Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekkefølgen av lagsvis undertøy


boc

Anbefalte innlegg

lurer på en teoretisk variant av bekledning.

sett at jeg ønsker å benytte 2sett undertøy samtidig, ett i ull og ett i syntetisk(sportsundertøy).

dette er tenkt under virkelig kalde forhold hvor jeg antar dette gir gode muligheter for justering

av temperatur\isolasjon, særlig med tanke på arbeid vs camp\telt.

men, hvilket av settene anseer dere best egnet innerst mot kroppen ? innbiller meg det er flere svar ettrsom hvordan man ser på

plaggenes fukttransport og evne til isolasjon i våt tilstand etc, men ønsker nå å høre hva dere syntes.

aktiviteten vil bestå av tildels hardt arbeid med svette hvorpå kanskje timesvis med stillestående

i sur,kald vind før man etterhver kryper i posen.

aktiviteten det siktes til er hundekjøring.

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal si min mening om dette så tror vil jeg resonere meg frem på følgende måte:

Utgangspunktet er 2 lag undertøy, 1 syntetisk & 1 i ull. Ulla er med pga av den isolerende effekten. Da sier det seg egentlig selv. Det syntetisk skal innerst på kroppen, da det har liten eller ingen hensikt å ha det ytterst i og med at ull ikke trensporterer fukt, så vil i så fall det syntetisk undertøyet være bortkasta. Tror nok man vil oppnå best effekt ved å benytte det syntetuske innerst, slik at fukten transporteres ut i ulla. Der blir den nok ei stund, men man holder seg tørrere, og ulla isolerer jo selv i våt tilstand.

Det jeg bruker i slike tilfeler som du gir eksempel på er at jeg prøver å passe på så jeg ikke blir svett. For min del er det utrolig vanskelig, og jeg ender som regel opp med ei svett trøye, under for eks skalljakka. Når jeg evt tar ei pause, drar jeg enten dunjakka over skalljakka, eller bytter trøye med ei tørrr ei, og tar den våte utapå den nye trøye. Da tørker den ganske kjapt, og kan brukes igjen senere på turen. Har alltid dunjakke med på overnattingsturer, og har som regel ei lettere primaloftjakke med på dagsturer.

Når det gjelder isolasjon etc , så er vel det viktigste at man holder seg tørr, og blokkerer evt vind. Så lenge man er tørr og har ei vintett jakke ,skal det være rimelig kaldt før man fryser. Svetten fra kroppen er jo ment som en avkjøling av kroppen, og vi kan vel konkludere med at den jobbben gjøres meget godt på kalde vinterturer. Derfor er det aller viktigste prinsippet ang bekledning at man bruker plagge som transporterer fuktighet innerst mot kroppen, for så evt å isolere i lag utover til ytterplagget. På denne måten blir det jo lettere å regulere temperaturen, ved for eks å ta av, eller på seg et plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med synttøy som blir vått når en driver varierende aktivitet. Vått synttøy rett på kroppen blir fort meget kaldt. Fordelen med ull rett på kroppen er jo at den ikke virker så våt.

Foretrekker heller to lag ull. Gjerne en ullnetting og et vanlig ulltøysett. Ull har den fordel (og ulempe) at den ikke transporterer fuktighet like fort som synttøy. Det betyr at varmetapet ikke skjer så raskt. Med varierende aktivitet og streng kulde er dette nettopp et poeng.

Her er det mange meninger, og forskjellige erfaringer, også blant "profesjonelle". Noen polfarere bruker syntet nettingundertøy innerst og ull utapå. Lars Monsen sverger til rein ull (Villmarksboka).

Er forøvrig enig i alt Skogy skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Det syntetisk skal innerst på kroppen, da det har liten eller ingen hensikt å ha det ytterst i og med at ull ikke trensporterer fukt, så vil i så fall det syntetisk undertøyet være bortkasta. Tror nok man vil oppnå best effekt ved å benytte det syntetuske innerst, slik at fukten transporteres ut i ulla. Der blir den nok ei stund, men man holder seg tørrere, og ulla isolerer jo selv i våt tilstand.....

Feil. Ull transporterer fukt meget effektivt bort fra kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Ull transporterer fukt meget effektivt bort fra kroppen.

akkurat, da er vi igang :) det var nettopp derfor spørsmålet ble stilt, har oppgjennom tidene blitt fortalt litt forskjellig vedr akkurat dette.

kanskje det er noen myter ute å går også. uansett, fint om dere deler erfaring.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, eller nå ble jeg faktisk litt usikker.

