Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass minste temperatur?


TheBear

Anbefalte innlegg

Jeg har snaut med penger for tiden, sertifikat er blitt dyrt, men det må jeg ha. Så der er det ingen mulighet for å spare noe. Så skal jeg på tur neste helg i det jeg anntar kommer til å bli to netter med 5-9 minusgrader (vanskelig å si så mange dager før)

Det ene alternativet er å ta med telt, men alt jeg har til å fyre med er en Primus Gravity EF gassbrenner med PowerGas som jeg kjøpte i sommer. Det blir jo vindstille inni teltet, men

1. hvordan vil det funke med -5 på termometeret?

2. vil den sote dersom jeg skal koke på den? (kjelen står ganske nærme flammen)

3. hvor høyt må det være under taket for å bruke den inne?

4. noen gode forslag til andre brennere det kan tenktes jeg har råd til?

Det andre alternativet er jo å ta med duken å ligge ute ved bålet, kan jo bli kaldt når bålet dør ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gass funker ok i minus fem, men til snøsmelting og liknende så blir effekten dårlig. Gass er rent, trygt og fint og soter minimalt. Fyring i vanlige telt med en meter under taket går fint. Gravity virker som en topp brenner til gass, men jeg ville anbefalt en multifuelbrenner som f.eks. Omnifuel så kan du i alle fall fyre med bensin hvis det blir aktuelt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige gassbokser (4 season mix av butan og propan) i Norge skal i teorien fungere ned til -10 grader uten problemer. Ren propan vil fungere ved langt lavere temperaturer. Propan er vel mer vanlig for kraftigere bokser.

Jeg anbefaler å tenne opp brenneren utendørs om vinteren. Ved kalde temperaturer er det fare for at selv gass skal blusse opp. Da kan flammene fort rekke telttaket, med ubehagelige konsekvenser. Har du mye erfaring med brennere under ulike forhold, og likevell velger å tenne på i teltet er det lurt å holde noe over brenneren, f. eks. en stekepanne eller stor gryte, for å dempe eventuelle flammer. (Skal innrømme at jeg som regel fyrer opp innendørs selv, spesielt på kalde morgener :D )

Et tips ved bruk av Gravity om vinteren er at boksen ikke er i direkte kontakt med bakken. En tynn treplate med liggeunderlag materiale under kan anbefales. I noen tilfeller kan en bygge opp under boksen for at denne skal komme nermere, og i samme høyde som flammene. Pass imidertid på så boksen ikke kommer i direkte kontakt med flammen. For bedre effekt kan det noenganger hjelpe å snu boksen opp ned.

Gass fungerer som sagt greit om vinteren, men har sine begrensninger. Det er ofte vanskelig å utnyte all gassen. Trykket blir for lavt før boksen er tom, noe som gjør at du må beregne mer gass en om sommeren. Anbefaler en multifuel brenner som f.eks. omnifuel, og bruk av bensin ved kulde og gass ved temperaturer over null. Bensinen er klart å foretrekke om en skal fyre mye for varme under turen.

Har du imidlertid anledningen til å fyre bål og kose deg ved flammene er dette uansett det koseligste etter min mening. På bålet kan du smelte vann og lage mat samtidig som du får varme og stemning. Når øynene siger igjen er det bare å trekke inn i teltet om det trekker kaldt, eller ligge ute under stjernene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.