Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukkelægret


Ståle

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har tenkt å gå bukkelægret i nær fremtid. Hvilken vei er finest å gå? Bør man gå fra Memrubu eller Gjendebu, eller spiller det ingen rolle?

Vurderer å gå fra Gjendebu over Bukkelægret til Memrubu for så neste dag å gå Besseggen tilbake til Gjendesheim.

Mvh

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder Besseggen er jeg av den sterke mening at det er en estetisk fordel å gå i retning Memurubu, rett og slett fordi utsikten er MYE bedre.

Bukkelægret har jeg kun gått mot Gjendebu, og tror nok jeg også ville anbefale det av samme grunn. Du går med ansiktet vendt mot hjertet av Jotunheimen.

Nedstigningen er ikke så ille, men en kjenner seg jo best selv, og er man følsom ovenfor høyder er det klart at det kan føles bedre å gå opp de bratteste kneikene.

Altså oppsummert: Besseggen er definitivt finest å gå mot vest. For Bukkelægret er det litt mindre avgjørende hvilken vei dere går, men personlig foretrekker jeg også her å gå mot vest. Når du kommer over kanten og begynner nedstigingen med Gjende 400 meter lenger nede og Knutsholsryggen og Svartdalspiggan på andre siden av vannet...

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hei på deg Ståle,jeg og en kollega på jobben hadde denne turen i fjor + at vi fikk med surtningshui også som tur nr 2.Vi gikk bukkelegeret fra gjendebu så ned til memurubu,for deretter og ta turen til surtningshui( 2369) m,du følger litt av besseggen-stien oppover og skjærer mot venstre.Dette er en flott tur som anbefales :? Vi gikk så tilbake til memurubu, og den siste dagen gikk vi besseggen som helt klart er den "dårligste" ruta hvis jeg skal rangere disse turene. 1 bukkerittet 2surtningshui 3 besseggen. God Tur evt dette kan anbefales på det varmeste :lol:NB.Vi hadde topp vær, kun litt duskregn 2 dagen!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan noen forklare hvordan bukkelægret er? Er det veldig bratt. Har man 60 cm å gå på og stup på 200 meter under seg som mange sier?? Og evt. hvor langt er strekket.. Finnes det kanskje noen bilder fra der?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg gikk Bukkelægeret fikk jeg helt noia. Syntes den var ti ganger verre enn Besseggen og bestemte meg for å aldri gå dit igjen! Da gikk jeg oppover.

Neste år gikk jeg den igjen. Ikke fordi jeg hadde så utrolig lyst men hadde gått Surtningsui allerede den dagen så orket ikke noen omveier til Gjendebu. Da jeg altså nedover og syntes slettes ikke det var så ille.

Det er ett utsatt punkt vil jeg si. Det er neppe stort mer enn de 60 cm du snakker om. Det er noe rustne tynne vaiere spent om der. Jeg passerte på knærne. Snubler man akkurat der er man nok ganske ferdig. Men det er ikke mange meterne det er så utsatt da, og resten er ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Doffen! Jeg gikk Bukkelægeret nedover for 3-4 år siden og da var de rustne vaierne skiftet ut med noen dumme, tykke og j---a tunge kjettinger som det ikke var mulig å holde oppe i luften mens du gikk/skled nedover. Jeg vil dog ikke si at det er "farlig" å gå der for den som bruker hodet og den tiden som er nødvendig for å finne fotfeste. Denne litt vanskelige strekningen kan vel være ca 20-50 meter. Hvor mange tusen personer som gjennom tidene har gått der, opp eller ned, uten å skade seg er det vel ingen som kan si noe om. Jeg tror ikke du har noe å frykte dersom du er i noenlunde god fysisk form. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bukkelægeret er verre enn Besseggen ja (smakssak selvf). Kan legge til at jeg gikk nedover med to hunder, og det gikk fint (til tross for mange "advarsler")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.