Tok et søk på google så påstås det at syntetisk undertøy transporterer fuktighet best.

F.eks. denne linken.

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/v01/222-Friluftslivkle_paakledning/Teksten2405/undertoy.htm

Tror det kan ha mye å si hvilken aktivitet du skal drive på med. Når ull isolerer best, så vil det ha en selvforsterkende effekt på at du svetter mere i ull, pga. at du blir "varmere" av bedre isolasjon.

Men at det skal være noe særlig bedre fukttransport i syntetisk stoffer skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at ull ikke har de samme grunnegenskapene som for eks syntetiske stoffer ang fuktighetstransport. Hvis vi snakker god gammeldags ull, som i "mariusgenseren", så vil nok de leste av oss raskt finne ut at en genser i for eks fleece, vil være bedre å ha på under ei skalljake i lengden. Nå finnes det jo en del ulike ullkvaliteter, med ulike egenskaper også, og stadig flere sverger til merinoull. Icebreaker er et merke som også har flere typer i sitt sortiment, alt avhengig av bruken. De har undertøy for kulde (250 & 300serien, og det "ultralette" 150serien, som har de beste pusteegenskapene i sortimentet deres. Jeg har god erfaring med disse.

Når det gjelder ullets evner til å transportere fukten bort fra kroppen, så tror jeg det funker på følgende måte. Ulla er jo på en måte " levende". Dvs at den jobber aktivt med å få fukt fra kroppen til å fordele seg likt , slik at fuktigheten innenfor plagget blir lik eller mindre enn utnefor. I tillegg har ullfibrene en proteinkjerne som hindrer vann å trenmg inn i fibrene. På denne måten transporteres fuktigheten til utsiden av ullplagget, og det isolerer fortsatt. Ull har en struktur som gjør at den binder luft godt. Dette gjlør at det isolerer bra. Jo tørrereluften er, jo bedre isolerer ulla. Men pga av at den klarer å transportere fukten til utsiden, vil dens isolerende egenskaper oprettholdes. Ulempen er at et ullplagg blir ganske tungt når det er bløtt. For å lage et ganske illustrerende praktisk eksempel, kan man jo lage en liten test hjemme. Ta for eks ei bøtte og fylll den med en liter vann. Legg så ei ulltrøye oppi, og ta den ut etter at den har vært under vann. Sjekk vannstanden etterpå.Ta så ei tilsvarende syntetisk trøye, og utfør samme greie. Det kan kanskje gi oss en pekepinn på egenskapene til de uliker plaggene.

Til syvende og sist er det jo mange individuelle faktorer som påvirker dette. Noen av oss liker rett og slett ull, mens andre hater det. Noen fryser mer, mens noen svetter utrolig fort. Slike ting vil nok også påvirke valg av undertøy, og man vil nok også oppleve at verden forandres. Selv har jeg vært gjennom ganske mange ulike typer, og har vel ca 15-20 forksjelllige undertøysvarianter. Alle funker bra til sitt bruk, men har ganske forksjellig utgangspunkt.

For min del er den eneste grunne til at jeg velger bort ull at det blir tungt når det er vått, og tørker sakte i forhold til en del syntetiske varianter...det er i allefall min erfraing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivkraften bak fukttransport er forskjellig damptrykk på utsida og innsida av stoffet. Dette er også en funksjon av temperatur på begge sider av isolasjonsstoffet.

At ull har en stor oppsugingsevne gjør at den fungerer godt som isolasjon uten at kroppen må bruke mye varme på å fordampe fuktigheten i "vått stoff".

Det kan ellers være at god isolasjon direkte reduserer evnen til fukttransport. Dette pga. stor temperaturgradient gjennom stoffet som fører til kondensering på kald side. Er det dårlig isolasjon så er det, det samme som liten temperaturgradient og dermed lettere fukttransport gjennom hele stoffet.

Jeg kan være enig i at syntetisk og ull kan være godt til forskjellig formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det kommer frem mange gode og viktige poeng her, og skogy virker som om han/hun kan sine ting!

Har likevel lyst å nevne noen poeng/erfaringer/teorier jeg har gjort meg.

* "Gå med hva du vil, våt blir'u uansett" har en villmarking sagt til meg. Dette er selvsagt en sannhet med modifikasjoner, men husk at ingen klær transporterer bort _all_ svette. Jeg for min egen del svetter mye (og fort), så jeg sverger naturlig nok til ull for begge undertøy-lag.

