsprit 289,-

Sovepose - Helsport glitterheim 749,-

Telt - Bergans Kompakt 2 1759,-

Liggeunderlag - Ajungilak Jerven 139,-

Førstehjelp - Travelset Walking Kit 131,-

Spiseutstyr - Tallrikslåda 175,-

Kompass - Silva Ranger 3 219,-

Kartmappe - STS Kartmappe 199,-

Kniv - Buck 221 Silver Creek 199,-

Sag - Buck 755 foldesag 199,-

Drikkeflaske - Sportsflaske 37,-

Totalt 4894 kroner...

Tenke gutten kan lære seg med rødsprit først, og 10cm liggeunderlag for holde.

Soveposen som jeg har valgt er en 3 sesongers, ned til -4.... dette bør holde en kald sommer også.

Tru kor mye bare dette kommer til å veie?

Sekk 2,1 kg

Telt 2,9 kg

Trangia 1,1 kg

Sovepose 1,8 kg

FirstAid 0,2 kg

Spiseutstyr 0,3 kg

Sag 0,4 kg

Kart/kompass 0,2 kg

Drikkeflaske 0,1 kg

Ca totaltvekt 9,1 kg

Det er ikke så værst for såpass med utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er jo hvis du finner alt dette i en butikk å godsnakker litt med betjeningen så får du sikkert mellom 10 og 20% rabatt når du skal handle for såpass mye. Er du god til å snakke for deg å klarer 20% er du jo allerede nede på budsjettprisen din. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er jo hvis du finner alt dette i en butikk å godsnakker litt med betjeningen så får du sikkert mellom 10 og 20% rabatt når du skal handle for såpass mye. Er du god til å snakke for deg å klarer 20% er du jo allerede nede på budsjettprisen din. ;D

20% klarer jeg nok i den fritidsbutikken jeg jobbet i før.. kan hende selv med 20% at jeg ikke klarer å komme ned på 5000 kroner.

Tenkte jeg skulle ta med lista til dem, å spørre om tilbud hos dem...

Har jo selv lagt 35000 kroner i utstyr på den butikken... til innkjøpspris :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 25 liter til en 11 - åring... jaja. Som gammel speider vil jeg si: Tullprat fra den sportsforretningen, du kan trygt kjøpe 45 liter+. Jeg brukte en gammel Bergans meis på minst 60 liter da jeg var 11, og fikk en 82 - liters Lill - Sport til 12 - årsdagen. Ta nå heller med guttungen i butikken, så lenge rygglengden kan justeres slik at sekken ikke hindrer gangen går det bra.

At sekken er stor fører som regel bare til at bæresystemet tåler mer vekt, og følgelig er behagelig å bære.

For å kutte ned litt kan du jo f.eks. kjøpe en Mora kniv istedenfor en Buck, kjøpe plastkopp og tallerken istedenfor Tallrikslåda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun 25 liter til en 11 - åring... jaja. Som gammel speider vil jeg si: Tullprat fra den sportsforretningen, du kan trygt kjøpe 45 liter+. Jeg brukte en gammel Bergans meis på minst 60 liter da jeg var 11, og fikk en 82 - liters Lill - Sport til 12 - årsdagen. Ta nå heller med guttungen i butikken, så lenge rygglengden kan justeres slik at sekken ikke hindrer gangen går det bra.

At sekken er stor fører som regel bare til at bæresystemet tåler mer vekt, og følgelig er behagelig å bære.

For å kutte ned litt kan du jo f.eks. kjøpe en Mora kniv istedenfor en Buck, kjøpe plastkopp og tallerken istedenfor Tallrikslåda.

Jeg fikk en 65 liter sekk når jeg va på den aldern, syns det va topp den gangen.. det va/er en kjempegodsekk.. og har den enda.

Når jeg va i den aldern hadde jeg fadern sitt 2 manns "konfirmasjonstelt" fra 65 som veide 7,5 kilo, og svær sovepose som veide nok 4-5 kilo. Jeg dro nu gladlig med kompiser på telt/fisketur...

