Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelferie i Nord Norge


Lille Pondus

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen erfaring med sykkelferie, men har bestemt meg for å kjøre ei uke alene på landeveien til sommeren. Må ha ny sykkel uansett og med utgangspunkt i Tromsø, blir det veiene rundt Senja og muligens Vesterålen som blir årets mål. Er i generell god form og trener regelmessig. Fysisk sett tror jeg det skal gå greit. Planen er å overnatte i telt de fleste dagene og jeg satser på å slepe med meg en liten henger.

Det er garantert mange som har mye erfaringer i denne sammenheng og jeg skulle gjerne hatt litt hjelp med følgende:

1. Hvilken sykkel passer best til slike formål? (Hybrid vs Touring? Har sett litt på en Cannondale Touring til ca kr 15000,-)

2. Da man kanskje skal ha opp til 20 - 25 kg på kroken, bør man legge ekstra kroner i et oppgradert girsystem? Ultegra el lignende?

3. Hvilket styre bør man velge? "racing" eller "vanlig"?

3. Finnes det noen hengere som er "klokkeklare" til slike formål? Hva med trekk til disse, slik at lasten forblir tørr? Finnes det hardtopp til eks....?

På forhånd takk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Området du skal sykle har korte avstander mellom folk. Du trenger m.a.o ikke proviantere på samme måte som f eks i Finnmark. Du rekker mye på ei uke - Hovedveien rundt Senja er pannekakeflat (med unntak Erfsfjord-Gryllefjord), og du sykler hele distansen fra sørenden og til Gryllefjord på to dager hvis du vil. Hengere - gode enhjulere er BOB-hengerne (google på BOB-trailer). I sommer støtte jeg på en hyggelig franskmann som reiste med Extrawheel (klikk på navnet). Han var strålende fornøyd med den - jeg fikk prøve, og den hadde noen veldig gode egenskaper som at lasten lå tett inntil sykkelen og en fikk ikke den tregheten som ellers er en plage når du sykler med henger. Av tohjulshengere er det Burley Nomad som er den beste (og dyreste). Husk at hengerene veier litt, det kan være lurt å vurdere om du ikke skal sette opp front- og bakvesker i stedet. Særlig når du bare skal være borte ei uke. Jeg hadde 25 kilo bakpå min henger, og sammen med 5-6 kiloene egenvekt fra hengeren kjenner du vekta i hvert tråkk med en gang det er litt stigning.

Ellers får du tak i vanntette pvc-bager overalt, som kan brukes til bagasjehengerne. Selv har jeg en nesten-vanntett bag som jeg trer et ryggsekktrekk over. Burley har såvidt jeg husker et trekk innebygget i sin vogn, og mange av produsentene tilbyr vanntette vesker tilpasset hengeren de selger....

Hva slags ny sykkel du trenger, får andre svare på. Jeg tilbakela 70 mil forrige sommer og 80 mil i sommer på en 15 år gammal GT med V-bremser og gir til 300 kr. Funka helt prima. Ba reparatøren stramme eikene og investerte i sykkelbukse med padding før jeg dro.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips.

Var innom MX-Sport her i Tromsø. Fikk et tilbud på en Trek 7.5 med noen ekstra gode dekk til den nette sum kr 6000,-.

Har fått med meg at det finnes en del fornøyde brukere av nettopp denne sykkelen. Så jeg funderer seriøst på å pante noen ekstra tomflasker etter jula og slå til på det tilbudet.

M-.

post-5402-133474600789_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt mye pent om den sykkelen - den er sikkert et godt kjøp. Når du skal på langtur og skal kjøpe sykkel, så forsikre deg om at du betaler for sterk ramme og sterke hjul (i motsetning til lett ramme og lette hjul). Dette gjelder særlig hvis du velger å bruke bagasjevesker framfor henger.

Forøvrig har XXL (i Oslo i hvert fall) denne hengeren til salgs. Jeg bruker en lettere versjon som de sikkert kan bestille for deg, nemlig denne (klikk på "denne"). Den er et rimelig og godt alternativ til Burley, men også tyngre ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger på MX-sport påstod de hadde levert sykler til to ulike grupper som i 2008 hadde tråkka Nordkapp - Lindesnes på denne sykkelen. De hadde hatt en punktering og ei dame fikk bytte setet da hun kom til Lofoten. Setet passet ikke helt til hennes vakre bakdel.... :wink:

Gafflene fremme er av karbon - og det burde vel duge for vesker skulle jeg tro...(?)

