Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på det med gass, jeg skal ikke på noen lang tur nå. Men kjøpe bare en billing Biltema gass, hvor lenge vil en stor beholder av disse holde? Ca hvor mange av disse må jeg ha hvis jeg skal på en 14 dagers tur med 3 måltider til dagen (Mulig vanskelig og vite)?

Vet jo at jeg kan gå på Sportbutikker og få to som er så gode at de holder med 2 store til en tur som dette, men hvor mange fra biltema? Hvor mye forskjell er det, tenker på at prisen er det dobbelte på sportsbutikk?

- Martin Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sommerbruk det er til.. Tenkte bare hvis noen hadde er erfaring med disse to, så om de viste litt om det...

info fra Bilteama.no:

Gassbeholder

Med patentert, selvstengende og dobbeltvegget ventil samt internasjonale standardgjenger (7/16). Kan brukes til ulike typer campingutstyr, f.eks. campingkjøkken, campinglykter m.m. Fås i utførelse med hhv. --- og 450 g..

Er 450 jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for sommer eller vinterbruk? Gass er langt fra ideelt om vinteren, men noen typer går brukbart. Trykket minker i boksen når det blir kaldt. Slik jeg fortår det er det da fornuftig å bruke mindre bokser.

hvor kaldt må det bli før gass er ubrukelig? gpr det ann så lenge det er plussgrader? eller bør det være over 10 grader? over 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket minker i boksen når det blir kaldt. Slik jeg fortår det er det da fornuftig å bruke mindre bokser.

Trykket er avhengig av temperaturen. Og temperaturen i boksen synk når gassen fordampar. Derfor er det ein fordel med store boksar dersom ein skal bruke gass over tid i kulde, rett og slett fordi temperaturen då vil synke saktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 450 grams bokser helt rikelig på 2 veker. Bruke normalt berre ein pr veka:) :)

Men da e primusgass :D:D

Forbruk av gass er en veldig varierende greie. Om du har en brenner med god virkningsgrad, dvs at mesteparten av varmen går inn i kjelen og ikke bort, og du bruker brenneren fornuftig kan du nok greie deg med mye mindre enn 3-4 bokser. Jeg hadde med meg en stor boks (fra Primus) på en tre ukers tur i Femundsmarka, og hadde masse gass igjen når turen var over. Og det uten at jeg brukte bål til noe som helst. To sjokoladekaker bakte jeg i tillegg til mat og drikke. Varmet til og med vann til dusj ved noen anledninger...

Men da gjelder det å bruke hue. Skal du ha 3.5 dl vann til en pose Real, så mål opp før du koker. Til en kopp varmt drikke trenger du ikke mer enn en kopp varmt vann. Og bruk helst brenneren i le. Men jeg brukte ikke brenneren til steking av ting, bare til varming av vann. Ved steking kan det nok fort gå endel gass.

At gassen i boksene fra Biltema er så forferdelig mye dårligere enn gassen fra f.eks. Primus at forbruket blir doblet har jeg ikke mye tro på. Men om den ikke inneholder propan, kan det hende den er mer følsom for lave temperaturer.

Letteste måten å teste alt dette på er å veie boksen før og etter at du har kokt opp 1 liter vann. Gjerne flere ganger om du vil ha mer nøyaktighet. Gjør det helst ute nå når det er litt kaldt for å få det mest mulig realistisk. Da ser du forbruket i gram. Regn så ut hvor mye vann du regner med at du trenger i løpet av et døgn. Du vil da kunne finne ut sånn ca. hvor mye gass du trenger. På samme måte kan du jo også la brenneren gå på halv styrke i 10 minutter, eller hvor lenge du tror det er realistisk at du vil bruke den til å steke pannekaker, fisk eller egg/bacon.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.