Gå til innhold
  • Bli medlem

imprægnering af rensdyrskind


JonH

Anbefalte innlegg

Hej

Jeg har fået mig et rensdyrskind til jul. Det er skrabt og tørret, men ikke garvet, imprægneret eller på anden måde behandlet. Ud fra de forskellige tråde om emnet kan jeg forstå at et tørret skind er godt til turbrug (det var heldigt) og at det er en god ide at behandle det med linolie - evt. fortyndet med terpentin. Men hvordan gøres det rent praktisk? Hvor meget linolie til hvor meget terpentin og hvordan påføres det? Jeg har engang hørt at linolien skulle koges først og påføres ikke kogende, men varm. Har det noget på sig?

På forhånd tak

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er skinnet tørket trenger du ikke å gjøre noe med det!

enkelte impregnerer med kokt linolje, fåes kjøpt i bygg & maler forretninger.

Det du skriver om å koke linoljen selv, er nok ett råd fra gamle dager - da linolje som oftest ble kjøpt "rå" og var tykk som gammel sirup!! Da måtte de varme/koke den for å kunne bruke den...

Jeg impregnerte mine truger i fjor vinter med 3 lag kokt linolje, de er ennå IKKE tørket!!! så vær forsiktig hvis du velger å impregnere skinnet! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.