Gå til innhold
  • Bli medlem

Narvik-Sulitjelma


Dina

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå fra Narvik til Sulitjelma i sommer. Det jeg er litt usikker på er hvordan det er å gå fra Røysvatn og sørover. Er det mulig å gå på norsk side, eller må man over til Sverige? Er det noen som har peiling på hvor lang denne turen er?

Planen er å ha med telt og mat for hele turen.

Supert hvis noen kan hjelpe!

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turen er ca 180-190 km:D Du kan gå på den norske sida, men då må du følga grensa for å ikkje havna i alt for kuperte plassa, iallefall siste delen. Første delen går fint:) Eg kan anbefala å gå på svensk sida:) Men det valget må du jo ta sjøl, men berre ett tips:) Eg ville kanskje undersøkt om de selger mat på hyttene? Sånn at du legger ruta opp plasser du kan handla, og ikkje slita deg forderva på å ikkje tenka seg om:) Eg ville kjøpt 1:100000 kart over området no, og begynt å planlegga ruta godt. Eg er 15 år og skal gå Norge på tvers til sommaren(750 km). Eg har spart mange km og timar slit på å planlegga ruta godt nok. Eg skal bruka 1:100000 å gå etter, men har du litt lite erfaring, så ville eg brukt 1:50000 kartserien som dekker norge. Vist du skal ha over sverige, så kan du sjå i boka til lars monsen(Nordkalotten 365. Der står det mange nyttige nettsider om kart øve sverige:) :)

Håpa du får ein fin tur :):(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Kunne tenkt meg å tatt samme turen, er foresten fra Fauske.

Hva bør egentlig sekken inneholde på en slik tur?

Hva slag mat går du på, har du tenkt å jakte/fiske, høste andre ting fra naturen, eller blir det for det meste frysetørka?

Hvilke tid på året skal du gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Dette temaet har vært debattert i den svenske forumsiden Utsidan, se her http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52322

Som du ser er vansken Tukijåkkå (Tokielva på norsk) som renner fra Leirvatnet til Kasakjavre og videre til Virihaure. Den er umulig å vade. Men løsningen er å gå over bretunga slik du ser beskrevet. Jeg har selv sett på denne turen, kanskje med det utgangspunkt å ikke noe sted gå inn i Sverige.

Grovmålt er strekningen ca 25 mil, så man bør nok ha et par uker på dette, det spørs hvor fort du går og hvordan terrenget er. Storsteinet ur tar mest tid synes jeg. Jeg har gått strekningen Pauro til Røysvatn, og det var lettgått. Husk at norske kart har ruta sørover fra Pauro feiltegnet, de svenske BD6 har det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å gå fra Narvik til Sulitjelma i sommer. Det jeg er litt usikker på er hvordan det er å gå fra Røysvatn og sørover. Er det mulig å gå på norsk side, eller må man over til Sverige? Er det noen som har peiling på hvor lang denne turen er?

Planen er å ha med telt og mat for hele turen.

Supert hvis noen kan hjelpe!

Dina

Hei Dina !

Jeg har gått en del i Nord Norge og i Lappland, både nordover og sydover,sommer og vinter, og kan anbefale disse områdene.

To ganger har jeg ønsket å gå sydover fra Katterat etter NOTs rutenett , men kom bare et stykke hver gang fordi jeg ikke turde ta risikoen ved enkelte av de elve-/bekkekryssingene jeg måtte gjennomføre. Særlig gjelder dette strekningen Røysvatn - Hellemobotn som har elvekryssinger som jeg vurderte for vanskelige for meg da jeg var der. Jeg var alene. For en kort tid siden leste jeg imidlertid en artikkel skrevet av to damer som har gått nordover, bl a strekningen fra Hellemobotn til Røysvatn, så vidt jeg kunne skjønne, uten større problemer. Det er kanskje bygget noen broer/klopper der i den senere tid. Det får du sikkert vite hvis du kontakter en lokal turistforening

Du bør nok i alle fall beregne god tid så du har tid til å snu eller å gå omveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å gå fra Narvik til Sulitjelma i sommer. Det jeg er litt usikker på er hvordan det er å gå fra Røysvatn og sørover. Er det mulig å gå på norsk side, eller må man over til Sverige? Er det noen som har peiling på hvor lang denne turen er?

