Gå til innhold
  • Bli medlem

Anjugilak 3 sesong kompakt i -10 grader. Trenger hjelp!


Hammerdown

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal nå om ikke lenge ligge ute 1 natt. Værmeldinga forteller at det kommer til å bli ca -10 midt på natta.

Det eneste jeg har av sovepose er en tre sesongs Ajungilak kompakt, med komfort grense på -3 for mann, og rundt +1 for kvinne. Jeg er en gutt på snart 18 år og fryser ganske så lett.

Jeg skal ligge under åpen himmel, været er meldt klart og fint.

Kommer en 3 sesongs pose holde i -10? Jeg kommer til å legge granbar i bunn på snøen, og et ganske tykt skumplast underlag oppå der igjen, og kanskje en jakke. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe ny pose eller trekk utenpå soveposen, men har liggende en slags fleece pose som jeg tenkte muligens kunne brukt inne i posen? Skal jeg pakke meg godt inn med klær? Skal jeg ligge i kun bokser? Er det noe jeg burde gjøre? Takker for all hjelp..

Hammerdown

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være du får det litt kjølig, men det får du jo testet ut.

Jeg ville hatt på meg varmt undertøy og varme sokker. God hjelp er det også i å isolere hals/hode med varm hals og varm lue, gjerne balaklava eller annet som dekker mest mulig hvis du har det. Jeg liker også å ha ullgenser hvis posen er litt kald.

Noe annet du kan gjøre som hjelper godt er å fylle en helt tett flaske med kokvarmt vann og legge nederst i soveposen rett før du skal sove. Selvsagt viktig at flasken er tett og tåler det varme vannet.

I tillegg vil det hjelpe om du legger ytterjakken oppå deg, utenpå soveposen som et ektstra isolerende lag.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går nok bra. bruk gjerne godt undertøy og fleecepose, bare pass på at det ikke blir for trangt i posen.forbered deg med litt ekstra tøy enten inni eller utenpå posen før du legger deg slik at dette er lett å nå uten å gå ut av posen. sørg for å legg deg mett og varm, ha gjerne noe varmt å drikke for hånden. god tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får -10 kan jeg garantere deg at du fryser i den posen. Hvis posen er gammel kan du kjøre den i tørketrommelen med en tennisball e.l. for å friske opp fibrene. Bruk fleeceposen. Det hjelper. Bruk mye granbar mot bakken, så det kommer en del luft mellom underlag og bakke. Da blir det mindre varmetap (og det er godt å ligge på). Ta ut alle klær og pakk rundt deg i posen, og stikk fotenden nedi den tomme sekken. Lua på for å minimere varmetap.

Man fryser mindre om man er mett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går, men ikke forvent beste kvalitet på søvnen. Sannsynligvis vil du kunne våkne midt på natten/tidlig på morningen. At du bør spise godt på forhånd er jeg enig i, men ikke spis mye rett før du legger deg - da vil mye av blodet gå til mageregionen for å hjelpe fordøyelsen og du vil lettere kunne fryse på føttene/hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "grevling" kan også hjelpe på. Fleece eller ull lakenpose og en grevling (yttertrekk) kan ofte gjøre

3-sesongsposer mer anvendelige. Ta med egne ullsokker til overnattingen og legg de du har brukt

på dagen i soveposen. En balaclava i merinoull (Magasinet og militærutsalg har de i allefall) er også

godt å ha på natta. Slipper å fryse på ørene og man kan dra balaclavaen over munn og nese slik at kun

øynene vises.

--Bjørnene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.