Gå til innhold
  • Bli medlem

Bekledning til Topptuer/alpin anlegg


Exuz

Anbefalte innlegg

Hei

Er litt grønn på dette området, men nå som den gamle goretex jakken ikke lenger er vindtett for 5 øre, er det på tide å bytte den ut og i samme slengen få en ny bukse.

Jeg kommer til å bruke klærene både til topptur sommer og vinter og i aplin anlegg, så ser for meg at skallbekledning er det mest ideelle. Videre er det bunnløst pudder som er et delmål, og siden jeg står litt over evne tryner jeg som alle andre. Ser derfor etter noe som har GODE snø låser, aller helst et mellomstykke som gjør at jeg kan feste bukse og jakke sammen som en kjeledress.

Slik at det er nevnt, jeg er ikke intressert i en kjeledress da jeg føler den vil få en litt mer begrenset bruks område enn jakke bukse.

Jeg har sett på Norrøna Lofoten og narvik, men føler det er litt dyrt, likevel er det mer eller mindre akkurat det jeg ser etter.

Har også vurdert en modell fra Hagløfs som jeg ikke husker navnet på, hvor jakken og buksen kan knappes sammen. Jeg er litt usikker på hvor godt dette holder når jeg går på trynet og i lengden. Har lite lyst til å kjøpe utstyr som ikke funker som det skal om 2 år eller rett etter garatien går ut.

Har hørt at bergans Sirdal skal ha snølås, men har ikke sett det i noen butikker. Om noen her vet om det stemmer hadde det vert kjekt med en bekreftelse, da bergans er litt bedre for lommeboken enn norrønna sitt alternativ.

Regner med at det finnes flere alternativ som jeg ikke har sett på enda og om noen vet om nettbutikker eller butikker i bregen eller trondheim som er billige, fyr løs.

Mvh

ExuZ

edit:

En ting jeg ikke har sjekket på de plaggene jeg har sett på er om det er snølås i beina, eller hvordan de sørger for at det ikke kommer snø opp beina. Noen som har noe å si om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Er litt grønn på dette området, men nå som den gamle goretex jakken ikke lenger er vindtett for 5 øre, er det på tide å bytte den ut og i samme slengen få en ny bukse.

Jeg kommer til å bruke klærene både til topptur sommer og vinter og i aplin anlegg, så ser for meg at skallbekledning er det mest ideelle. Videre er det bunnløst pudder som er et delmål, og siden jeg står litt over evne tryner jeg som alle andre. Ser derfor etter noe som har GODE snø låser, aller helst et mellomstykke som gjør at jeg kan feste bukse og jakke sammen som en kjeledress.

Slik at det er nevnt, jeg er ikke intressert i en kjeledress da jeg føler den vil få en litt mer begrenset bruks område enn jakke bukse.

Jeg har sett på Norrøna Lofoten og narvik, men føler det er litt dyrt, likevel er det mer eller mindre akkurat det jeg ser etter.

Har også vurdert en modell fra Hagløfs som jeg ikke husker navnet på, hvor jakken og buksen kan knappes sammen. Jeg er litt usikker på hvor godt dette holder når jeg går på trynet og i lengden. Har lite lyst til å kjøpe utstyr som ikke funker som det skal om 2 år eller rett etter garatien går ut.

Har hørt at bergans Sirdal skal ha snølås, men har ikke sett det i noen butikker. Om noen her vet om det stemmer hadde det vert kjekt med en bekreftelse, da bergans er litt bedre for lommeboken enn norrønna sitt alternativ.

Regner med at det finnes flere alternativ som jeg ikke har sett på enda og om noen vet om nettbutikker eller butikker i bregen eller trondheim som er billige, fyr løs.

Mvh

ExuZ

edit:

En ting jeg ikke har sjekket på de plaggene jeg har sett på er om det er snølås i beina, eller hvordan de sørger for at det ikke kommer snø opp beina. Noen som har noe å si om det ?

Først: Når det kommer til dette med å feste jakka til buksa så er det ikke mange alternativer, og de alternativene som er, er ofte relativt dyre, som f.eks Lofoten. Likevel vil jeg anbefale å kjøpe litt kvalitet og investere når du først skal kjøpe, så Lofoten er langt ifra et dårlig kjøp, hørt mye bra om dette settet, er et utpreget frikjøringssett da, så det er mer eller mindre skreddersydd til det formålet du beskriver.

Et annet alternativ er som du lurer på, Bergans Sirdal. Dette er et litt billigere alternativ, men slett ikke dårligere. Har selv jakken, og den har avtagbar snølås og alle detaljer som trengs til alt fra frikjøring til skogsturer. Buksen har også snølås på beina, men det går vel ikke ann å feste buksa til jakka og omvendt. Et utmerket kjøp det også. Undersøk, så finner du det nok ut. Du finner ut mer på www.bergans.no

Ville også sjekka ut Arc`teryx sine skimodeller, f.eks Sidewinder, kvalitet, men koster.

Angående butikker i trondheim så anbefaler jeg Sportsbua i Fjordgata og UTE ved gamle bybro. Her er det fagfolk som hjelper deg, ikke 18 år gamle jenter med tyggis i kjeften, som på mange andre sportsforretninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakke med snølås vil bli veldig varm om sommeren..

Også en påstand! Hehe, legg merke til at mange jakker har avtagbar snølås. Når det kommer til denne påstanden din så er nok ikke snølåsen den mest avgjørende faktoren om jakken blir for varm, det vil være så minimalt at det er ikke verdt å nevne en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også en påstand! Hehe, legg merke til at mange jakker har avtagbar snølås. Når det kommer til denne påstanden din så er nok ikke snølåsen den mest avgjørende faktoren om jakken blir for varm, det vil være så minimalt at det er ikke verdt å nevne en gang.

Hehe, det har du selvsagt rett i. :) Det jeg vel mener et at jakker som er laget for skibruk om vinteren blir for varme og tunge for sommerbruk. Min snølås er ikke avtagbar, og hindrer ventilasjon nedenfra (når jeg går uten sekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.