Den hengeren du snakker om.....kan du poste ut en link til den. Den kom nemlig ikke med......

M-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon har jeg alltid styrt unna fordi det er et materiale hvis hensikt er å redusere vekt, og jeg tviler på at det er like sterkt som aluminium. Men det er sikkert noen her inne som kan fortelle mer om det ...

http://www.croozerdesigns.com/cargo.html

http://www.croozerdesigns.com/travel.html

ED: Forøvrig hadde jeg vurdert Extrawheel dersom jeg skulle kjøpt henger nå .... Og vær også klar over at det koster litt å utstyre sykkelen med front og bakvesker. For det første skal du ha skikkelige vesker som holder (Ortlieb er alles favoritt, med god grunn), og så skal du ha et skikkelig stativ foran. Hvis du har demper foran, begrenser det utvalget litt. En henger blir noe billigere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor henger paa en ukes lang tur ?

Jeg bruker denne setupen (se bilde under) som lett holder meg i live i 2-3 uker.

castlesemple.jpg

Henger blir overkill etter min mening.

Her er min pakkliste paa engelsk som jeg har lagt ut paa min egen sykkelside:

Recommended equipment

A cycle helmet is essential. Gloves and cycle shorts are also recommended. You can easily cycle around Scotland and Norway with a light weight road racing bikes (racing bike). Mountain bikes are OK, but the choice of cycle is down to personal preferences. I use a racing bike with a small rucksack. My rucksack is filled with cycle repair kit, tubes, long cycle trousers, jumper, pump, first aid kit, socks, underwear, an extra cycle shirt, bananas, map, midge repellent spray, sun oil and a mobile phone. I also wear this rucksack on 3- 7 days long trips.

Dette i tillegg til telt og sovepose. Jeg har kastet vekk liggeunderlaget og bruker heller en luftmadrass av samme storrelse og som er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å sykle med ryggsekk :) hadde jeg kutta nådeløst ned på vekta og lagt alt i to store sykkelvesker samt oppå bagasjebrettet. Men med en gang du nærmer deg 15 kilo, så begynner styret på sykkelen å riste .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fantastisk morsomt med disse forumene er at man får sett mange ulike løsninger på de utfordringer man står overfor.

Jeg tror nok ikke at jeg blir å tråkke rundt med ryggsekk. Den bærer jeg nok som det er resten av året.

Men, kan man klare seg med et minimum av "stuff" så er det helt klart et alternativ. Nå er det slik at jeg alltid drasser med meg altfor mye goodies en det jeg strengt tat behøver. Er dessuten fotograf og må jo selvfølgelig ha litt fotoutstyr med. Skal man i tillegg har et romslig tremannstelt ( i tilfelle man møter noen stakkarslige kvinner i nød), sovpose, et komfortabelt liggeunderlag, fjellsko, dgastursekk, primus,fiskestang, og halve garderoben, så har jeg intet alternativ. Det MÅ bli henger. Pluss vesker. Så får vi se om jeg kommer så langt at jeg passerer flyplassen på Langnes før jeg innser at jeg burde valgt bilen i stedet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - jeg sykla fra Røros til Trondheim sammen med en kamerat i sommer og han insisterte på, og gjennomførte, turen med svær 15 kilos fjellsekk på ryggen. Forøvrig holder jeg med deg i valget ditt - det er veldig greit med tralle, man kan ta med seg det en trenger, og hvis det er sånn at du både fisker og fotograferer så blir det et puslespill hver morgen å få lukket veskene. For ikke å snakke om at en blir jævla sterk i beina! En annen fordel som jeg bare har hørt om med tralle, skal være at en ikke risikerer at eikene ryker så lett. Det er ikke noe tvil om at man belaster både ramme, eiker, felger og bremser ganske tungt med fire proppfulle vesker, fullt bagasjebrett og seg selv oppå. Særlig hvis man er stor selv. I år har jeg tenkt Nordkapp-Bodø, og det blir tralle i år også, gitt ....