Så at jeg bryter 10 kilo utstyr på gutten, trur jeg ikke gjør noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også kutte på førstehjelpspakka. Et trekantstørkle, en sportstape, plastre og enkeltmannspakke holder i massevis. (Hvis du virkelig vil spare så er enkeltmannspakke og sportstape brukbart til det aller meste, særlig hvis han også har med seg et skjerf til evt fatle). Tallrikslådan koster 99 på XXL. Jeg syns sag er MYE mer anvendelig enn liten øks. Jeg ville kanskje lagt inn et kart over nærområdet hans istedet for kartmappa, og heller gitt ham kartmappe senere. (Her er det jo endeløse muligheter for påfyll til bursdager og juler framover..) Du kommer ihvertfall til å bli superonkelen etter dette! Du får lære ham å lese kart og bruke kompasset pluss lære ham litt førstehjelp også da :roll:

(Det er når man lager slike lister man innser at man har utstyr for et uendelig antall tusen selv, sikkert 50 000 hvertfall...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også kutte på førstehjelpspakka. Et trekantstørkle, en sportstape, plastre og enkeltmannspakke holder i massevis. (Hvis du virkelig vil spare så er enkeltmannspakke og sportstape brukbart til det aller meste, særlig hvis han også har med seg et skjerf til evt fatle). Tallrikslådan koster 99 på XXL. Jeg syns sag er MYE mer anvendelig enn liten øks. Jeg ville kanskje lagt inn et kart over nærområdet hans istedet for kartmappa, og heller gitt ham kartmappe senere. (Her er det jo endeløse muligheter for påfyll til bursdager og juler framover..) Du kommer ihvertfall til å bli superonkelen etter dette! Du får lære ham å lese kart og bruke kompasset pluss lære ham litt førstehjelp også da :roll:

Jeg har flere kart til overs, fra lokalområde.. så det er ikke noe problem.

Men jeg tror jeg må ta han ett lite kurs på hvordan bruke kart og kompass, for jeg tviler egentlig at han kan det.

Trur ikke jeg sparer mer på den førstehjelpsgreia, syns det må være såpass.. men jeg skal heller lære han endel førstehjelptriks.. sånn bortsett fra å sette på plaster :)

Se dær ja.. da sparte jeg nye 76 kroner på tallrikslådan, så nå kan jeg plusse på andre plasser.

Trekke fra ett sted, plusse på ett annet :)

Tenker jeg kjøper dette fra nå, og frem til mai.. sånn han har det klart... å dette gir meg muligheter for å kjøpe tingene på tilbud osv...

Dette blir ikke bare superonkelgave for at jeg er snill.. han skal få jobbe litt for dette... sånn i å vaske huset mitt annahver uke frem til sommern, måke litt snø, og eventuelt hjelpe meg med hyttebygging.

Pluss at dette blir også bursdagsgave...

Så får vi se om han går med på "avtalen"..., jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du høres ut som en drøm!!

Hva med og melde han på ett Jegerkurs? jeg tok det hær i trondheim når jeg var 13 og Tjff hadde en ordning med eget kurs til unge under 16 som var gratis! eneste som kostet var 250kr i eksamensavgift! var knall bra kurs med en dag i skogen for og lære kompass, og en dag på skytebane. og valget om og være med på hjortejakt og rypejakt gratis. Går jo an og se om dere i hammerfest har noe slikt?

Så også at du skrev han bare har støvler, etter min mening hadde jeg satt mere pris på gode sko for og gå med istede for ett telt i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du høres ut som en drøm!!

Hva med og melde han på ett Jegerkurs? jeg tok det hær i trondheim når jeg var 13 og Tjff hadde en ordning med eget kurs til unge under 16 som var gratis! eneste som kostet var 250kr i eksamensavgift! var knall bra kurs med en dag i skogen for og lære kompass, og en dag på skytebane. og valget om og være med på hjortejakt og rypejakt gratis. Går jo an og se om dere i hammerfest har noe slikt?

Så også at du skrev han bare har støvler, etter min mening hadde jeg satt mere pris på gode sko for og gå med istede for ett telt i første omgang.