Planen er å ha med telt og mat for hele turen.

Supert hvis noen kan hjelpe!

Dina

Kristin fra Stavanger gikk denne strekningen + litt til (starta på Nordkapp og avslutta 1.etp ved Umbukta, tror jeg det var) sommeren 2007 se http://langtur.blogspot.com/ , hun kom med mange fine oppdateringer underveis, kjempemorsomt å følge med på. Også mange nyttige innlegg her på forumet i forkant av turen. Søk på Kristin så finner du innleggene.

Kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Angående avstanden. Avstanden fra Narvik til Sulitjelma er ca 160 km i rett luftlinje. Da tror jeg nok det blir litt optimistisk å antyde 180-190 km.

Jeg tok en mer nøyaktig måling, langs den traseen jeg tror jeg ville fulgt. Det ble da ca 30 mil til Katterat fra Sulitjelma. Det er heller et par mil lenger i terrenget enn dette, jeg har bare lagt på 10% tillegg for høydeforskjeller og kronglete sti. Vanligvis legger jeg på ca 20%, det bruker å være ganske nær. Du kan korte turen litt ved å starte fra Beisfjord eller enda kortere fra Skjomen. Da blir turen ca 25 mil ved å starte i Skjombotn.

Når det gjelder Kristin sin tur, så mener jeg at den gikk inn i Padjelanta og fulgte stien via Staloluokta og til Sorjus. Det samme gjelder denne turbeskrivelsen her http://www.nordlandsruta.no/index.htm Men Dina ville jo hovedsakelig holde seg på norsk side i følge starten på tråden.

Grunnen til at jeg har tenkt på denne turen på bare norsk side er at jeg går med hund og det er ikke engang tillatt med kløvhund i bånd i Padjelanta eller noen andre svenske nasjonalparker heller for den saks skyld fra 1.5. til 1.1. Ett unntak finnes, man kan gå med hund i bånd langs kungsleden. Den går et par steder litt inn i Sarek, men langs stien har man lov å ha hund i bånd.

Jeg går ut fra at du er kjent med Inatur.se trykk "sök i kartan" og du får en god kartside. Det beste er at den dekker også litt inn på norsk side. De norske internett-kartene jeg har dekker ikke en meter inn på svensk område. Kartene kjøper du billigst her, både norske og svenske kart. http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=1_15_19 Du klarer deg med BD6, BD7 og BD9, de dekker såpass inn på norsk side at du ikke behøver norske 50000 kart om du ikke absolutt vil ha dem. Hvis du holder deg under 200 NOK er det ingen toll eller moms, det kan lønne seg å sende mange små bestillinger altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har tenkt på denne turen på bare norsk side er at jeg går med hund og det er ikke tillatt med engang kløvhund i bånd i Padjelanta eller noen andre svenske nasjonalparker heller for den saks skyld. Ett unntak finnes, man kan gå med hund i bånd langs kungsleden. Den går et par steder litt inn i Sarek, men langs stien har man lov å ha hund i bånd.

Bare delvis riktig tror jeg.

PADJELANTA NATIONALPARK - Regler





Hund

Det är förbjudet att medföra hund i nationalparken. Under tiden 1 januari - 30 april får du dock medföra kopplad hund.



http://www.fjallen.nu/parker/padje_regler.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange bra svar!

Det er mulig jeg velger å gå gjennom Sverige likevel. Elvekryssinger er noe jeg er ganske redd for når jeg går alene. Blir man tatt av vannmassene er jo alt håp ute...

Kommer sikkert til å spe på maten med litt fisk. Synes det er best å ikke være avhengig av proviantering underveis. Planen er å bruke drøye to uker på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dina !

