Gå til innhold
  • Bli medlem

Første natt ute i 20-25 blå


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

På lille nyttårsaften har jeg testet hvordan det er å ligge i telt når det er virkelig kaldt. Målet var å teste den nye primusen Whisperlite inne i teltet med renset bensin. Vi hadde satt opp teltet bak hytta vår og gikk inn mens vi var varme. Vi hadde reinsdyrskinn nederst og en skummatte oppå den. Og soveposer med extremtemp til -15. Pluss 2 lag med klær og lue. Det var -20 da vi gikk inn i teltet og det ble kaldere i løpet av natten.

Vi hadde testet primusen ute først. Den fungerte helt perfekt og renset bensin brenner synlig renere enn vanlig bilbensin som vi pleier å bruke. Deretter satt vi den på en metalplate med høye kanter og satt den i forteltet med døren til innerteltet åpen. Det var en grei og trygg løsning. Vi hadde god ventilasjon. Vi trengte å fyre opp i primusen 3 ganger om natten fordi det var meget kaldt med den litt for tynne soveposen. Det gikk greit å gjøre i forteltet. Det er veldig enkelt å få tempteraturen i teltet opp fra -15 til noen plussgrader når primusen står på i 10-15 minutter.

Men nå gikk vi inn varm og tørr og fortsatt var det en ekstrem kaldt natt. Det jeg lurer på er hva man gjør når man er på en flerdagstur og man har gått på ski. Vi har sjekket og selv om vi går rolig på ski, er vi altid våt med svett. Noen ganger søkkvåt så det drypper, noen ganger bare våt på innsiden av vindjakken. Jeg vet at når man holder de våte klærene på for å tørke dem på kroppen, at du blir ektrem kaldt. Hva er den beste måten å tørke klærne på på en flerdagstur uten selv å bli iskaldt?

Foreløpig frister det ikke med lange vinterturer pga. problemene vi ser med å tørke klær underveis. Det samme med soveposene som blir våte av konsens på utsiden og teltet som blir søkvåt på insiden. Gode tips mottas med takk.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skallbekledningen tørkest enklest ved at man henger de ute, elller i forteltet slik at fuktigheten fryser i løpet av natta, neste morgen er det bare å riste og børste av det værste og vips er de tørre. mellomlagsbekledning og undertøy er det litt værre med, for disse har gjerne fukt inni stoffet, dette kan legges i fotenden av soveposen, men da må du regne med en våt sovepose etterhvert. Evt du kan legge det i en plastpose/pakkpose for seg selv, og ta det ned i soveposen om morgenen for å varme det, før du står opp og skifter til det våte. Du bør jo uansett ha med 1sett tøy som brukes kun om natten/i leiren, og som alltid holdes tørt.

Når det gjelder fyring hele natten er dette en dårlig ide, dette vil føre til at dere må ha med veldig store mengder drivstoff, så her er anbefalingen å kjøpe en ny sovepose, og ha et godt underlag.

Fuktigheten i teltet fjernes lett om morgenen ved å fyre primus i 30min-1t, når du tar ned teltet kan du også riste det slik at den kondensen som fortsatt er igjen ristes ut, det samme med soveposen. Skal du på lengre turer en ei uke med sovepose og telt ambefales fuktsperre i soveposen. Dette fungerer sopm en stor svartsekk du har inni posen og gjør at fukta ikke slipper ut i posen slik at den blir våt å mister isolasjonsevne. Dette kan være ganske klamt og ekkelt men er den beste løsningen på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere svetter når dere går rolig har dere for mye klær på dere.

Gå i 10 minutter slik at du får igang sirkulasjonen, også har du av deg ullgenseren/fleece-genseren eller det plagget som gjør at du blir for varm. Legg det lett tilgjengelig i sekken så du får tak i det når det er pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det første man må innse, er at det til tider ikke er behagelig å være på flere dagers vintertur... Spesielt ikke om tempen hviler på -20 og mindre :?

Men som Jakobsen sier, ha alltid ett sett innerst til telt og kveldsbruk.

Som regel ender jeg opp med å kle meg i dunjakken, og får tørket opp fuktig tøy mens jeg slår leir. Men selvsagt, da har jeg kledd meg minimalt mens jeg går, slik at jeg svetter minst mulig. Men klart, svett blir man som regel!