Hvis du fremdeles lurer litt, så kan du google på "trailers vs panniers", og så vil du ha lesestoff for resten av kvelden :D God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fantastisk morsomt med disse forumene er at man får sett mange ulike løsninger på de utfordringer man står overfor.

100 % innertier ! Jeg har heller ikke monopol paa sannheten saa det er verdt aa lese hva andre mener...... og forandre mine egne meninger deretter hvis noen har noen bedre enn mine. Og det har de som regel.

Den ryggsekken var rundt 7 kg tung og helt OK. Men ideell er den ikke.

Jeg skal tenke grundig over hva deres skrev her og finne ut hva jeg skal gjore paa min 800 km tur rundt Skottland i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 mil rundt Skottland...(?) !!!!

Du - det står det jaggu respekt av - med tanke på alle de whisky stedene som ligger spredt rundt omkring. :wink:

Men uansett hvilken løsning man forsøker og hvilken man velger, så e det jo veldig individuelt hva som passer en. Man ender likevel opp med mange nyttige erfainger. Men å dra litt nytte av folk som har forsøkt dette før, er jo uansett en genial måte å forberede sitt lille prosjekt på uansett.

Siden dette blir mitt aller første eventyr på sykelsetet, vil jeg prioritere komfort. Og komfort for meg er å ha med mest mulig utstyr og dermed ta det litt rolig i tråkkinga, siden hele ekvipasjen dermed vil veie mer. Har man ferie skal man ha god tid og da blir fremdriften deretter.

Men riktig utstyr er mer en halve jobben. Jeg kunne sikkert sykla rundt Lofoten med min mormors gamle DBS fra `72 og en hjemmelaget rappsekk om det hadde vært noe mål i seg selv. Men igjen kommer nøkkelordet; Komfort. Skal jeg ha noe glede av turen så er komfort det aller viktigste stikkordet, og dermed er man prisgitt riktig utstyr. Ikke det at man nødvendigvis skal ha det aller nyeste og dyreste - men en liten gyllen middelvei har jeg sterk tro på.

Lykke til i Singel Maltens hjemland!

M-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg stussa litt over høyden på bagasjebrettet ditt - blir ikke sykkelen vinglete når vekta er så høyt oppe?

Mine tur rapporter fra 20 aars sykling i Norge, Nord Irland og Skottland ligger ute paa

http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html

Flere turer blir lagt inn i de to neste ukene.

Det ligger noen bilder fra Senja, Nordkapp og de vestlandske fjordene der ogsaa + tur rapporter og gode tips om mine feil jeg gjorde. Og dem er det endel av.

Jeg syklet 25 mil med den oppakningen paa 3 dag. Vel, to og en halv dag egentlig da over en halv dag ble brukt paa ferger. Sykkelen var OK. Jeg hadde mest problemer med liggeunderlaget som var for tynt og to sko som gikk opp i limingen. Dessuten er jeg selv ganske topp heavy. Jeg vurderer en annen setup til sommeren. Men sykkelen var utmerket paa de ekstremt vanskelige veiene under den 25 mils turen saa det er mulig jeg beholder den setupen.

Den 80 mil turen legges til en del av Skottland helt uten whisky og mennesker. Caithness og Sutherland med andre ord. Jeg forhandler med to cancer charities om hvordan jeg skal faa reist mest mulig penger for kreftsaken paa den turen. Jeg regner med 5 dager paa turen.

Jeg bor vegg i vegg med et stort whisky distilleri saa jeg har nok whisky aaret rundt. Jeg har dessuten gjort the whisky trail paa sykkel. Faktisk to ganger.

Jeg trakk 27 kilo paa sykkelen + sykkelens egenvekt paa 15 kg opp Trollstigen i 1990. Tro meg, det var hardt. Det er derfor jeg stusser litt paa det med tilhenger. Men jeg antar at ditt problem blir skaret mellom Ballesvika og Gryllefjord. Og med stigningene opp til det 172 meters hoye skaret er ikke det saa ille (bilder ute paa min hjemmeside).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk 27 kilo paa sykkelen + sykkelens egenvekt paa 15 kg opp Trollstigen i 1990. Tro meg, det var hardt. Det er derfor jeg stusser litt paa det med tilhenger. Men jeg antar at ditt problem blir skaret mellom Ballesvika og Gryllefjord. Og med stigningene opp til det 172 meters hoye skaret er ikke det saa ille (bilder ute paa min hjemmeside).

