Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur på Dovre


Torgis

Anbefalte innlegg

Da har jeg startet planleggingen av en liten tur til Dovre, gjerne i slutten av januar. Kommer til å kjøpe dette kartet: http://kunde.uglandit.no/Kartbutikken/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=2497 , men om noen har et forslag om bedre kart, evt i 1:50 000, så mottas dette med takk :)

Jeg har ikke planlagt hvor jeg vil dra ennå (og det blir nok sikkert mer enn èn tur med nyinnkjøpt VE-25 :D ), men jeg bor på Sunnmøre, så jeg vil prøve å finne et utgangspunkt som ligger nærme her for å korte ned reisetiden. Jeg trenger altså litt input på ruter og start/slutt-plasser :-(

Planen er som følger:

Torsdag: Kjøre til startsted. Må kjøre på ettermiddagen etter jobb, så regner med å slå opp telt utenfor bilen, og starte turen fredags morgen.

Fre-lør-søn: Enten gå i en retning til slutt-plassen, eller gå til (mot) et mål på fredag og halve lørdag, for så å snu og ta "samme vei" tilbake til bilen.

Jeg planlegger å gå med ski, pulk og sove i telt. Dnt-hytter er også en mulighet.

Om noen har noen ideer som passer dette, mottas det med takk!

Ellers andre tips ang. Dovre-fjell mottas med takk! Dette være seg værforhold i januar (og utover), plasser å se/besøke, skred-fare, hvordan snakke med moskus eller forventet kulde nattestid :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke all verdens erfaring fra Dovre, og er selv i gang med å planlegge en tur i løpet av jan/feb.

Det jeg kan si er at Dovre er digert,og ganske utsatt ved dårlig vær. Nå kommer det også litt an på hvor du ser for deg evt turområdet, og hva du er ute etter. Selv tror jeg kanskje jeg vil starte fra Dindalshytta, for så og gå mot Åmotdalshytta. Storskrymten er jo et mål, og det frister med en vintertur til topps der.

Vet ikke hvor mange her på forumet som har vært så mye på Dovre, men jeg ser en tendens til at flere i allefall besøker og snakker om Dovre. Det er jo som sagt svært, og samtidig ganske øde, i forhold til Rondane & Jotunheimen. Samtidig er det lett tilgjengelig fra "alle" kanter.

Regner med at du kommer via Romsdalen, og da kan jo Lesja være et greit utgangspunkt. Derfra kjører du veien mot Aursjøen, og følger veien innover Skamdalen så langt det går. vet ikke hvordan brøyterutinenen er her, men hvis det er brøtet parkerer du ved Skamdalsætrin. Derfra kan du følge dalen oppover mot Lesjøen, tipper det tar ca 1 time dit. Der vil du se Storskrymten i nord. Følger du for eks Langvassdalen (nordøstover) vil du etterhvert passere Langvatnet, og nærme deg Åmotdalshytta. På veien fra Lesjøen passerer du både Svvanåtindan & Larstinden. Snøhetta ligger bak der også. Er usikker på avstandene her, men vil tippe at det er ca 16-20km fra parkeringa til for eks Åmotdalshytta. Dvs at du sikkert kan gå denne turen i løpet av helga. Hvis du for eks vil ta en annen rute tilbake kan du jo gå på nordsiden og rundt Drugshø, og ned mot Lesjøen igjen.

Jeg har samme kartet som du skal skaffe deg, og der kan du se hvor "løypene" går.

Er som sagt ganske ukjent på Dovre, men denne turen finner du delvis på http://www.oppdal.com/?pageid=5643

Lykke til med planlegginga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke kjøre inn i Skamsdalen om vinteren. Brøytinga stopper ved røde kors-hytta på toppen av kleivene opp fra Lesja, før veien går nedover mot Jora. Men det er jo bare å gå på ski derfra. Du må legge på et par timer frem til parkeringsplassen nevnt ovenfor. En annen mulighet er å kjøre til Bjorli og starte med å ta heisen opp. Det er en fin tur over til Aursjøhytta, evt østover mot horrungene. Man kommer ikke så langt inn i fjellet på denne måten, men det er et fint fjellområde som ikke er så trafikkert.

Hvis du skal lenger inn i Snøhettamassivet ville jeg kjørt til Fokstugu eller Hjerkinn og gått derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å starte ved Fokstuggu eller mot Vålåsjøen og gå innover mot Grisungvatna. Lett terreng med pulk på slep. Det bør vere ein flott tur videre til Åmotdalshytta og kanskje rundt heile Snøhetta-massivet . Områda kring Åmotdalshytta og til Hjerkinn er storarta vinterområder. Mellom Grisungvatna og Åmotdalshytta er eg ikkje kjent, men ut frå kartet ser det bra ut der og.

Dersom du vil køyre litt mindre og ikkje er låst til Dovre, kan Reinheimen også anbefalast på det varmaste. Austre delen (Aust for Gråhø) har namn som endar på fly og hø, meir enn pigg og tind, og er fantastisk skiterreng også for pulkdragar. Opp Asbjørndalen frå Bjorli er ein grei innfallsport. Både Lesja fjellstyre og Skjåk Almenning tilbyr hytter i området. Sjølv gjekk eg frå Billingen til Dovre i fjor, og har elles gått ein del vinterturar i området mellom Lordalen og Torsvatnet. Her er lite folk, men nydeleg natur i brytinga mellom aust og vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......... Opp Asbjørndalen frå Bjorli er ein grei innfallsport. Både Lesja fjellstyre og Skjåk Almenning tilbyr hytter i området. .........

Nærmere bestemt fra P-plass ved Rånå (noen få km fra Bjorli).