Hvis du velger å gå det meste av strekningen på de svenske ledene tror jeg ikke du behøver å være så engstelig for provianteringen.

Min erfaring er at det nå er mulig å kjøpe mat på de fleste stugorna. Det dreier seg riktig nok bare om knekkebrød, posemat, sjokolade og hermetikk etc. men det går fint for noen dager.

Jeg har truffet en svenske med hund i bånd, det var ved Låddejåkk husker jeg, men jeg vet ikke om det var tillatt.

I gjen , god tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag gick från Rago till Sitasjaure utmed riksgränsen i somras. Helt fantastisk sträcka om man vill vara för sig själv och passera landskap som varierar mycket mellan steniga, branta norska fjäll och utbredda svenska fjällhedar. I mitten på augusti med helt avslutad snösmältning så var inga av vaden på sträckan några som helst problem. En nästan färdig beskrivning finns här: http://parlindh.se/0808fjall/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Dette temaet har vært debattert i den svenske forumsiden Utsidan, se her http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52322

Som du ser er vansken Tukijåkkå (Tokielva på norsk) som renner fra Leirvatnet til Kasakjavre og videre til Virihaure. Den er umulig å vade.

Elva er stor, har godt med strøm, og is flyter forbi selv langt nede i vassdraget. Det er noen enorme fosser, veldig flotte.

Vi forserte/svømte denne elva når vi gikk Padjelantas vestside. Det er også en beskrivelse i en Norge-på-langs bok jeg ikke husker navnet på, men som står i hylla hjemme. Han kom seg over lengre opp. Det er altså i hvert fall to steder hvor kryssing er gjort - men ikke nødvendigvis noe å satse på!

Ukryssbar - bare nesten.

Kamilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsruta var nevnt, denne går innom Sverige.

Det er mulig å gå turen på norsk side, men da er det en fordel å være stø på kartet, og bruke noen timer på orienteringen. Utfordringen er at landet er ganske så smalt på enkelte steder, og at det er mye bratt. Det er også en del breer i området, som kan gi utfordringer/gleder alt etter som en ser det.

Mat på hytter ble nevnt øverst, dette er ikke å få kjøpt på de norske hyttene. Leger en turen innom Sverige, er det flere steder en kan fylle matposen. Ritsem har liten butikk. F. eks. Stalouloukta (og noen andre steder) er sommertilholdssted for samer, hvor en kan få kjøpt litt lokal mat.

Turen fra Narvik og sørover er en flott tur som er best egnet i juli, siden snøen gjerne ligger lenge, og elvene kan være store, strie og kalde når en skal ut og vade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Elva er stor, har godt med strøm, og is flyter forbi selv langt nede i vassdraget. Det er noen enorme fosser, veldig flotte.

Vi forserte/svømte denne elva når vi gikk Padjelantas vestside.

Ukryssbar - bare nesten.

Kamilla

Nå har jeg ikke vært der selv, men bare lest grundig de fora og andre steder der elva blir omtalt. Jeg hadde vel en mistanke om at elva lot seg svømme over, men det blir jo litt i drøyeste laget for de fleste sin fjelltur. Jeg skrev at elva ikke lot seg vade, og det ser ut for å være rett.

Imponerende at dere klarte å svømme elva med iskaldt vann, brrr, jeg tror ikke jeg tar den turen etter dere. Da er det lettere å gå oppå breen et lite stykke, så er man på andre elvebredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det lettere å gå oppå breen et lite stykke, så er man på andre elvebredden.

Sånn sett har du rett i at den ikke er vadbar! :x

Har du selv gått oppå breen? Hva brukte du av breutstyr? Var det mye sprekker (regner med at det var blåis)?

Om det er en smal sak er jo saken grei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må nesten føye til,

hvis du først skal gå den ruta så ville jeg ha gått 5-6 mil videre. da snubler du innom det territoriumet jeg ferdes noen ganger for året.

balvatn - skaiti - junkerdalen - mavas

jeg har puslet litt med denne godtur saken, du kan ta en titt på de rutene jeg har satt opp her

http://www.godtur.no/default.aspx?page=turplanlegger&turplanleggertabs=2&searchtype=SSR&param1=evenesdalen

ps! du må skrolle litt opp og zoome litt ut for se alle rutene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Har du selv gått oppå breen? Hva brukte du av breutstyr? Var det mye sprekker (regner med at det var blåis)?