Jeg sykla Senja sist sommer med henger, og det er ikke noen tvil om at man får kjørt seg mellom Ballesvik og Gryllefjord. Men heldigvis så er det ikke så mange andre bakker på den turen... Året før sykla jeg RV17 fra Steinkjer til Bodø, og der er det adskillig mer å jobbe med - jeg fikk problemer med et kne fordi jeg ikke passet på ... Løsninga er å ikke være redd for laveste gir når man kjører med henger, det skal ikke mye motbakke til før jeg går ned i museskrittfart. Trollstigen hadde jeg leid sykkelen opp, trur jeg :D

Så jeg er helt enig med deg, henger er tunge greier. I august i fjor sykla jeg Røros-Trondheim sammen med en kompis (han med sekken), og siden vi kunne dele campingutstyr og mat i to, valgte jeg for første gang å ikke bruke henger. Det var en helt annen kjørefølelse, det var langt mindre energi som skulle brukes på hver meter, og sykkelen responderte kjappere på hvert tråkk. Vekta var riktignok betraktelig lavere enn ellers på denne turen, men likevel. Det eneste jeg har å bemerke, var at styret hadde en tendens til å riste med en gang vi fikk litt unnabakke. Hadde jeg hatt flere kilo bakpå, hadde farta blitt utrygg, og jeg fått trent armene også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår å prate mer enn jeg må i mobilen, og/eller lader opp på campingplasser eller som du sier - ber pent på bensinstasjoner, cafeer o.l. Plus et par 10-pakker med AA/AAA-batterier fra ClasOlsson i bagasjen. Fikk en en sånn solcellesak av arbeidsgiver en gang, men har aldri prøvd den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som ikke kan stresses hardt nok da det en feil kan medfore tap av ditt eget liv (kjekt aa ha paa en sykkeltur):

Bruk sykkelbukse (Lycra), ordentlig sykkelskjorte og hjelm.

Paa sykkelen svetter man ut mye. Man er ogsaa veldig eksponert for sol og vind der man sitter paa sykkelen. Man blir veldig varm. Huden trenger derfor pusting. Noe en t-skjorte ikke gir deg. Jeg brukte t-skjorte og vanlig shorts opp Hallingdalen og over Hardangervidda i 1991. Det holdt paa aa koste meg mitt liv da huden ikke fikk puste. Hverken nede eller oppe paa kroppen. Resultatet var nesten fatal heatstroke. Jeg hadde kjempeflaks.

Jeg har senere brukt ordentlig lycra sykkelshort og sykkeltroye i samme type forhold. Forskjellen er som mellom natt og dag. Liv eller dod. Jeg har alltid med meg 2 xtra av hvert plagg paa turer over to dager.

Jeg hadde i 1994 en stygg sykkelulykke ved Suldal der en tunell svingte til venstre og jeg gikk til hoyre.

Hjelmen reddet mitt liv. Rent utover dette er ogsaa hjelmen som en termostat da den kan baade varme og kjole ned hodet. Paa min forste dag under Isle Of Skye turen fikk jeg en stor haglebyge i hodet og da fant jeg ogsaa ut at hjelmen ogsaa beskyttet godt mot hagl. Anbefales !

Konklusjon: Bruk sykkelshorts, sykkeltroye og hjelm da alle tre redder liv. Ditt liv !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår å prate mer enn jeg må i mobilen, og/eller lader opp på campingplasser eller som du sier - ber pent på bensinstasjoner, cafeer o.l. Plus et par 10-pakker med AA/AAA-batterier fra ClasOlsson i bagasjen. Fikk en en sånn solcellesak av arbeidsgiver en gang, men har aldri prøvd den ...

Tenkte på en lengre tur, da er det ikke aktuelt å dra med seg ekstra batterier, må tenke litt gram. Tror jeg satser på velvilje blandt dere landsmenn :P

Man kan vel egentlig klare seg på rimelig lite utstyr på en sykkeltur.

Sykkelshorts, hjelm og trøye er et must, helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.