Gå til innhold
  • Bli medlem

Startsted for skitur Hemsedal til Finse


Tracon

Anbefalte innlegg

Heisan, og godt nytt år folkens.

Jeg og en kamerat planlegger en skitur Hemsedal - Finse i. Vi kommer til å belage oss på teltovernattinger, og turen planlegges gjennomført i begynnelsen av mars.

Er det noen som har konkrete tips på startsted i Hemsedal, og evt hvilken rute man bør velge i første del av turen??

NB! vi har bestemt oss for den retningen, så vi er ikke så veldig mottakelig for råd om å gå andre veien.... Vi har et sterkt ønke om å avslutte med en bedre middag på 1222, og ikke i Hemsedal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holdeskardet er vel ein grei plass å starte.

Derifrå er det framkomleg omtrent kvar som helst til Finse, så vær og føre kan bestemme. Dersom du ikkje er glad i å dra pulken opp bratte bakkar, kan det kanskje vera greit å gå sør for Reineskarvet. Ellers går du gjennom Skålen, det er litt bratt opp innerst i Skålen, men det er ikkje så veldig langt. Er du derimot veldig glad i å gå motbakkar og været er fint, kan du gå oppå Reineskarvet. Opp frå Skarvanstølen er det strengt tatt ikkje så veldig bratt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet sted å starte er Breistølen (Norway Bussekspress stopper der), og gå ruta Bjordalsbu-Iungdalshytta og så enten via Raggsteindalen eller Gjeiteryggen til Finse. Dette er en rute som kvistes seinere på vinteren. Gikk nettopp fra Breitsølen til Iungsdalen, men svingte bort til Rødungstølen isteden. For liten tid til å gå videre. Starten på turen opp Starrdalen er bratt, men videre til Iungsdalen får en fint skiterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på begge alterantivene og synes de er gode forslag alle. Absolutt et pluss at det er enkel busstilgang til Breistølen. Vi har ganske kurant med tid. Går det an å si noe om hvilket startsted som gir lengst distanse??

En annen ting. Som "afe" korrekt antydet skal vi ha en pulk, samt en sekk. Vi er 2 stykker og tenkte det er kurant og kunne dele/variere på belastningene. Ingen av oss er noen erfarne "pulkmenn", og tilgang på pulk er heller ikke på topp. Så det vi har tenkt er å bruke min standard "Fjellpulken" som jeg til vanlig trekker min sønn i. Er det noen av dere som har erfaring med dette, eller er vi iferd med å gjøre en brøler??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på begge alterantivene og synes de er gode forslag alle. Absolutt et pluss at det er enkel busstilgang til Breistølen. Vi har ganske kurant med tid. Går det an å si noe om hvilket startsted som gir lengst distanse??

Breistølen vert vel kanskje lengst, men det er ikkje stor forskjell. Rutevalget vil nok ha meir å bety for lengda på turen.

Så det vi har tenkt er å bruke min standard "Fjellpulken" som jeg til vanlig trekker min sønn i. Er det noen av dere som har erfaring med dette, eller er vi iferd med å gjøre en brøler??

Det går nok bra. Ta i alle fall med feller til pulkmannen, eit must i motbakkane. Eller eventuelt trugar med gode stegjern, noko eg sjløv har gode erfaringar med i dei brattaste bakkane med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer andre veien i samme tidsrom, vi går fra Skinnarbu (Rjukan) over Finse og til Hemsedal med start 2 mars.

Jeg har sett for meg å gå via Iungdalshytta og deretter østover, kanskje over Gyrinosvatnet men løypa er ikke bestemt ennå...

Når tenkte du å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel an til at vi starter i andre enden på samme dag. Vi har ikke satt eksakt dato ennå, men 2. mars er den mest aktuelle datoen. Jeg bor forøvrig i Tromsø og må således ta med meg diverse pikkpakk på fly nedover. Men ser ikke mørkt på det!! Neste tur blir i Finnmark og da har jeg kort vei.

Kanskje vi sees der oppe!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat gikk fra Breistølen til Finse i begynnelsen av mars i fjor (uken før påskeferien). Veldig fin tur med generellt fint vær, selvom det var kaldt!

Vi tok bussen til Breistølen (fremme ca halv 3 torsdag ettermiddag) og gikk mot Bjordalsbu. Jeg hadde pulk og kameraten min hadde ryggsekk. Vi hadde håpt å komme oss til Bjordalsbu i løpet av ettermiddagen/tidlig kveld, men kom kun halveis i løpet av ca 3-4 timer. Mye bratte bakker mot Bjordalsbu!

Nete dag gikk vi til Bjordalsbu og fortsatte videre mot Iungsdalshytta. Vi gikk ikke til Iungsdalshytta, men krysset Iungsdalsvatnet (?) og overnattet der.

Neste dag videre mot Storestølen, lang pause og lunsj på privat hytte der før vi fortsatte over Strandavatnet, forbi Ragsteindalen turisthytte og ett lite stykke inn i Ragsteindalen.

Søndag morgen gikk vi videre mot Kyrkjedøri og til Finse.

Dette er en tur jeg absolutt kan anbefale, og gjerne går igjen! Om dere vil gå en lenger tur med samme utganspunkt kan det kanskje være aktuellt å gå Breistølen-Bjordalsbu-Iungsdalshytta-Kongshelleren-Geiteryggen-Finse, men da går dere glipp av Ragsteindalen-Kyrkjedøri som jeg syns var den fineste delen av turen.

Vi var svært heldig med været disse dagene, men det er ett utsatt fjellområde (høyeste punkt på turen er ca 1600 moh), spesiellt så tidlig på året. Kanskje lurt å ta med DNT nøkkel som backup;)

Hilsen

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.