Om det er en smal sak er jo saken grei!

Nei jeg har ikke gått breen selv, men jeg har tatt brekurs og trenger bare låne/kjøpe utstyr som trenges. Når det gjelder denne breen er det ikke særlig mye. Jeg har sakset et svar som en av de svenske deltagerne i Utsidan fikk fra SOT:

For å unngå Tokielva, er det mulig å krysse bretunga som går ut i Leirvatnet.

Ruta blir slik: Fra Sorjushytta går du rundt S/V side av Øvre Sorjusvatn og går over hyggen mellom Sorjus og Blåmannsisvatnet i nordlig retning og passerer ryggen på det laveste partiet. Vader elva etter utløpet av Blåmannsisvatnet. Følger bretunga ned til Leirvatnet på S side til du er sånn ca. i høyde med Ø Messingnmalmvatn og krysser her. Her har breen liten stigning, og er uten sprekker. Følger så bredden av Ø.Messingmalmvatn og tar sikte på østre siden av Nedre Veiskivatn. Herfra passeres Virijaure og Vastenjaure på vestsiden inne på svensk side. Finn letteste vei vest for Njåmmeljaure og Slappejaure og inn i Rounasvagge. Følg sistnevnte dalgang fram til Hellemobotn.

God tur.

For SOT Einar Schilliås

Om det er blåis eller snødekt vet jeg ikke heller. Men det er jo svært høyt, så blåisen kommer vel ikke frem før sent på sommeren, hvis den kommer frem i det hele tatt. Hvis du går tidlig (før midten av juli) er det helt sikkert snødekke. Etter medio juli ville jeg vel tatt med noen lette isbrodder/stegjern bare for sikkerhets skyld. Siden breen er uten sprekker og tydelig heller ikke har glippe/bratt-kant mot berget er det lite trolig at du trenger tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej:

Tar mig friheten att länka till ett album med några bilder från trakten: http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4708

På bilden "Leirvatnet" kan man ana hur det ser ut lite längre upp på jökeltungan från Blåmannsisen, fotografen har skrivit en kommentar på någon bild att det är från "den varma sommaren 2006" och i Augusti.

Ett normalår och tidigare lär det vara mer snö. Finns också bilder på utloppet från Blåmannsisvatnet (där det föreslogs att man skulle vada över) och bilder på Tukijåkkå (som verkar vansklig att vada, iaf om inte vattenföringen är vid ett verkligt minimum)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er redd det forslaget fra "SOT" kan bli misforstått og at noen vil prøve krysse nedre del av bretungen ovenfor Leirvatn. Den er veldig oppsprukket og fæl, særlig vestre halvdel. Tilstrekkelig langt oppe er det nok bedre, har krysset der noen ganger vinter og vår uten problemer, men ikke sommerstid. Sikter meg inn på et lite skar ca. sørøst av Messingmalmvatn, hvis jeg ikke husker feil. Vær klar over at det svært ofte er tykk skodde og dårlig sikt oppe på breen selv i godt vær. Vinteren iår var rimelig snøfattig og blåisen vil nok komme forholdsvis tidlig fram hvis det nå snart blir sånn nogenlunde sommer...

Har visst sneket seg inn en liten skrivefeil også: Antar Mr. Schillås mener Øvre-Veiskivatn, ikke Nedre-Veiskivatn. (Følg ca. vannskillet , nord av Kvitvatn, lett fint terreng.)

Vet om de som har vadet Messingelva og deretter Leirelva. ("Aldri mer!", sa den ene.) Elva fra Messingvatnet er rimelig stor, men klar og fin. Leirvasselva derimot... Ja navnet sier vel det meste. Et helvete å vade, ikke ser du hvor du setter foten og steinene glatte som såpe, følelsen i beina forsvinner rimelig fort og strømmen sterk...

