Gå til innhold
  • Bli medlem

Nesten CO-forgifta?


Anbefalte innlegg

Var på hyttetur i uka som var. Ganske mange stder inne i hytta hadde de store varmovner som gikk på gass (samme tanker som du bruker til grillen) :)

På stabburet der jeg og noen kompiser lå hadde vi også en ovn. Denne ga ikke så mye varme, men det var det eneste vi hadde så vi lot den stå på. Hele fronten på ovnen glødet ikke som de andre, men var helt mørk. Det eneste vi så var den lille "propanflammen" neserst som brant..

Jeg lå ute den ene natta (for å teste min nye Ajungilak 5-season) men den andre natta ville jeg ligge inne. Da hadde den stått på hele dagen. Ingen gass lukt, men vi fikk ikke tent på fyrstikkene når vi prøvde, og når vi tente på stearinlyset så slukket det av seg selv.

Etter å ha luftet godt prøvde vi igjen og da tente de som bare det :lol:

Noen som kan litt kjemi her? Jobber som ambulansearbeider og kan litt om forgiftninger. Ufullstendig forbrenning lager karbonmonoksid. Dette fortrenger oksygenet og tar all plassen til hemoglobinet i blodet så du ikke får puste.

Kunne vi gått på en smell hvis ovnen hadde brent hele natta og vi sov? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Jepp, jobber også som deltids brannmann.

Kullosforgiftning er dårlig sort.

Når du merker symptomene er det allerede gått så langt at det kan være for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel hjelpekorpsmedlem var jeg en gang med på å åpne en campingvogn hvor to mennesker og en hund hadde tilbrakt natten. Det var vinter og for å holde bedre på varmen så hadde de skuffet snø opp langs veggene på vogna. Inne i vogna var det et propandrevet varmeanlegg og et propandrevet kjøleskap. Da ingen livstegn ble opservert en morgen ble det slått alarm og vogna ble åpnet utenfra. Da var alle som befant seg i den døde. Til og med hunden lå på gulvet som om den sov.

Slike ting er ikke til å spøke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet om dette før:

InnleggSkrevet: Fre Des 19, 2008 09:03 Tittel: Svar med Sitat

Opplevde (overlevde) en nære på hending.

Vi slo leir i disig vær om kvelden og fyrte godt med primus utover kvelden

for å tørke klær. Uheldigvis med lite ventilering i ytterteltet.

Om natta slo det om til 20 minus og teltet ble dekket med en glasur av is.

Vi våknet i ørska om morgenen med skallebank og trege i bevegelsene.

Siden det var kaldt ville vi fyre opp men fikk ikke fyr på fyrstikkene.

Rett og slett ikke oksygen igjen.

Fyrte med bensin, men det hadde ikke spilt noen rolle om det var parafin.

Her var det bare personlige feil som ble gjort, og det er vel grunnen til de

fleste ulykkene med brennere.

Sad

_________________

Vil du ha utsikt får du tåle litt vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker i forsvaret så var det nesten sett på som værre å sovne på fyringsvakt enn å ha vådeskudd med skarp ammunisjon, fordi potensialet for skade er så enormt stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.