Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva fjell kan ein gå på i Bardu kommune om vinteren?


Brekke89

Anbefalte innlegg

Hei, eg er i militæret dette året, på Setermoen i Bardu kommune. Eg lurer på kva fjell eg kan gå på no om vinteren i Bardu kommune/Setermoen? Eg står på randoneeski og eg likar veldeg godt å gå på fjellet om vinteren, og eg har lyst til å fortsette med dette i vinter, sjølv om eg er i militæret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor Ala med "innsteg" fra bak hoppbakken (for aa unngaa sneskred), 5 km fra idrettshallen. Jeg var der i 1989.

Istinden er obligatorisk. En etter alle mulige standarder en meget bra tur. En av mitt livs beste toppturer.

Jeg har faktisk noen turer og bilder fra Setermoen liggende ute paa

http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html

For det meste sykkelturer, med en fisketur slengt inn. Sjekk dem ut for sommerens gleder.

Jeg har bildene fra min tur paa Istinden og Stor Ala i et loft i Norge, men skal faa tak i dem nu og legge dem ut rundt paasketider.

Ellers saa husker jeg at det var fint opp mot fjellet paa andre siden av dalen. Det var en bitte liten dal som stakk inn der som var full av ryper og veldig bra for skigaaing. Bardujord heter "innsteget" til den dalen. Jeg var tillitsvalgt for en tropp der og vi kjorte opp rypejegere og skigaaere ditt. Det smalt endel i den dalen, ja.

Merkelig sted, Setermoen. Jeg likte stedet. Mange hatet det. Vel, vel........minnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Om du har tilgang på bil så er mulighetene uendelig. Tamokdalen er et skieldorado til ut i juni. Lyngen er heller ikke langt borte. Ellers er som nevnt tidligere både Istind og Storala fine toppturer. Boka toppturer i Norge (tror jeg den heter, utgitt av Friflyt) bra lektyre som har førere for de nevnte fjell og områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er vokst opp i Bardu kommune og har mange topper på samvittigheten - spesielt i området i sør - med Salangsdalen som utgangspunkt. Kjører du til Bones - skolebussen går dit - Har du flere trasser å velge mellom - De tre dalene Budalen, Stordalen og Rødalen har alle fine skogsveier så det er forholdsvis lett å komme seg opp i høyden. Her er det bare fantasien som kan stoppe deg - Stordalsstua er også Troms Turlag sin sørligste hytte hvis du ønsker en vandring i indre Troms - 12 km fra Bones.. God Tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for aa gaa off topic........ men bestigningen av Istinden er en av de fineste toppturene jeg noensinne har tatt. Og jeg har besteget en rekke fjell. Sjekk ut Ryggsekk reportasjen (ikke min, selv om den speiler godt det jeg selv opplevde i 1989) paa http://www.ryggsekk.net/turer/istinden-8aug07/istinden.htm

Jeg tror du skal lete lenge og vel for aa finne en morsommere 2-3 timers topptur i Norge enn den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal lete lenge og vel for aa finne en morsommere 2-3 timers topptur i Norge enn den turen.
Jeg var på Istinden for 7-8 år siden og kan også skrive under på at det er en fin tur. Det er også en del som går på toppturer der på vinteren. Rimelig heftig nedkjøring!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.