Lesja Fjellstyre tilbyr (Reinheimen området):

Storhøtjønnbue/Skurveosbue

3-4 timers gange fra Rånå gjennom Asbjørnsdalen. Båt ved Øvre og Nedre Storhøtjønn/Skurveostjønn. Ca. 25 m2. Sengeplass til fire. Gode tur-, jakt- og fiskemuligheter.

Pris pr. døgn kr. 350,-.

Storvassbue

5-6 timers gange fra Rånå. Båt på Storvatnet. Ca. 25 m2. Sengeplass til fire. Gode tur-, jakt- og fiskemuligheter. Pris pr. døgn kr. 350,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ok, da har planlegginga ført meg frem til en skitur nå kommende helg. Men jeg ser værvarsler med 17-19 minusgrader på søndagen, og dette er somregel ment kl 14.00 på dagen. Hvor kaldt blir det på natta da? Og er dette virkelig noe jeg har lyst å oppleve som uerfaren og utrent? Planen er å gå alene, og jeg vurderer å dra hjem på lørdagen for å unngå den verste kulda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meldt kaldt og fint vær, men la deg ikke skremme av det sånn i utgangspunktet ihvertfall. Ofte er det langt kaldere i dalbotn enn i fjellet. Er det -20 i bygda er det ofte 10 grader mildere i fjellet. Men det er selvsagt viktig at du har god sovepose og bra telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at lav temperatur blir ditt største problem. Jeg synes at vinden er det verste på dovre. Kystværet møter innenlandstrykket og dette kan gi raskt værskifte og ganske ekstreme forhold. Jeg ser forsåvidt at det meldes lite vind. Det er bra!

Hvis du drar alene og uerfaren håper jeg du tar deg god tid. Det er ikke uvanlig med en dag eller to værfast i telt på en slik tur. Ser at et rutevalg er dovreplatået sør-nord, da håper jeg du ikke ned fra fjellet på mandag.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar :) Planen er å gå fra Kongsvold Fjellstue og følge oppmerket løype innover mot Reinheim, Åmotdalshytta osv. Så får jeg bare se hvor langt jeg kommer, jeg har ikke noe mål jeg nå, så det blir en rolig tur. Har tenkt å forhøre meg litt på Kongsvold om lokale forhold osv når jeg kommer dit. Håper vel egentlig at jeg slipper tåke, men tar alt på strak arm og med et smil :P Der det skorter på erfaring, prøver jeg å ta igjen på utstyr, i tillegg til å følge diverse fjellvettregler om snuing, nedgraving osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Måtte melde meg inn som medlem for å kunne gi informasjon som kanskje kan være interessant.

Vi var på hytta som ligger 5km sør for Kongsvold forrige helg. Da vi kjørte forbi Kongsvold så det ut som det ikke var noen som hadde brukt turistløypa til Renheim på en stund. Det var ingen ferske skispor å se. Ingen biler parkert ved veien heller. Kom en del snø, spesielt på lørdag. Regner med at det er en del fokksnø i lia opp fra Kongsvold og at det kan være litt strevsomt før du kommer over skogbandet.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønbak: Takk for opplysningen! Jeg trodde vel egentlig at en merket vinter-sti var velbrukt, men der tok jeg tydeligvis feil gitt! Er det fortsatt mulig å følge merkingen oppover, tror du? Og kanskje du vet om Kongsvold er åpent på denne tiden av året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

I det hele tatt så er det vel litt tidlig på sesongen for at det er noe stor aktivitet på Kongsvold. Åpner i februar ifølge hjemmesiden deres.

Sjekk ut: http://kongsvold.no/ for mer informasjon. På hjemmesiden står det også at løypa vil bli oppkjørt, noe som den ikke var ennå ihverfall. Men hvis du tar kontakt med dem, kan de sikkert svare på om hvor tydelig merkingen er og om når løypa vil bli oppkjørt.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører bil anbefaler jeg deg å starte fra grønnlibakken/grønnbakken som ligger 3-4km sør for kongsvoll. Da er du nærmere dovreplatået og du får en mye mer behagelig tur inn vestover.

Å kave opp lia ved kongsvold med pulk og tung bør, har jeg gjort en gang for mye! I tillegg er det mye større sjanse for at de er gangbare spor fra grønnlibakken enn fra kongsvold.

Z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Zappa her.

Det er lettere å gå fra Grønbakken, spesielt med tung bør og/eller pulk. Det er der vi har hytta vår :) , men det er heller ikke derifra vært nok trafikk til at det er gangbare spor. Ingen som gikk den veien forrige helg ihverfall. Så du må nok regne med litt fokksnø den første kilometeren før du kommer opp på platået. Prøvde dessverre ikke skia opp dit forrige helg, men regner med at det er godt skareføre når du kommer opp.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar :evil: Planen er å gå fra Kongsvold Fjellstue og følge oppmerket løype innover mot Reinheim, Åmotdalshytta osv. Så får jeg bare se hvor langt jeg kommer, jeg har ikke noe mål jeg nå, så det blir en rolig tur. Har tenkt å forhøre meg litt på Kongsvold om lokale forhold osv når jeg kommer dit. Håper vel egentlig at jeg slipper tåke, men tar alt på strak arm og med et smil :P Der det skorter på erfaring, prøver jeg å ta igjen på utstyr, i tillegg til å følge diverse fjellvettregler om snuing, nedgraving osv :?

Tror ikke det merkes vinterløyper i området før midt i februar.

Og er du uerfaren så bør du ha litt respekt for Dovrefjell, det er et værhardt område. Men meldes om gode værforhold på yr for hele helga ser jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.