Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpine trekker gåadapter


Espen K

Anbefalte innlegg

Annonse

Det funker det! Eneste meg bekjent er at de ikke sitter så bra i look bindinger, men ellers skal det være fritt frem.

Vekten er vel det største ankepunktet ift. randobindinger.

Disse blir fortsatt brukt av folk som heller vil ha med seg alpinbindinger opp for å få 100% ut av nedkjøringen.

men 1600 er drøyt, sjekk backcountry.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har prøvd alpine trekker en sesong men var ikke fornøyd i d hele tatt. Funker helt

fint i flatt terreng, men med litt stigning og skråterreng hadde skoen en evne

til å gli ut av adapteret. Prøvde å tilpasse etter alle kunstens regler men endte opp med

at jeg solgte skjiten og kjøpte Rando bindinger i stedet.

Anbefaler deg å ikke kaste bort pengene på Alpine trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig att det funker noe sådær og att det kun koster 1600 MEN det er tungt!!!

husk på att du ikke kan gjemmføre rando utstyr med slalom ski, bindning, alpine trekker og slalom støvel. har og hørt det med att det blir ustabildt pga att det blir høyt fra skiene. ja du har sikkert mer skiglede nedover(det er det ikke noen tvil om) men husk på att du skal opp først.

selv har jeg satset på lett utstyr, vøllkl mountain ski, dynafit bindninger og scarpa f1 støvler( total vekt per fot 2400gram). min regning kom riktigt nok på ca 8.000 nok og utstyret er ikke så stabilt som vanlig slalom nedfor men det er en vanesak. jeg "grisekjører" i alpine bakker med dette utstyret og det holder mål.

hvis du kun vil prøve det for en helg: prøv å få leid alpine trekker og deretter vanlig rando utstyr(dynafit eller fritchi) og se hva som passer ditt bruk og lommebok

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alpine trekkersene mine fuker bra! Men så har jeg ikke vært på skikkelig lang tur heller. Det er veldig uvant i starten synes jeg og ganske tungt. Men i julen gikk jeg nesten hver dag.. Funket fint, men ble ganske sliten. Jeg bryr meg mest om nedturen så da er alpine trekkers best. Bruker de også som transport middel for å komme høyre opp i fjellet for å få bra plass for hopp.

Bilder fra ned kjøringen: http://www.smugmug.com/gallery/6977083_XPkF7#446550613_6GYwa

Her er en link der hva andre synes om de:

http://www.friflyt.no/index.php?articlenr=52604&pagenr=12

Her er det en som ønsker å selge sine: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=102&itemnr=214978

Håper dette vil hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Alpine trekkers i Lyngsalpene for noen år siden, og synes ikke at de er verdt pengene. I tillegg til at det blir en del vekt å dra på, så funker de dårlig og blir ustabile ved traversering. For de aller fleste av oss, så holder rando binding mer enn nok for en herlig nedkjøringen. For 1600 kr som alpine trekkers koster, så vil jeg tro at du vil kunne komme over brukt rando binding som f. eks Diamir Fritishi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkere har et veldig begrenset bruksområde og egner seg lite til toppturer i Norge. For turer der man kan ta heis opp, gå litt bortover en kant og kjøre ned igjen funker det sikkert. Utstyret er tungt og dessuten ustabilt hvis man går på kant. Randobinding er så veldig mye bedre!

Trekkere koster 1600. En god randobinding, f.eks. marker duke, koster 3600. Trekkere kan ikke brukes uten vanlig binding, så om du kjøper i butikk så er det ingen grunn til å velge vanlig binding + trekkere. Evt. kjøp noe brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bakgrunnen for at jeg vurderer disse er at jeg har bra slalomutstyr, men er student som allerede må jobbe mye for å komme gjennom studiet så nytt randoutstyr til 8000, eller bindinger og sko til 5000 står liksom ikke øverst på prioriteringslista. Disse kommer ikke overhode til å bli brukt framover, da jeg i såfall vil ha med fjellski. Jeg har heller aldri dratt no på "årntli" topptur så nivået er vel heller ikke på topp. Og er ikke akkurat fristende å vente 2-4 år til heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Dukes. Å kalle de for randobindinger er vel å ta litt hardt i. Joda, per definisjon er de det, men tyngre voldsverk å komme seg fram og opp med finnes knapt. Men når du er oppe rettferdiggjør de seg selv i tusenfold ved å vise seg som det de egentlig er: renspikka alpinbindinger som du til nød kan gå med. Har de på et par ski som er 130mm under midja og som veier 5kg paret. Bindingene veier 2.6kg og støvlene ca 2.1kg. Fellene veier deretter og friksjonen akkurat så dårlig som dette skulle tilsi. Men verdt det? Hvert sekund...

Moralen her er ikke at du må ut med nesten fire store for å gå på topptur, men at hvis du liker frikjøring så er slitet opp nesten uansett verdt turen ned. Husk og at du trenger faktisk ikke nå toppen. I mange tilfeller er det vel så morsomt å gå flere ganger opp en god fjellside enn å skulle stabbe rundt på is. Det er sant at trekkers er dårlige på is, men går du mye på is er det ikke fordi det vil være morsomt å kjøre ned der etterpå. Kjøp deg trekkers, la topp være topp og moro være moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slenger meg på tråden.

Jeg skal snart på min første topptur til Kirketaket. Jeg har i dag litt tungt, men helt ok alpinutstyr, og vil unngå å gjøre de store investeringene før denne første toppturen - så innkjøp av fullt rando-utstyr blir ikke aktuelt i denne omgang.

Alternativene jeg sitter igjen med er Trekkers til mine Dynastar/Look px12 jib bindinger (selv om jeg ser det er delte meninger om hvor godt Trekkers funker i disse bindingene), eller å gå til innkjøp av noen ok truger.

Spørsmålet til ekspertpanelet blir altså om jeg burde gå for truger og ski på rygg eller for Alpine Trekkers til denne turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.