Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger vedr. klær vinterstid


t_v

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt tips vedr. klær vinterstid.

Overkropp:

Jeg har ullundertøy i 100% merinoull. Deretter en relativt tykk fleece genser. Ytterst har jeg Bergans 3-lags Dermizax jakke (Luster). Dette fungerer veldig bra når jeg er i aktivitet, f.eks. på skitur. Men det blir fort kaldt på vinteren dersom jeg er mer stillestående, f.eks. ved pauser på skitur eller ved stillestående aktiviteter ute. Jeg antar at det vil hjelpe å kjøpe en dunjakke, f.eks. Bergans Down.

Høres det ut som dette vil bli varmt på en kald vinterdag? Bør jeg kjøpe dunjakken stor nok til at den kan tas på utenpå Bergans 3-lags Dermizax jakke? (dersom det blir for kaldt å bytte jakke ute...?) Jeg kjøper den selvsagt stor nok til at jeg har plass til ullundertøy og fleecegenseren :)

Jeg har forøvrig også en tykk ullgenser (fra forsvaret) som er god og varm når det ikke er trekk. I hvilken rekkefølge bør jeg evt. ha denne? Den brukes vel mest evt. når man står stille? f.eks. Ullundertøy-Fleecegenser-Ullgenser(-skall/dun Jakke) eller Ullundertøy-Ullgenser-Fleecegenser(-skall/dun Jakke)??

Underkropp:

Her tenkte jeg å bytte ut en skibukse som begynner å bli veldig slitt. Jeg har ullundertøy i 100% merinoull. Jeg vurderer å kjøpe en Bergans Rask Pants, Bergans Sirdal Insulate, Bergans Breheim etc. Har noen noen anbefalinger? Er det stor forksjell mtp varme om man har insulate og om man har 2 vs 3 lags Dermizax? Kan det være en fordel om buksen er stor nok til å ha plass til en fleecebukse (mellom ullundertøy og bukse)? Har noen isåfall en anbefaling vedr. fleecebukse som er egnet?

Dette ble mange spørsmål. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hva som vil passe for den enkelte er jo individuelt. Personlig bruker jeg stort sett et enkelt sett med ull-undertøy på over- og uderkroppen slik som deg. På overkroppen har jeg som regel også en tynn fleecegenser (slår herved et slag for Lowe sine microgrid-gensere) før et skallplagg eller en trenings/skijakke over. I sekken ligger en ekstra stillongs og en tykk fleecejakke hvis jeg er på vanlige dagsturer, på overnattingsturer eller på turer hvor det er veldig kaldt, har jeg også en fleecejoggebukse fra dressmann. Denne har vært uhyre lite i bruk fordi jeg sjeldent har behov for så mye mer enn stillongsen på beina. Som skibukse bruker jeg stort sett en ca 15 år gamel Norrøna Sydpolen microfiber-bukse.

Skal du på overnattingstur kan du vurdere å ta med dunjakke, men jeg har hittill i livet ikke hatt mye behov for det på dagsturer. Fleecejakka har for min del dekket behovet her i massevis. Det vil antakelig militær-genseren din gjjøre også. På overnattingstur derimot (iallefall hvis du skal bruke pullk) vil dunjakka for meg være aktuelt. Jeg har selv en omfangsrik og digg dunjakke, men jeg mener behovet for dunjakker på tur er over-hypet de siste årene med 71 grader nord i spissen. Hvis du ikke har dunjakke fra før og vil ha noe med dun i for vintertur, hadde jeg heller lagt pengene i en sovepose med dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg antar at du kjenner til tre-lags prinsippet i bekledning? Pustende - isolerende - vindtett. På vinterturer bruker jeg alltid netting innerst, ull utenpå den og skallplagg ytterst. Mer enn dette har jeg ikke på meg når jeg går. Når jeg tar pauser tar jeg på dunjakke over skalljakka. Dette er overlegent varmt. Da kan jeg ta pause i mange kuldegrader uten å fryse. Fordelen ift fleece er at en slipper å kle av seg for å kle på seg, og så er det ikke minst mye varmere. Jeg vil absolutt anbefale deg en dunjakke. Den trenger ikke være steike dyr - jeg har bergans down som er god, varm og fornuftig priset.

På beina har jeg sjelden mer enn netting og ull. Jeg har alltid med med en tykk ullbukse (samme tykkelse som natogenser) som jeg bruker hvis jeg må ut fra teltet for å spa snø/pisse/ta bilder eller liknende. Den tar jeg bare på i leir, når jeg vet jeg ikke skal røre så mye på meg.

Jeg har fortsatt til gode å fryse i dunjakka. Selv i gode pauser i 25 minus.

Ved lengre turer om vinteren anbefaler jeg deg å prøve dampsperre i skoa.

Det testet jeg ut for første gang i vinter, og ble positivt overrasket!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var får man tag i såna?

Har sett de på diverse militærutsalg rundt omkring, skal ikke være så vanskelig å oppdrive. Selv bruker jeg en fleecebukse, de er enkle å få tak i i så og si hvilken som helst sportsbutikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar, fleecebyxor är jag dock inte intresserad av då de inte tål glödsprätt från eld.

Har ett par ME Cirrus pants som funkar okej, bättre än fleecebyxor men tål heller inte glödsprätt. Säkert betydligt lättare än ullbyxor dock, samt vindtäta och med hellånga sidoblixtlås så de är lätta att ta av och på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.