Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaring med hodelykter for skikjøring?


Innaktiv bruker

Anbefalte innlegg

Til slutt måtte det skje. Jeg havnet i den situasjonen at jeg må jobbe på dagtid... Dermed er det begrenset med dagslys frem til vi skriver mars/april i min lille lekegrind. Skifeberen øker imidlertid for hvert snøfnugg som daler, og hvert lite glimt ut vinduet.

Lurer derfor på om det er noen som har erfaringer med hodelykter som er godt egnet for skiturer på mørke kvelder. Lykta bør kunne benyttes til kåte og yre sprett på vei ned fra toppturer ol.

Med andre ord en kraftig lykt med god spredning på lyset, god rekevidde og batterikapasitet på min 3 timer. Billigst mulig er selvsagt også et poeng...

Anbefal gjerne steder på nett som har gode tilbud på egnet hodelykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Kjøpte meg ny lykt nå før jul. Ei MILA lykt med stor reflektor! Sprer lyset godt og har to styrker nemlig 10W og 20W Halogen. Lykta er brukt på flere turer i marka og jeg er kjemperfornøyd med den. Batterikapasiteten er med batteripakka på 9Ah er 2t15m på 20w, og 4t30min på 10W. Batteripakka er forholdsvis tung. Den veier 690g. Fikk kjøpt lykta her på Intersport i Gjøvik for kr 1599,-. Ordinær pris er kr 3199,-. :) Skal du ha ei lykt som lyser bedre må du vel bla opp noen lapper til for å kjøpe de nye LED lyktene. Halogen er kanskje på vei ut og du vil sikkert klare å få disse på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd ut mye forskjellige lykter opp igjennom åra. Både LED og av tradisjonelle gødelampe type. Det som jeg fant ut etterhvert var at jeg måtte stille andre krav til en telt lykt enn en lykt som skal brukes til raske nedoverbakker på ski. Du skjønner sikkert hvem som krever mest :D

Raske skiturer i bratte nedoverbakker fant jeg ut at ingen av LED lampene klarte å gi et lys som var godt nok slik at jeg kunne se en evt. elg feks. i god tid. Jeg presterte nemlig å omtrent kjøre ned en elg en gang i tiden, derfor var dette målet å unngå...

Så t.o.m. jeg måtte krype til korset og gi opp disse LED lampene. Jeg begyndte å se hva folk flest benytter, så jeg endte opp med en Silva til slutt. Og den har jeg ennå. Jeg regner med jeg kjøper en ny når (hvis?) denne tar kvelden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at det er en stund siden du sist prøvde LED-lamper? INGEN halogen lamper

kan stille med mere og vitere lys enn de råeste LED-lampene.

Mila Nova lyser 2000 lumens mens 20w halogen (silva) gir 350 lumens.

Link Mila Nova:

http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewProd&productId=348

Link til valg av hodelykt:

http://www.sport8.no/butikk/index.php?act=viewDoc&docId=14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat. "bør kunne benyttes til kåte og yre sprett på vei ned fra toppturer"

Hella 3000 :lol::D Finn en silva med stor reflektor og liion? batteri i extern pakke for å ha under klærne.

Da får du mye lys framover for å kunne se elgen og samtidig nok lys til sidene.

Bruker selv en myobelt 5 men det blir for lite når det begynner å gå fort i brattene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.