I tiden etter at hengebrua over Tuki ble oppgitt, var to båter i Kassak. Meningen var det skulle ligge en robåt på hver side der Kassak er på sitt smaleste, slik at man kunne ro over for deretter å ro den ene båten tilbake igjen. Dessverre ikke alle som forsto det systemet, noen gadd ikke dra dem ordentlig opp, slik at de drev av når vannstanden økte. Siste jeg dro forbi der så jeg bare en av båtene, den lå i en bukt i det nordvestlige hjørnet.

Litt synd at ikke den ordningen fungerte. Både sikrere og kortere løsning enn å krysse isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Slik jeg tolker det SOT skriver skal man høyt opp på breen. Det er et vatn som på svenske kart har benevnelse 1058, og jeg ville krysset omentrent der og holdt høyden rett nord over bretunga. Kanskje endog gått litt høyere på breen og gått av den ved ca 1100 meter høyde. Synes du Fribørd at det er en fornuftig rute?

Et annet spørsmål er forholdene langs Messingmalm-vatnet. Det ser ut som det er svært bratt langs vannet når du kommer ned det lille skaret etter kryssingen av breen. Alternativet kan da være å gå over Leirvassfjellet. Men det kan jo godt hende at det er en grei sti langs vatnet. Har du Fribørd noe synspunkt på dette valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Som sagt så har jeg bare krysset på vinter og vår-vinter, men jeg tror du er på rett spor. Og det er sikkert nogenlunde samme rute SOT anbefaler, skulle bare ønske at de gjorde det mer klart at det er øvre del av bretunga som gjelder. Nå har jeg ikke papirkart og gps tilgjengelig akkurat nå, men fritt fra "husken" så har jeg det laveste skaret opp fra sørøstligste bukt av Messingvatn som landemerke. Oppe på skaret bruker jeg holde høyden eller sågar ta litt høyde mot isen slik at man kommer på ved ca 1000-1050moh. Her har det vært slett og fint de gangene jeg har krysset, vil tro at det bør gå bra sommertid også. Nedre del derimot, er tydeligvis i bra bevegelse, selv vinterstid kan man se sprekker som ikke er fyllt med snø.

Hvis du ser på "Leirvatn"-bildet som det er linket til litt lenger opp, så blir det å krysse en plass oppi skodda der. (Tett skodde/tåke er det også ofte på de andre isene omkring: Flatkjølen ved Lappfjell, og Ragoisen ved kryssing mellom Litj-Rago og Stor-Ragotoppen.) I tillegg til tåke må man også være forberedt på kalde netter og nysnø selv på høysommeren.

Terrenget i høyden der er forsåvidt ganske lettgått, en del stein og snøskavler selvfølgelig. Østsiden av Messingvatn er veldig frodig og fin, høyden tatt i betraktning. Før i tiden da jeg var ung og sprek brukte jeg jakte ryper der i september, ganske sikker plass for å finne ryper. Kan både gå nede ved vannet og etter ryggen som går vestover. Videre ville jeg holdt meg bra oppe i høyden, ca. langs riksgrensen. Kan sikkert være fristende å slippe seg ned noen hakk, men ikke alltid det lønner seg da man får mer myr-og våt-mark. Samt vider-kjerr (Sierges) å kjempe med. I høyden er det også mindre mygg og du kan forhåpentlig nyte ei praktfull utsikt: Arablåtå, Akkha og det mektige Vaisa-landet i nord, I øst: Mielletnå med Sareks tinder i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Går ut fra du har bestemt ruta nu. Har gått samme ruta for 2 år siden . Fra Riksgrensen via Sverige

til Sulitjelma . Brukte 12 dager med litt vandring i Narvik- fjella som anbefales på det sterkeste .

Følger du Padlejante leden som jeg gikk får du kjøpt proviant på Ritsem der det går båt over Akkajaure .

God tur da og trenger du tips er jeg behjelpelig

hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.