Gå til innhold
  • Bli medlem

fleece- eller ullgenser


scheele93

Anbefalte innlegg

Annonse

Fleece:

- Lettere og muligens mer komprimerbart enn ull

- Tørker RASKT

- Isolerer mindre godt i våt tilstand

Ull:

- Tyngre og muligens mer volum enn fleece

- Isolerer ganske bra også når den er våt

- Tørker seint

- Brannsikkert

- Mer sjarm og kos med ull enn fleece (synes jeg da.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid begge deler i sekken. Jeg drar aldri til fjells uten at en skikkelig ullgenser er med. Men som oftest blir den liggende i sekken hele turen. Det er fleece genseren som blir brukt. Det er riktignok bare vår/sommer/høst turer jeg snakker om nå. Men noen ganger har jeg opplevd å låne bort genseren til tur kamerater/venniner som har for lite klær med. Og noen ganger har jeg virkelig trengt ullgenseren pga kaldt vær.Og du verden så glad jeg har vært for at den er i sekken da. Det veier fullt ut opp for alle gangene jeg har drasset rundt med den, uten at det har vært nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på utkikk etter en kvalitets fleecegenser, som kan brukes på kalde dager, for tiden. Noen som har noen forslag? Har sett mye fint fra bl.a. Arc`teryx og Patagonia, samt Lowe Alpine, men litt usikker på tykkelse og kvaliteten på de. Forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleece er fleece.. Dvs at fleece i samme tykkelse har de samme egenskapene om de er dyre eller billige. (Noe annet er det selvsagt med snitt, design og sømmer). For riktig kaldt vær liker jeg en tykk fleece med "hårete" utside. De samler mer luft i mellomlaget, og blir dermed varmere. Men oftest har jeg en tynn fleece fra Stormberg, som jeg synes funker fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig på vinteren du virkelig kjenner forskjellen, 'når kulda setter inn...'..

Problemet med fleese er at det ikke varmer når du er svett/våt. Det gjør en tykk ullgenser derimot.

Personlig har jeg i all hovedsak kun med meg ullklær på vinterturene, fra topp til bunn.

Dessuten, når vi snakker om fleese så er det gjerne Genser det gjelder, og ikke feks. undertøy. På vinteren er det ull som gjelder som undertøy!

Vanligvis når jeg kommer frem til telt plass så er jeg ofte svett og våt. Da pleier jeg å ta nytt ull tøy innerst, deretter tar jeg det våte ullklærne utenpå derigjen, før skall bekledningen kommer ytterst. Dermed tørker jeg selv de fuktige ullklærne. Så bytter jeg igjen dagen derpå når vi drar videre til neste telt plass. Jeg synes dette har fungert veldig bra.

Men det skal sies at jeg pleier å ha med en fleese jakke også i sekken da :D

Når det er vindstille og solskinn og varmt på vinteren så er det godt å ha på fleese jakka istedet for skall jakke som jeg eller svetter som en gris inni når jeg går med full oppakning på ryggen.

Dersom jeg hadde måttet velge imellom fleese jakke og ullgenseren pga. feks. plassmangel så hadde nok ullgenseren gått av med seieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleece er fleece.. Dvs at fleece i samme tykkelse har de samme egenskapene om de er dyre eller billige. (Noe annet er det selvsagt med snitt, design og sømmer). For riktig kaldt vær liker jeg en tykk fleece med "hårete" utside. De samler mer luft i mellomlaget, og blir dermed varmere. Men oftest har jeg en tynn fleece fra Stormberg, som jeg synes funker fint.

Må nesten skuffe deg (eller glede deg :) ), at Fleece er ikke bare Fleece. Som de fleste andre stoffer i verden, er det en haug av forskjellige vevemetoder, stoffkvaliteter, og lignende. Som alle er med på å skille en god fleece fra en dårlig fleece.

Dette merker man gjerne etter noen vask, da ofte den dårligere kvaliteten mister mye av mykheten og den "fluffy" kvaliteten. "Billigere" fleece har pgså en tendens til å nuppe mye mer en det fleece med bedre kvalitet.

I tilleg kan man kjenne stor forskjell på hvor mye fleecen isolerer i forhold til vekten, og i forhold til fykkelsen. Dette har med hvordan stoffet veves, og lengde på tråden som brukes. Jo lenger tråd, jo mindre nupping, jo bedre vevisng jo mer luft mellom lagene - jo mer isolasjon - jo mer varme :lol:

Det er vansklig å definere gode og dårlige fleecemerker, men som en fasit kan man se på fleece fra Polartec (en av verdens største produsenter av fleece) som et kvalitetsstempel.

Men, uansett hvor god kvaliteten på fleecen vil ull være ganske mye bedre i veldig kalde temperaturer. Beholder mykheten i stoffet (fleece blir som papp etterhvert:P) og som sagt over - ULL ISOLERER UANSETT FUkTIGHET OG TEMPERATUR! Dette har spesielt mye å si nå det er ull/fleece som er ytterste lag; halser, luer, votter ol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv tittet litt på et ekstra varmelag til kalde skiturer. Hovedsaklig til ekstra varme når man tar en pause for å lage litt mat.