En god ting kan være å spenne på skiene etter å ha slått leir, og gå seg en runde uten oppakning og godt kledd.

Gå opp spor den samme veien man tenker å gå den neste dagen. Da gjør man litt av morgendagens jobb, samtidig som man får tørket klærne sånn noenlunde.

Ellers er det bare å sette avgårde, så kommer erfaringene etterhvert. Ikke så my hokuspukus med det her.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det første man må innse, er at det til tider ikke er behagelig å være på flere dagers vintertur.. Spesielt ikke om tempen hviler på -20 og mindre :D

Det var da å ta litt hard i. Annet enn at man kan fryse litt på tær og fingre er det da ikke så vanskelig å holde seg normalt varm. Pulk er et must. Med sekk vil man alltid svette. Med riktig bekledning og ved å ta seg god tid unngår en å svette mer enn at ullundertøyet tar unna fuktigheten. En supervarm dunjakke (evntuelt bukse) gjør pauser og teltoppslåing varmt. En meget varm sovepose gjør også sitt når en kommer inn i teltet. Slikt utstyret koster, og det er vel ikke så farlig å fryse litt.

post-3635-133474600764_thumb.jpg

post-3635-13347460077_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med deg et tørt skift tynn ulltrøye, som du tar på deg innerst, så tar du på det våte laget utenpå. Jeg gjør dette før jeg skal sette opp teltet, da er det som regel tørt før det er pose-tid. Skal ikke nekte for at det er kaldt å bytte, men angrer aldri når det først er unnagjort.

Om ikke det blir tørt på den tia, så gjør det ikke noe å starte dagen med litt fuktig trøye, den blir jo våt uansett. Evt for å få den tør på kvelden kan må gå seg en rolig tur, fremdeles med den tørre trøyen under.

Stillongsen blir sjelden så våt at det er noe problem ved så lave temperaturer, det er først og fremst på overkroppe, særlig ryggen etter sekkbæringa, som blir fuktig.

dette er nå min erfaring etter en del turdøgn den kalde årstia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig frister det ikke med lange vinterturer pga. problemene vi ser med å tørke klær underveis. Det samme med soveposene som blir våte av konsens på utsiden og teltet som blir søkvåt på insiden. Gode tips mottas med takk.Linda

Heisann! Dette er jo et problem i vår olympiske kultur. Alt skal går fort. Vi skal være sterkere, høyere, feitere og dummere.

På fjellet om vinteren funker ikke det. Vinterfjellet er alltid sterkest og høyest (og vi evt. feitest og dummest).

Jeg gikk på friluftsliv i Bø for en god del år siden. Da opplevde vi å grave snøhuler i sludd/mye vind. Alle var våte til skinnet da vi endelig kom oss inn i hulene. Dagen etter måtte ting tørke på kroppen. Det var jo ikke ustyrtelig morsomt, men ga en enorm mestringsfølelse. Da vet du at det eneste du trenger tørt er underbukse og ull-tskjorte. Alt utover dette kan være vått rett mot huden. Jeg prøvde å ta alt vått rett på, men da fikk jeg veldig vondt i hodet. Greit at en er tørr noen steder.

Så gjelder det å ha nok energi til å være i bevegelse. Ikke for kald, ikke for varm. Etter et par timer begynner du å tørke fra skrittet og under armene - naturens/kroppens varmeovn har satt inn!

Dette er jo ganske ekstremt, men gir en veldig sikkerhet når det er prøvd. Tenk for eksempel hvis man går igjennom isen - da er det fint å vite at det er mulig å tørke ting.

På vanlige dager er jo hovedregelen å ikke bli svett - i alle fall ikke mye! Kle av seg før stigninger, og på seg når det går nedover. Det beste er selvsagt å gå "i terrenget" slik at det blir mest bortover - og kroppen er i jevn aktivitet.