* Et godt, gammelt speidertriks for å holde diverse drikke varm på stranda, er å legge en våt avis oppå flaska og plassere den i solsteiken. når sola da fordamper vannet i avisa, blir flaska under avisa nedkjølt. Ryktene sier at på samme måte vil et "vanndrivende" plagg kjøle ned kroppen din (altså: vanndamp på utsiden trekker energi fra innsiden), men denne teorien tør jeg ikke påstå hardnakket er riktig. Jeg gjorde tabben å gå på en liten fjelltur med kun superundertøy, og da sola gikk ned trodde jeg at jeg ikke skulle komme meg hjem! Kulden må bare oppleves for å skjønnes! Men den transporterende effekten i superundertøyet kunne godt sees på kondensdråper på utsiden av tøyet.

* Tråden handler om rekkefølgen på ull og syntet, men jeg går litt OT her. Jeg kommer til å kjøpe meg en Brynje Super Thermo innerdel og ha Devold-ull utenpå der. Dette tipset fant jeg i en annen tråd her på forumet, og burde fungere omtrent som en Brynje Arctic, men med flere reguleringsmuligheter. Grunnen er enkel: Stillestående luft i lommer isolerer "best i test" og fuktigheten som ligger inntil kroppen er minimal. Og ulla i plagg nr.2 isolerer godt selv om den er våt.

* Superundertøy er lettere (både vått og tørt) og tar mindre plass enn ull.

* "Moderne" ullplagg transporterer fuktighet bedre enn gamle. Dette har med veve-teknikker å gjøre.

Bra tråd, dette! Gleder meg til fortsettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkefølgen for min del er. Syntet innerst(superundertøy/netting av meraklon)som har ca, 5 % oppsugingsevne.

Ullfrottè som neste lag. Tynn genser (200g/m2) når jeg driver høy aktivitet. Ved lav aktivitet er det samme sort genser, men tykkere

(400g/m2). Bruker tettvevd syntet når det er min, 5-10 plussgrader og oppover. Ytterlag er softshell, hardshell eller ikke noe, alt etter som.

Denne oppskriften har blitt til over noen år der jeg har prøvd div, syntetplagg. Da jeg kom over fabrikkutsalget til Ullfrottè i Østersund var jeg solgt. Bedre ullplagg har jeg ikke opplevd, selv om jeg er oppvokst blandt sauer og dermed brukt ullplagg hele oppveksten.

Og tro meg, ull transporterer svette, men ikke like fort som syntet. Ullplagg må nødvendigvis være tung siden det er tykkere plagg enn syntet. Det er jo derfor de isolerer så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være greit å ta litt tak i selve svettinga. Hvorfor svetter vi? Jo, det er kroppen som prøver å kjøle seg ned. Hvis vi da har for eks bomullsplagg innerst mot kroppen, vil nedkjølingseffekten være effektiv, da bomull trqnsportrere fuktighet svært dårlig, dvs den mer eller mindre suger til seg fukten. For å unngå å bli nedkjølt er det derfor viktig at man bruker plagg som får fuktigheten bort fra kroppen, slik at evt neste lag kan ta over transporten ut i det fri....

Dvs at ved å kle seg i lag, kan man på en mer effektiv måte regulere dette. (Det mest effektive er jo å ta av seg evt hodeplagg. Tror ca 70% av kroppens varme, forsvinner ut av hodet. ) Hvis man for eks bruker gode plagg med gode transportegenskaper, hjelper det lite hvis man avslutter "ballet" med ei tett jakke. Klarer man å unngå svetting,eller redusere denne, vil man få en bedre opplevelse. Det er jo det som er det store poenget med å kle seg lagvis. Dette vil jo selvfølgelig være svært individuelt, og selv er jeg typen som ikke har de store problemene med å holde på varmen. Var oppe på rondeslottet i høst, nærmere bestemt siste helga i september. Gikk fra rondvassbu i en smartwool longs, icebreaker 200 trøye. Utenpå der hadde jeg kun en shorts, lue og votter. På vei oppover klarte jeg å regulere tempen slik at jeg nesten ikke svetta. Det var først da jeg tok en pause på vinjeronden, at jeg måtte ha på mer klær. Der blåste det ganske kraftig. Da var det bare å dra frem dunjakka, gtexbuksa, og kroppstemperaturen holdt seg bra. Pga av at jeg kledde meg slik at jeg ikke svetta, beholdt jeg en komforttemperatur som var enkel å holde da jeg stoppa. Det var ingen svette som prøvde å kjøle meg ned. Derfor var det bare å ta på seg plagg som holdt vind og kald luft ute fra kroppen, slik at man opprettholdte varmen. På veien opp og ned, møtte jeg mage andre som brukte mye mer klær, og mange var nok ganske gjennomvåte, mens andre klarte å regulere varmen. Som sagt vil nok dette være individulet, og som flere sier her også, så må man prøve seg litt frem før man finner den optimale løsningen...hvis den finnes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var hundekjøring aktiviteten. Da må "winchill factor" tas med. Det blir betydelig kaldere i fart. Da er det ekstra viktig å få samlet mye stillestående luft under vindtette klær. Svette kombinert med vind kan være "døden". Jeg går alltid for ull underst. Helst netting, som gir bra med luft. Et tynt ullag utenpå før man avslutter med fleece for å få fuktigheten ut mot ytterlaget.

