Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifeller


maisa

Anbefalte innlegg

Er det kommet gode skifeller på markedet? Mine gamle er så tungvindte. Må festes både bake og på skituppen og har kjempedårlig gli framover. Det ble et slit i jula med pulken. Kanske det finnes noe som er raske å sette på og glir godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, mange gode alternativ på markedet.

Bruker Montanafeller på mine fjellski og er godt fornøgd med dei. Montana har riktignok ikkje

festeanordning bak men det har aldri vært noko problem for meg.

Skal du ha festeanordning i bakkant også kan du vurdere G3 eller Black Diamond. Desse er ein god

del dyrare enn Montana. Har både G3 og BD og liker G3 best av dei (betre lim).

Det er også feller å få kjøpt som dekker kun smøresona, men eg har ikkje nokon erfaring med den type

feller.

PS: Om du vil ha betre gli kan du smøre fellene med for eksempel silikonspray.

Edit: tilleggsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, silikonspray er glimrende som Krokfot sier.

Alternativt kan du også kappe av en bit av lengden på fellen, noe som igjen gir mindre friksjon. Tar man for mye blir det bakkglatt..

Vet også at det finnes feller laget med Mohair, tror sportsnett selger disse (fra Montana?)

Jeg har selv bare brukt lang og kort-fell i nylon, da vet jeg hvertfall at de holder, og at de funker. Skulle turen by på lange bakker så passer det stort sett med en pause på toppen av bakkene, for så å ta fellene AV! Tjuhuu!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett Åsnes sitt integrerte fellelåssystem for kortfeller?

Dette er en kjempeløsning for både variert terreng og drittføre.

Jeg hadde tidligere vanlige kortfeller og kan forsikre deg om at dette bremser mye mindre.

De er også enkle og raske å sette på/ta av.

Minuset er selvfølgelig at du må kjøpe nye Åsnes ski med dette låsesystemet fabrikkmontert, men det kan man jo også vri til et pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes sitt system kan anbefalast. Kjøpte Amundsen (tidl.Rago?) i fjor med kortfeller, og gjekk, som eit eksperiement, konsekvent på det heile sesongen. Systemet imponerte med god glid og feste på varierande føre, frå isa løyper til jomfrueleg terreng. Ved eit tilfelle testa vi vanlege smørefrie vs. kortfell på kaldt/tørrt føre. Kortfellen glei faktisk like god som dei smørefrie skia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låsesystemet er montert i ski på fabrikk, det må også lages spor(hull)gjennom skiene.

Tviler på at Åsnes vil gjøre dette på noe annet enn egne ski.

De fleste som bestiller dette gjør det nok på de mest ektreme skiene til Åsnes.

Jeg har et par Taiga(60mm), dette er for meg en god hybridløsning til bruk i og utenfor maskinspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes sitt system kan anbefalast. Kjøpte Amundsen (tidl.Rago?) i fjor med kortfeller, og gjekk, som eit eksperiement, konsekvent på det heile sesongen. Systemet imponerte med god glid og feste på varierande føre, frå isa løyper til jomfrueleg terreng. Ved eit tilfelle testa vi vanlege smørefrie vs. kortfell på kaldt/tørrt føre. Kortfellen glei faktisk like god som dei smørefrie skia.

Skal kjøpe meg dette utstyret selv i løpet av uken. Mine forrige par fjellski er fra 1992 og klar for utskiftning.

Lurer på hvilken bredde du valgte på kortfellene dine?

35, 45 eller 60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 35mm feller til mine, i denne sammenheng smale (60mm) ski.

Er meget godt fornøyd med dette til all-round turbruk.

Tror nok Åsnes her har et stort markedspotensiale, men de trenger ltt markedsføringshjelp

Ekspeditørene i de fleste sportsbutikker selger jo Racing ski til de fleste og i mange tilfelle for ekstreme fjellski etter de som spør etter det.

Om de i det hele tatt har (eller har hørt om Åsnes) er det gjerne bare Amunden og Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med Åsnes angående fellelås, da jeg har et par Åsnes CCC uten kortfellelås. Spurte om jeg kunne få kjøpt bare felleslåsen og montere den selv, da jeg har tilgang på maskineringsutstyr, men de sa de ikke solgte disse separat... :P

Men hvis noen kommer over et par Åsnes ski med kortfeller som f.eks er knekt eller totalt utslitt, så kjøper jeg de gjerne for å få tak i fellelåsen, det er tross alt lettere enn å maskinere et par selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.