Selv har jeg alltid hatt med en ekstra tykk ullgenser. Noen som har funket bra. Tenkte at jeg skulle se på muligheten til å kansje spare litt vekt med det samme. I den forbindelse har jeg vurdert en "dungenser" i stedet. Den er jo minst like varm som fleece og ull med minimal vekt. Ulempen er vel at en slik er noe mer skjør. I hvertfall i forhold til en real ullgenser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forbindelse har jeg vurdert en "dungenser" i stedet. Den er jo minst like varm som fleece og ull med minimal vekt. Ulempen er vel at en slik er noe mer skjør. I hvertfall i forhold til en real ullgenser..

Ja "dungenseren" er skjør. Har Klattermusen Liv. Jakka er genial til sitt bruk, men den er enda tynnere i stoffet enn andre dunjakker, og inneholder såpass lite dun at en lekkasje eller dunkollaps pga fuktighet får store konsekvenser.

Hadde flere vinterovernattingsturer ned til -10 grader i fjor hvor den var eneste varmeplagg. Gikk med en mellomtykk Icebreakergeneser og en Klattermusen Enride bomullsjakke. Det holdt. Liv er også genial å ha med som sikringsplagg i sekken. Den fungerer veldig godt under skalljakker, da den tar så liten plass.

Jeg er veldig glad i Liv, men hun får bare være med på spesielle turer fordi hun er så skjør. Ullgenserene har et mye videre bruksområde.

post-3635-133474600756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dungenseren fra Klattermusen så digg ut!

Jeg har ikke fått med meg deres produkter enda.

Jeg svingte meg rundt i helga og bestilte en Mont-bell U.L Down jacket og en U.L Down Hugger #0 pose fra samme merke. Jakken jeg bestilte er rundt 200gram tung med 800 dun. Den er muligens ikke helt like varm da den er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dungenseren fra Klattermusen så digg ut!

Jeg har ikke fått med meg deres produkter enda.

Jeg svingte meg rundt i helga og bestilte en Mont-bell U.L Down jacket og en U.L Down Hugger #0 pose fra samme merke. Jakken jeg bestilte er rundt 200gram tung med 800 dun. Den er muligens ikke helt like varm da den er lettere.

Hvor kjøpte du den ifra og hva kostet den? Fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått testet jakka. Den var mer enn jeg forventet. Veldig varm. I forhold til min tykke ulljakke på ca 1200 gram var den faktisk varmere. Størrelsen var akkurat passe, altså den som jeg alltid bruker. Skulle det være noe å sette fingeren på er det at det ikke er noen strammesnor nederst på jakka. bruker man den som ytterplagg uten skalljakke over kan det da komme noe vind inn under. Da jeg først og fremst har tenkt å bruke denne som som isolasjon under skalljakka, går dette greit. Skulle jeg trenge dette er det rimelig enkelt å åpne opp et hull ved glidelåsen og trekke gjennom en snor i kanalen. Jakka kom på ca 1200.- tot. med mva og frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som før sagt Liv jakka. Har ikke opplevd total dunkollaps, men tror Lompa har rett - jakka egner seg dårlig som mellomlag hvis man svetter mye eller er utsatt for annen nedbør. Med så lite dun og så tynt stoff er det lite som skal til for dunkollaps. Jeg bruker jakka mest på raster og i leir. Har også brukt jakka mye etter rast, men tatt den når jeg har blitt varm - ofte etter noen timer.

En fleece-, dyn eller ulljakke har større bruktsområde og er sikrere under vanskelige forhold. Liv er nok den jakka som jeg oftest har med meg, men ikke bruker. Den tar ikke plass og veier nesten ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anskaffet min for å bruke den som et ekstra varmelag under rastepauser. I tillegg er den grei å ha som ekstra forsikring i soveposen om det skulle bli ekstra kald natt. Eller at jeg tar med en lettere pose enn jeg ellers kunne med denne som ekstra varmegiver.

Synes ikke det er nødvendig med så mye mer enn ullundertøy under skalljakka når man går.. i hvertfall om gradene holder seg på den varme sida av -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterturer bruker jeg følgende innerst til ytterst:

Kvitebjørn ryggsekktrøye i ubehandlet ull (en god gammel turkamerat, nettingskjorte med lange armer)

(Devold tynn ulltrøye om det er sprettkaldt)

Arcteryx goretex skalljakke

Ved korte stopp bruker jeg en hjemmelaget fleecejakke i tykk fleece. Praktisk å slenge på seg i full fart.

Når det kommer til matpausen går jeg ned i sekken og henter ullgenseren.

Jeg synes fleecejakken er grei å ta av og på, den varmer godt, men trenger jeg vedvarende varme blir det ullgenser.

Jeg tror nok du får prøve deg frem, men er det fare for å bli våt og kald, bruk ullgenseren. Den varmer desidert best i våt tilstand. Er du lat, tar du fleecejakka, den er desidert lettest. Så da spørs det hva du prioriterer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.