Begynn gjerne nedkjøringen litt før en ankommer leir, slik at en er minst mulig svett når telt skal settes opp. Med en gang sekken er av, løser du opp snøring i livet på anorakken, og snøringen på skoene. Buksesmekken kan gjerne også være oppe. Tilpass det slik at du ikke blir kald. Hold jevn aktivitet i leiren når teltet settes opp, og mat lages. Hvis du fremdeles ikke er tørr, så er en kveldstur uten i området rundt teltet i mørket en fantastisk opplevelse. Nordlys, stjerner og fullmåne kan være herlige følgesvenner! Gå til du er tørr og varm, og så rett i posen! :D

Jeg svetter mye på beina, og blir aldri helt tørr på beina. Derfor har jeg med meg "nattsokker". De settes innerst, og så tar jeg de nesten tørre utenpå i posen. Om morgenen er alt tørt. Et annet triks er å ha en nalgen-flaske med kokende vann i soveposen, og så tre sokkene utenpå denne. Da har du både tørking og varme!

Noe særlig under 25 minus over flere dager krever såvidt jeg har skjønt dampsperrepose. Det har jeg ikke prøvd.

Det er også en tommelfingerregel at det er de første 48 timene som er kalde. Dermed får ikke kroppen tid til å akklimatisere når du går rett fra hytta og ut i teltet. Vi var utendørs i 17 døgn en vinter, og de 15 siste var en fryd. Selv om det var ned mot 20 minus flere dager...

Lykke til - og gode turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å ha med etpar skift med ullklær vinterstid. Dermed kan jeg kle av meg underklærne når vi slår leir og bytte dem med tørre ullklær. Det gjør jeg selv om det er 25 kuldegrader, ellers får jeg svi etterpå.. Det våte settet med undertøy legger jeg ytterst, altså som siste lag før skallbekledningen. Dermed tørker det før dagen derpå. Dette pleier å fungere veldig bra for meg!

Men det er viktig å ikke gå med mere klær innenfor skallbekledningen enn nødvendig slik at du slipper å tørke opp en hel klesgarderobe :D Jeg pleier alltid å kle på meg litt for lite slik at jeg fryser litt før turen starter. Jeg blir alltid svett okkesom når jeg går med full oppakning på ryggen....

Om morningen pleier jeg å ta skisko o.l. inn i soveposen slik at dem varmes opp. Jeg synes det er helt jævli start på dagen å begynne med kalde, stive lærskoa som jeg har til fjellskia :D

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange gode tips her. Skal prøve neste gang å gå minimalt med klær etter litt oppvarming og se på effekten av det. Vi har allerede en transportpulk (hjemmelaget). Jeg skjønner også at vi enten må skaffe oss varmere soveposer eller sove ute i varmere temperaturer. Ang. tining av sko har jeg lest at Monsen varmer opp skoene sine over primusen. Så det er også en mulighet.

Jeg tror at neste forsøk inklusiv en tur blir i april/mai når det er litt varmere. Kanskje til og med i Nordmarka istedenfor på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær smart og kjøp deg en skikkelig vinterpose først som sist, du kommer garantert til å være enig i at det var riktig valg når du ligger ute om vintern i 25 kuldegrader under åpen himmel og hører det smelle i trærne :)

Jeg husker selv når jeg første gang kjøpte nye vinterposer til meg og sønnene mine, det var ganske tomt i lommeboka etterpå huhhh.... Jeg hadde ei hjemme som jeg måtte ta en diskusjonsrunde med etterpå. Men der og da føltes det bare riktig. MEEN Vi er alle enige i dag om at det var det eneste riktige valget. 8) Småguttene har etterhvert vokst seg til og kan vel snart ikke karakteriseres som 'smågutter' lengre. Mitt inntrykk er at dette er noe dem vil ta med seg senere i livet og at det var verdt investeringen jeg gjorde. Jeg hører gjerne at dem prater positivt og svært billedlig om disse kalde vinterturene vi har hatt de siste åra. Dem har fått lære seg å overleve utendørs under tøffe forhold. Jeg har sjeldent hørt dem klage, dem har kontinuerlig vokst på dette og syntes det er greit å lære seg hvordan man kan ha det komfortabelt under tøffe forhold.

I tillegg har jeg hatt utrooolig mange fete opplevelser med mange gode venner. Jeg har også fått nye venner etterhvert som har invitert til nye turer/steder. Når dem hører at jeg har bra utstyr og erfaring så har vi plutselig felles interresser også. Så det ene drar med seg det andre...