En annen ting:

Syntet innerst lukter hest veldig fort. Ull tåler mange flere dager før det lukter ille. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en fordel med fleece kontra ull utenpå supertøyet - dersom du er ute og går om vinteren - er at man kan frysetørke en fleecegenser.

bare å henge den opp til frysing og riste av fuktigheten når den har frosset.

Dette kan være fint om man bor i telt/snøhule og ikke kan tørke tøy inne i hytte e.l.

Om man har fleece eller ull på når man er i bevegelse er mer smak og behag enn noen praktisk forskjell.

Min erfaring er at en brynje super thermo trøye innerst - den med hull - beholder veldig lite vann i seg, dette trekkes direkte opp av ull/fleece trøya utenpå. man bli derfor ikke nedkjølt.

Når man stopper og skal sitte stille, bør man umiddelbart ta av seg både supertrøye og våt ulltrøye og erstatte dette med noe tørt. denne kan da f.eks. være en god og varm ulltøye. Kroppen slipper da å bruke en eneste kalori på tøytørking. Så en ekstra ulltrøye til å ta på når man stopper er et godt tips.

Dersom man da har brukt fleece istedenfor ull som ytterlag når man beveger seg og blir varm/svett - kan man frysetørke denne som beskrevet ovenfor når den er tatt av.

Ta heller på fuktig super/fleece/ull før man starter å gå igjen og legg den tørre trøya i sekken.

(er det en kort pause kan man jo bare ta den tørre ulltrøya utenpå for å øke isolasjonen en kort stund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser det er mange forskjellige meninger ute å går her.! Har ikke lest alle innleggene her, men med fare for å gjenta noen så poster jeg dette tipset for bekledning!

Børge Ousland gir følgende tips på hvilken rekkefølge det skal være på plaggene (refererer til siste utgave av bladet villmarksliv):

"Ha ullundertøy innerst mot kroppen, og ett lag i kunstfiber utenpå. Fuktigheten går alltid utover mot det kaldeste punktet. Kunstfiber tørker lettere enn ull, som holder seg tørr fordi den er nærmest kroppen."

Var litt skeptisk til denne forklaringen selv, men det er da heller ingen hvem som helst som kommer med denne teorien :lol:

Noen erfaringer rundt dette?? Har ikke rukket å prøve det selv enda, men det skal testet på neste tur 8)

Hilsen Kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange forskjellige meninger ute å går her.! Har ikke lest alle innleggene her, men med fare for å gjenta noen så poster jeg dette tipset for bekledning!

Børge Ousland gir følgende tips på hvilken rekkefølge det skal være på plaggene (refererer til siste utgave av bladet villmarksliv):

"Ha ullundertøy innerst mot kroppen, og ett lag i kunstfiber utenpå. Fuktigheten går alltid utover mot det kaldeste punktet. Kunstfiber tørker lettere enn ull, som holder seg tørr fordi den er nærmest kroppen."

Var litt skeptisk til denne forklaringen selv, men det er da heller ingen hvem som helst som kommer med denne teorien :lol:

Noen erfaringer rundt dette?? Har ikke rukket å prøve det selv enda, men det skal testet på neste tur 8)

Hilsen Kim

Nettopp samme argument som jeg brukte i forrige posting.

Nemlig at Fleece ytterst / kunststoff vil kunne frysetørkes også når man er ute i telt og ikke har tilgang på varme for å tørke vått tøy.

Med skikkelig lave temperaturer er det nok da en fordel å ha ull innerst, super thermo utenpå ulla for isolasjon og en tynn fleee utenpå derigjen som samler opp fukten. Denne kan man da frysetørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen er like klar på sitt valg i hard kulde: "Svaret for undertegnede er 100% ull". To lag undertøy og så tykk ullgenser (Villmarksboka). Her er nok de mest erfarene like uenige som meningfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er viktig å prøve seg litt fram. Det handler jo om å finne noe som funker akkurat for deg.

