Gå til innhold
  • Bli medlem

impoerende;-)


scheele93

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter noen imponerende "survival" triks ala koke supe på røtter å granbarskudd eller noe i den duren. Har en mistanke om at dette kan være litt vanskelig på vinteren, men på våren kan det ikke være så vanskelig?

tar egentlig imot alle imponerende triks som er å oppdrive;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp Jon Godal`s bok "Klar deg sjøl - hvordan overleve i norsk natur" - A.Kjellands forlag as (1985)

der får du masse uappetittelige informasjon som f.eks., "du må koke mus og lemen godt før du spiser dem" - "eskimoene stablet lemen i lemenår og lot dem ligge å gjære, etter ett halvt år var innholdet flytende og velsmakende" - "Kjøtt av rev må kokes i minst en time, pga fare for trikiner" - pluss en hel del mer "humane" tips om sopp og planter!

mye lignende info., vil du finne i de fleste "survival bøker", spesielt de som er beregnet for militært bruk. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke bare ha med seg nok mat? mye enklere, og man bruker sikker kjempemye energi på og grave frem røtter, finne maur, blukke bær og slikt.

og det er ikke så mye energi og hente fra maur heller, de er jo så små.

men, jeg kan jo komme med et tips alikevell: ha med fiskestang!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maur som smakstilsetning til eggerøre er jo konge! Nok en gang har det vel mer med stil å gjøre enn faktisk smak, men om du drar denne foran grønnskollinger blir de garantert imponert og alle vil være enige om at den frokosten, ja den var det noe spesielt over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange enkle, og ikke relativt velsmakende triks du kan teste ut. Lav og rotsuppe har en tendens til aa bli litt bittert og beskt, men hver sin smak. Rot fra vann planter som dunkjevle og ulike andre siv er smaker meget godt. Litt kaldt om vinteren, men det er da det er mest naering :P

Av kjekke, enkle og greie tips kan jeg jo nevne:

Maur: Et enkelt og ganske saa velsmakende tips er aa ta en lav metallboks og gni smoer paa innsiden av kanten. Boksen settes paa tuen og trykkes litt rundt. Mauren blir sint som F***, og kryper opp. Det er bare aa vente til du har et godt lag paa bunnen, legge oppi en smoerklatt, og sette boksen over varmen. Maurgryte.

Granbarte: Fyll kjelen med bar fra furu, eine eller gran og kok opp. La det putre/trekke 15-20 min (bedre jo lenger tid) og drikk. Enkelt hele aaret, men mest syrlig og frisk paa vaarskudd.

Reinlav el.: Kaldt vann og lav i en gryte kokes opp (forvelling). Hell ut vannet og fyll paa nytt kaldt vann. Kok opp og la koke 20 minutter. Mot slutten kan du blande opp tyttebaer, maur, syreblad, eller annet som gir en friskere smak og skjuler det beske. Lav anbefales lutet, men erfaringen er at det er greit med kun forvelling om en ikke skal spise de store mengdene (navlelav trenger ikke luting eller forvelling).

Sevje: Paa vaaren kan du tappe sevje fra bjoerka. Se en tegning paa nettet eller i nedenfor nevnte bok for hvordan. Sevjen kan drikkes som den er, eller kokes slik at vannet fordamper og du sitter igjen med deilig sirup i gryta.

Salat: Paa vaaren kan mange friske blader benyttes til salat som du kan ha ved siden av den andre maten. Fantasien setter begrensning, sammen med smaken :)

Overlevelsesliteratur kan gi mange gode tips, men de utenlandske har en tendens til aa vaere lite relevante for norske forhold. Er det spiselige vekster som er interessen, anbefaler jeg diverse boeker om nyttevekster eller sopp.

For tips paa nett kan du sjekke ut denne linken: http://www.bushcraftuk.com/index.php/File-Downloads/File-Downloads.html

Der finner du bl.a. Overlevnad fra det svenske forsvaret som pdf. I boken er det tips til mange planter som kan spises. Biten om hvordan kroppen reagerer fysiologisk (fettforbrenning, muskelnedbryting, blodsukker, etc.) kan du ta med en klype salt. Jeg skrev nettop en Bachelor oppgave om fysilogi i en overlevelsessituasjon sammen med en kamerat. Vi tok utgangspunkt i 5 dager uten mat, og foretok tester foer og etter turen. Dette var imidlertid en avsporing fra tema, men om du er interesert i den type emne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ray mears har mange gode og inspirerende serier om overlevelseskunnskap og det som kan kalles enkelt friluftsliv. Han presenterer og mye tradisjonell kunnskap og teknikk brukt av folk som har levd i og med naturen. Seriene kan kjoepes paa nettsidene til Ray Mears: http://www.raymears.com/ Der kan du og finne nadre gode tips.

Et annet program som kan vere inspirerende er suvivorman som gaar/gikk paa Discovery. Serien kan enkelt kjoepes paa Itunes for noen faa kroner for hver episode. Start med de som ligner mest paa norske forhold (Mountain, Arktisk canada, boreal barsog, ol.). Du kan ogsaa se sidene til Les Stroud som har laget serien: http://www.lesstroudonline.com/

Man Vs Wild som ogsaa vises paa Discovery har innslag av survival, men er litt for mye TVshow og underholdning, og ikke saa mye anvendelig kunnskap. Morsom aa se en gang i blant, selv om survival instruktoren i meg vrir seg i ergrelse :evil:

Siden jeg delvis er i bransjen, anbefaler jeg selvsagt at du betaler for filmene om de ikke er paa TV for tiden. Skulle du ha litt mindre ryggrad, saa finnes jo altids torrent sider der du kan finne det meste... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.