Når jeg ser det i ettertid så hadde vinterposene egentlig vært verdt 100x det jeg betalte for dem, sånn målt i hva jeg har fått tilbake :D

Så ikke vent til våren med neste tur, kjøp deg en skikkelig vinterpose asap og kom deg ut og få testa den snarest :) og så får du fortelle oss om du angrer :?:

Og til sist, vær veldig forsiktig med å varme opp skoene over primus eller bål, det er mange som har driti på draget der med å hatt uhell og mista skoen ned i flammene. Og vinterstid kan dette selvsagt få fatale konsekvenser.... :D Personlig synes jeg egentlig dette er et dårlig råd og bør frarådes dersom konsekvensene kan bli fatale. Om jeg husker riktig så nevnte vel også Lars Monsen akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tining av sko har jeg lest at Monsen varmer opp skoene sine over primusen. Så det er også en mulighet.

Tror ikke jeg heller vil anbefale det... Da jeg var på disse skoleturene i Bø, så snørte vi skogene bare godt opp i ytterteltet. De var jo ikke helt tørre om kvelden, og frøs jo da i løpet av natta. Men, det var ikke noe problem å få de på igjen om morgenen når de sto slik. Med trikset ovenfor er du jo helt tørr og varm om morgenen på sokkene/beina, og merker ikke det kalde noe særlig når du putter i sokkene. Så inntar du frokosten "lett vuggende", eller starter å gå med en gang. Dette tror jeg er det enkleste.

Jeg tror at neste forsøk inklusiv en tur blir i april/mai når det er litt varmere. Kanskje til og med i Nordmarka istedenfor på fjellet.

Med en gang man har tilgang på brensel (skog), så blir alt mye enklere. Da har man ikke på langt nær samme behovet for å bevege seg hele tiden, og kan ha lange, fine kvelder (og morgener) rundt bålet. Slå leir ved en gammel og død furu som har gått overende, så har dere ved i bøtter og spann. IKKE bryt greiner av levende trær!

I skolesammenheng er også "vinterskog" foran "vinterfjell" på pensum... :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ligge ute ved bål i skogen høres fristende ut. Jeg har vel en gang ligget i telt i -10 i Nordmarka, men uten bål. Det var forresten varm nok med den sovepsoen jeg har. Krever det å ligge ute at man bruker en overtrekspose over soveposen for å holde vinden og fukt ute? Jeg har en vindsekk som evt. kan brukes til slik og vi har også en goretex bivakpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et tynt trekk, type grevling e.l. Ikke så mye for nedbør, men mer pga bålglør som lett svir i stykker trekket på påsan. Og ha med en presenning/fjellduk til å spenne opp i tilfelle nedbør. Ikke ha noe tett (ja, gårteks er "tett" i denne sammenhengen) inntil posen da dette sperrer mye kondens inne og gjør posen våt.

Ang skoa tror jeg det beste er å putte dem i en pose og ha dem nederst i soveposen ca fra du våkner og får varmen i kroppen, til du tar dem på. Sist jeg var ute og hadde dem i ytterteltet fikk jeg ikke tilbake følelsen i tærne før på togstasjonen på Ustaoset, etter å ha gått i 3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fraråde å tine kondensen i teltet om morgenen om man er på langtur, den drypper seg rett i soveposen og fryser under forflytning utover dagen. Få tak i en snøbørste og fjern kondensisen før man lager morgenmaten på primusen så minsker man våtheten i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et tynt trekk, type grevling e.l. Ikke så mye for nedbør, men mer pga bålglør som lett svir i stykker trekket på påsan. Og ha med en presenning/fjellduk til å spenne opp i tilfelle nedbør. Ikke ha noe tett (ja, gårteks er "tett" i denne sammenhengen) inntil posen da dette sperrer mye kondens inne og gjør posen våt.

Ang skoa tror jeg det beste er å putte dem i en pose og ha dem nederst i soveposen ca fra du våkner og får varmen i kroppen, til du tar dem på. Sist jeg var ute og hadde dem i ytterteltet fikk jeg ikke tilbake følelsen i tærne før på togstasjonen på Ustaoset, etter å ha gått i 3 timer.