For min del er jeg ikke i tvil: Ullboxer og ullnett under og merino + evnt ullgenser og vindtett. Monsen sier jo også: ut å prøv selv.

Største grunnen til at jeg ikke bruker "plastplagg" på mere enn dagsturer er lukta i plaggene. Hørt nevnt at det går an å redusere lukt i disse ved å vaske dem med noe spesielt vaskemiddel. Noen som har peiling på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke testet monsens system med to undertøy og ull.

høres fornuftig ut da.

slik klær jeg meg under aktivitet om vintern: ull underst, deretter fleece. neste lag beror litt på hvordan jeg skal overnatte, og temperatur og vær. men enten gore-tex eller softshell. her har jeg plagg med god ventilationsmuligheter hvis det blir for varmt under selve aktiviteten og lukker igjen ved pause.

som isolation har jeg dun jakke og dun bukse samt en liten primaloft jakke som jeg kan ha utenpå sklalaget.

ved full påkleding ser jeg ut som en michellingubbe men jeg fryser ikke :)

ben: ull, fleece, skal(gore eller soft) dunbukse

kropp: ull, fleece, skal, primaloft og dun

hode: lowealpine lue som er vind og vanntett kled med fleece smat brynje finnmarkhette(tror jeg det heter.

hand: langrennshandser, hestravotter samt supergoe votter fr OR

føtter: liner, ull sokker

skor: enten randonneskor, scarpa F1. fjell støvler, scarpa cumbre eller hvis det er riktigt kaldt La Sportiva Olympos Mons(minst minus 15 eller så er de for varme)

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mange gode tips her. Selv bruker eg netting både oppe og nede og fyller på med ull etter behov. Spesielt når det gåes som svetten spruter synes eg at dette er en god løsning. Med god lufting i skallbekledning er det lite fuktighet som "blir igjen" innvendig. Ved rigging av teltleir fylles det på med et lag ull og gjerne en flece/dunjakke. Etter kort itd er følelsen av fuktighet/klamhet borte og undertegnede "er så god som ny". Ved ren ull innerst synest eg det tar lenger tid å få bort følelsen av klamhet og frosten har lett for å sette seg. Det er selfølgelig lett å skifte undertøy, men da har en jo et sett vått ullundertøy som en må stresse med å tørke.

Synest det er greit med høyhalset nettingtrøye da en da kan lufte ekstra med skallbekledningen uten å fryse i halsen.

Mvh. Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ville grensa gå mellom tykt ullundertøy og et konvensjonelt andrelag/isolasjonslag?

Apropos isolasjonslag. Hvis man tar for seg Polartec fleece, som med unntak av stanken, er det syntetmaterialet som jeg syns funker best, så er det glatt på utsiden og ruflete på innsiden. Altså hydrofob ytterst og hydrofil innerst. I praksis funker dette svært bra som isolasjon som også kvitter seg med fuktighet raskt. Plagget suger opp all fuktigheten og sprer det raskt over en stor flate hvor det kan fordamper.

Rene isolasjonslag derimot er omvendte. De er glattere inni og noen ser nesten ut som fuskepels på utsiden. Det finnes til og med syntetplagg som skal kunne vrenges etter hva som er ønsket - å få bort fukt ved høy aktivitet eller holde på varmen med lav aktivitet.

Med utgangspunkt i dette tror jeg at jeg ville si at det som transporterer bort fukt raskest burde være ytterst hvis poenget er å få bort fuktighet. Hvis aktivitetsnivået er lavere og poenget er å holde varmen så ville jeg snudd om på rekkefølgen. Hva som tilfellet er for det gjennomsnittlige syntetsettet vet jeg ikke, men et godt syntetsett transporterer virkelig bort fukt langt raskere enn ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos isolasjonslag. Hvis man tar for seg Polartec fleece, som med unntak av stanken, er det syntetmaterialet som jeg syns funker best, så er det glatt på utsiden og ruflete på innsiden. Altså hydrofob ytterst og hydrofil innerst. I praksis funker dette svært bra som isolasjon som også kvitter seg med fuktighet raskt. Plagget suger opp all fuktigheten og sprer det raskt over en stor flate hvor det kan fordamper.

Interessant det du sier om glatt utside på fleecen. Jeg har hatt best erfaringer med fleece med det "ruflete" laget ytterst, men har ingen forklaringer på dette. Det er da snakk om tykk fleece. Det blir mye luft i laget mellom skall og fleece. Skal prøve den på vranga en gang, og se om jeg kjenner forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.