Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen på tresesongstelt og helårstelt? (Fjellheimen Camp)


Einar90

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig gått til innkjøp av et Helsport fjellheimen 2 camp. Planen er å bruke dette teltet om sommeren og det gamle Helsport-teltet om vinteren. Helsport beskriver Fjellheimen camp som et tresesongstelt. Så kommer spørsmålet - hva skiller egentlig et helårstelt fra et tresesongstelt? Vil det nødvendigvis lønne seg å bruke det gamle teltet, trolig ca 20 år gammelt (Helsport Rondane?), som har stormmatter, men som altså er 20 år eldre enn det nye ved telting på vinteren?

En åpenbar forskjell er jo naturligvis stormmattene. Likevel har jeg jo registrert den pågående diskusjonen om stormmatter/ikke stormmatter bl. a. her inne, og dette må jo i det minste bety at det ikke er strengt nødvendig med stormmatter (selv om jeg dersom jeg måtte velge ville valgt et telt med, uten at jeg har erfaring med telting vinterstid).

Andre forskjeller? Er forskjellen antall barduner ol., og kan et tresesongstelt rives i stykker av vinden i fjellet på vinteren? (Det blåser da på sommeren og..?)

Jeg vet forresten ikke om Helsport kalte det gamle teltet et helårstelt da de lanserte det, men antar at stormmattene tilsier at det er tenkt som et helårstelt. Eller?

Til slutt: Hva skiller Fjellheimen camp fra Fjellheimen x-trem, utenom antallet barduner og stormmattene? Vil jeg ved å sy på stormmatter oppnå noe i nærheten av f. x-trems vintervennlighet (for å finne opp et nytt ord :) ).

Det ble mange spørsmål, håper noen orker å svare! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et Fjellheimen 4-camp og et Fjellheimen extreme 2-camp. I tillegg til forskjellene du nevner om antall barduner og stormmatter er forskjellen lufteventilene. På 4-camp luftes det via et skjørt som kan heises opp fra bakkenivå, mens på extreme versjonen har lufteventil lenger opp på teltveggen. Det er i tillegg flere lufteventiler i innerteltet på extreme. Ulempen med standardversjonen er at luftinga kan snø igjen om vinteren, med de følger det kan få. Kan også nevne at extreme kommer med nettinghylle i taket til tørking av klær etc.

PS! Sender du teltet inn til Helsport syr de på lufteventiler og stormmatter for deg for en ok pris. Fikk tilbud om å sy inn en ekstra ventil + omsying av innertelt slik at ventilen kan betjenes derfra for kr. 580.- i januar i fjor for mitt 4-camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det nødvendigvis lønne seg å bruke det gamle teltet, trolig ca 20 år gammelt (Helsport Rondane?), som har stormmatter, men som altså er 20 år eldre enn det nye ved telting på vinteren?

....

Andre forskjeller? Er forskjellen antall barduner ol., og kan et tresesongstelt rives i stykker av vinden i fjellet på vinteren? (Det blåser da på sommeren og..?)

Jeg tror nok ditt nye telt er vel så sikkert på vinterfjellet som det gamle Rondane. UV-stråling og mekanisk slitasje er hovedårsakene til at et telt slites. Jeg antar at Rondane teltet er en del brukt, og ikke kun har ligget i en mørk kjeller med god lufting. Med pen behandling kan en redusere mekanisk slitasje - UV-strålingen er det intet man kan gjøre med. Tror nok gamle Rondane lettere vil revne enn Fjellheimen.

Hvilket telt som har best bardunering burde du lett kunne vurdere. To av mine gamle telt har revnet i blåsten - et om vinteren og et om sommeren. Et tredje revnet under oppsett.

Med en god vinter er det lite bruk for stormmatter. Så lenge kantene av teltet går ned til bakken er det lett å spa snø opp langs siden. Det holder. Under snøfattige forhold der du må slå opp teltet på bar bakke kan stormmatter være uvurdelige. Selvfølgelig kan du oppleve slike vindforhold om sommeren også, men det er mye vanligere med kraftig vind på vinterstid. Under en sommerstorm kan du ta ned teltet, og sitte ute. Om vinteren kan samme situasjon være fatal.

Du har kanskje sett denne allerede, men jeg legger den ut igjen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da får jeg nok prøve med Fjellheimen-teltet i stedet. Hvis jeg får sydd på stormmatter, vil da dette teltet være et fullgodt vintertelt (utenom antall barduner), eller har vinterteltene bedre rivestyrke mtp vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg ville sydd på stormmatter på det teltet, hvis du ikke møter på de føreforholdene jeg beskriver ofte der du ferdes. Stormmatter hindrer luftsirkulasjonen om sommeren, og øker vekten.

Sjekk hvordan teltet oppfører seg om vinteren. Kjøp noen gode snøplugger. Drar du på nok krevende vinterturer kan du vurdere et dedikert vintertelt med sterkere stoff, flere barduneringsmuligheter, sterkere stenger, større plass ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.