Gå til innhold
  • Bli medlem

Garnisonen i Sør-Varanger


Chivato

Anbefalte innlegg

Hei! Eg lurte på om det var nokon her på forumet som har erfaring frå denne leiren? Eg vurderer litt å søkja der når tida er inne :)

Eg lurte og på om det er noko moglegheit for at eg som har diabetes kjem inn i denne leiren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg tjenestegjorde på GSV 2001-02, og kan ikke rose tjenesten nok!

Man må ha rette innstillingen der oppe, for utvelgelsen skjer like mye på holdning og vilje som på det fysiske. Det første halvåret er som militæret skal være; en påkjenning. Men kameratskapet blir på topp av slikt, og når man kommer seg på grensa i andre halvåret begynner virkelig tjenesten. Tempoet roes ned og du bruker dagene dine på å gå/kjøre patruljer, teltturer, hytteturer, scooterturer og alle slags andre turer i flott natur.

For folk som er glad i tur og natur er dette en selvskreven førstegangstjeneste. Det er sikkert mange andre steder der man er mye ute i naturen, men GSV er ganske unik i det at man får veldig stor frihet det siste halvåret på grensa. Befalet ser du bare et par ganger i måneden (hvis du havner på patrulje som er ute, vel og merke), og så lenge du gjør arbeidsoppgavene dine disponerer du resten av tiden i Norges vakreste strøk selv.

Hvordan det er med diabetes vet jeg ikke, kan ikke komme på noen som hadde det, men så lenge du har kontroll på din egen fysikk skulle det vel ikke være noe problem. Det vil uansett legen på sesjon vite.

Lykke til med valget!

PS!

Du bør ikke være redd for isbading;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har veldig god erfaring med leiren

men du kommer nok ikke inn med diabetes. du blir silt ut på sesjon. forsvaret tar så vidt jeg vet ikke inn folk med diabetes. alle jeg kjenner med diabetes har iallefall blitt kastet ut. (til og med han som klarte å skjule det i 3måneder!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trivsel i GSV kommer det mye ann på hvilken grensestasjon du kommer på. På enkelte stasjoner er visstnok befalet noen skikkelige drittsekker, og mange soldater velger derfor å reise tilbake til hovedleieren for å fullføre tjenesten der fremfor på grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så vidt jeg vet kommer du ikke inn i forsvaret i det hele tatt. har en kamerat som bruker briller som prøvde å komme seg inn. han klarte det ikke uansett hva han prøvde og hvem han kjente...

Da skulle han vel bli pilot, fallskjermjeger eller liknende?

Diabetes vet jeg ikke med, men det var i hvert fall mange på GSV som brukte briller, og flere av dem endte på grensa. Det dugger fælt på glassene når de kommer inn av kulda, men utover det lot de seg ikke hindre nevneverdig av det, tror jeg.. Selv om jeg vet mange tok til kontaktlinsene, siden det sikkert er mer praktisk når man baser rundt i snø og søle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trivsel i GSV kommer det mye ann på hvilken grensestasjon du kommer på. På enkelte stasjoner er visstnok befalet noen skikkelige drittsekker, og mange soldater velger derfor å reise tilbake til hovedleieren for å fullføre tjenesten der fremfor på grensa.

Det er svært viktig for trivselen på grensa at man kommer overens med befalene, siden man bor så tett og spiser ved samme bord. Men stort sett går dette bra, ingen fra min kontigent på grensa(vinter/vår 07) som stakk pga befal. Selv om kanskje noen på ELV kanskje tenkte tanken.

Ang. topic så vet jeg ikke hvordan det er med diabetes, ring VPV og spør, evt få tak i nr til personelloffiser på GSV. Tjenesten der oppe er helt vanvittig bra, beste året mitt sålangt, så jeg håper du kommer deg inn.

Ingen krav til perfekt syn, men det bør nok ikke være dårligere enn karakteren 7. Kan ikke huske at noen brukte briller, men noen hadde sikkert linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjenestegjorde på Elvenes i i 05/06. Jeg trivdes veldig godt, både under utdanningen inne på GSV og det halve året ute på grensa.

Det vil alltid være noen du misliker og liker mer enn andre, både soldater og befal, inne på GSV og ute på grensa. Det vil også være mennesker der du vil være kompiser med for livet og veldig mye bra befal. Dette gjelder uansett hvor du havner i forsvaret. Ute på grensa er soldatene mye ute på egen hånd og har lite kontakt med befalet. Mye handler om å gå inn med et åpent sinn, vær positiv selv om ikke alt det du må gjøre ikke er så logisk eller fullt av mening. Godta heller det du må gjøre, og se på det med humor. Sånn tenkte jeg og kom ikke på kant med noen. Gjør en innsats, befalet blir fornøyd! Soldatene på grensa løser et oppdrag, og for at dette skal løses optimalt kreves det trivsel. Både blant soldater og befal og forholdet de i mellom. Befalet gjør derfor lite lurt i herse med soldatene ute på grensa, men de stiller krav, noe som er rett og rimelig. Du må være motivert for en slik tjeneste. Det er likevel på ingen måte umenneskelig!

Edit: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det ser ut til at folk fremdeles trives på GSV. Jeg var der + noen måneder høst og vinter på Jøkåsen, helt syd i Passvik. Det var den gang da russerne fremdeles var farlige, "hadde horn og hale :lol: og ikke tenkte på noe annet enn å angripe oss fredelige snille og frie USA-venner i vest". (Den gangen var også garnisonsmerket en sort ulv på rød og blå bunn.)

I dag er vel situasjonen snudd litt på hodet, i hvert fall så lenge mr. Bush var sjef i verden.

A black man as the president of the USA?

That will be the day when pigs can fly.

One hundred days since Obama became the president,

and “swine flu”.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på GSV høst 04 og på Elvenes grensestasjon vår 05. Det var en fin tjeneste med mye morro. Elvenes er den stasjonen med hardest teig og minst vei, så vi hadde forrang på helikopter for alle de andre stasjonene.

Det fungerte som oftest ikke, så det ble mye tung gåing. Fine minner med akkurat det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.