Til det første: Sovepose og bål er ikke det beste matchen i forhold til gnister og sånn. Bålet er jo varmt, så der kan en sitte med helt vanlige klær. Da tørker de godt også! :D En kan lage innretninger med bål og fx gapahuk der varmen reflekteres mot der du ligger. Da er det viktig at det ikke blir så mye gnister. En nying av furu er fint! Den brenner nesten hele natta når du får fyr, og morgenbålet kan du lage av gnistene/restene...

Ang. skoa: Dette er de lærde litt uenige om - så jeg anbefaler deg å prøve litt forskjellig. Sko er store, og trekker mye varme hvis de er kalde. Faren er da at du kan bli kald i posen, og det er ikke moro. Jeg vil heller være varm og tørr på beina, og putte de i iskalde sko enn være halvvarm på beina og putte de i halvvarme sko. Har du tykke sokker merker du nesten ikke de kalde skoene, og blir fort varm. Dete er min erfaring, men vi er vedlig forskjellige på sånne ting. Erfaring er viktig - hvordan reagerer du på kulde. Jeg er kjempepinglete på nedkjøling, men etter et par dager ute går alt så mye bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sokker har du som holder varmen så godt? Har alltid problemet at er ikke skoa mer eller mindre tint når jeg tar dem på tar det ti min før de føles som isblokker på føttene, med dertil tilhørende følelsesløse tær.

Og bål; jeg er ihvertfall en av de som ikke har selvkontroll nok til å legge meg mange meter unna bålet på tur, ligger alltid så nærme jeg kan og da er et grevlingtrekk gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

På vintertur med pulk vil jeg anbefale denne:

http://www.oslosportslager.no/produkt/origo-heat-pal-5100-9543.aspx

Dette er en rødspritbrenner som gir minimalt med eksos, ingen støy, lav overflatetemperatur, gir ca 1500 watt max og 1 liter rødsprit varer i ca 5 - 6 timer på max effekt. Liten brannfare gjør den velegnet som oppvarming og i lag med feks. hund og barn. Har selv hund med i teltet. Kan i tillegg brukes til og steke på. Ville fremdeles brukt primus til matlaging. Har selv en slik som er brukt både om vinteren og på kalde høstturer. Er meget godt fornøyd. Beregn 1 liter rødsprit pr døgn. Det sies også et rødprit som brenner " tar fukten med seg ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sokker har du som holder varmen så godt?

Har tykke raggsokker som bestemor har strikket. Jeg tror hovedgreia her er at jeg er tørr og varm når jeg trer beina nedi stivfrosne sko. Så må jeg være i bevegelse, men da blir jeg altså ikke kald.

Her må hver enkelt prøve seg frem til hva som fungerer. Jeg er egentlig en frysepinn, men dette har gått greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tykke raggsokker som bestemor har strikket. Jeg tror hovedgreia her er at jeg er tørr og varm når jeg trer beina nedi stivfrosne sko. Så må jeg være i bevegelse, men da blir jeg altså ikke kald.

Her må hver enkelt prøve seg frem til hva som fungerer. Jeg er egentlig en frysepinn, men dette har gått greit.

Raggsokker er gode og varme!!! Men kan klø litt om en blir svett på føttene, best å ha en innersokk. Får dem for en femtilapp på Felleskjøpet, supre sokker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare et spm. til trådstarter: Hvorfor la dere liggeunderlagene oppå reinskinnene? Tar man ikke da bort mye av fordelen med skinnene?

Fordi jeg har null erfaring med reinskinn. Hvis et reinskinn bør ligge øverst som liggeunderlag, skal jeg gjøre det neste gang. Uansett blir hårene vel presset flat av at jeg ligger på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 2par Bridgedale summit knesokker. Vil anbefale disse. Dyre sokker, 2-300kr for paret, men absolutt verdt pengene. Brukt en del under jakt i høst. Minimalt med svetting på beina, og det som var av fuktighet tørket raskt etter at fjellskoa ble tatt av.

http://www.sportsdeal.no/produkter/loep/1130070288/1170865867/1133467268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.