Jeg har lovet han, vis han oppfører seg når han er med på tur ilag med meg, at han skal få være med på jakt det året han blir 13. Noe som han er helt enig i.

Hjortejakt er det dårlig her nordpå, men jegerkurs går ann... kompis av meg som har disse kursene.

Sko og klær synes jeg foreldrene kan holde han med, han er en gutt i vekst.. så om jeg kjøper han sko i år, vil han ha glede av det ett år.

Teltet har han i masse år.

Forøvrig ga foreldrene han vadere ifjorsommer, da slagstøvlene ikke holdt vannet ute når han ivrig skulle rekke fisken i sivkanten.

Han vada jo uansett om ikke støvlene rakk.. :roll: ivern er ikke noe å si på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått over til Gass på stormkjøkkenet igjen, hvis ikke ville jeg kanskje funnet noe annet på gass. Det blir litt eksta å betale, men jeg vil si det er vært det.. Gass er mer trykt vil jeg si, hadde just 3 elveåringen som havnet ut for en ulykke med rødsprit på stormkjøkken, på sommeren når sola står oppe blir flammen usynlig, hvis man da heller på eksploderer det, og man kan søle litt så det brenner andre plasser.

Så jeg ville sakt at gass var et bedre alternativ.. Men det må du se selv, jeg har med gass, det blir mindre sot, og alt går fortere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig.. dropp rødspriten... søler du med dette og evt. får det på fingre eller no mens matlagingen pågår og man får bittelitt uheldighvis i munne så smaker alt JÆVLI resten av døgnet..soter gjør det og ja og det er heller ikke spes. artik med sot overalt.. men som sagt individuelt hva man velger.... dette blir bra til slutt.. lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring har 40L sekk. 8-10kg går fint.

Fint med en hodelykt, når mørket kommer til Hammerfest da :-)

Stormfyrstikker eller vanntett beholder til fyrstikker?

Solbriller? (Viktig)

Vanntett pakksekk?

Regner med at han ikke skal alene på tur? Ser ikke helt meningen med at han skal ha egen primus enda, han skal allikevel ha med seg en voksen. Vi gjør det slik at gutten er "fyrmester", både bål og primus, da lærer han underveis, noe som er viktig når aleneturene står for døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødsprit er ikke bra, prøv Tenol istedet.

Tenol – Bränsle

Tenol är ett specialbränsle till alla typer av spritbrännare och spritkök. Den

unika sammansättningen av metanol och etanol ger Tenol optimal effekt med

ett minimum av sot. Används till fonduegrytor, fiskrökar, Trangia- och

Origokök m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det er like godt å droppe trangiaen helt, å gi gutten en termos istede...

Så får han heller ønske seg ett stormkjøkken etterhvert

Blir jo som oftes pølser man tar med på tur, og en termos med noe varmt... eller saftpulver.

Bål funker jo flott... det veier ingenting.

Dropper jeg trangiaen, å bare kjøpe en liten bålkjele... så funker nok det.

Heller slenge med en stormlighter/vanntett fyrstikkboks.

Noen natt turer til de lokale vannen aleine med venner vil jeg tro han kan fære på, jeg blir med å hjelpe å sette camp, å ser dem kommer i orden.

For å så levne dem for natta, å komme tilbake dagen etter å se etter.

Har ikke barn sjøl, som dere sikkert har skjønt.. så derfor må man skjemme onkelungen litt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Dette blir bra!

Tror egentlig Tangian var noe tull.. Vet heller et par år før han får en sånnen på egenhand. Jeg er nå bare 14-15 år, men fikk et stormkjøkken av mine foreldre til jul med gassbrenner. Har hat den med på en tur å den fungerte, men den var litt ustabil kunne jeg merke muligens pga kulden.

Noe som kan være lurt er en pakkbose, den koster 100 kr ca.. Jeg har en på 20 L og en på 1 L. Greit å ha en til sovepose å tøy, så en til fyrstikker, mobil i regnvær og småting som skal være tørre.

Men vil tippe gutten blir utrolig glad for det han får :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.