Gå til innhold
  • Bli medlem

GoreTex - bare noe tull og oppskrytte greier?


kosetur

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest noen innlegg her i forumet, og jeg sitter igjen med mye rare tanker som jeg gjerne vil diskutere med dere andre.

1. Innlegg på forumet sier at det bare er de som tror på julenissen som tror at GoreTex er vanntett, det er stort sett bare i reklamen sies det. Er verden virkelig så enkel?

2. Noen sier at Norrøna GoreTex er bare for de som tror de skal på tur og ikke har skjønt noen ting. Fordi Norrøna de siste årene er blitt så håpløst dårlig kvalitet. Er Norrøna blitt så dårlig de siste årene? Hva med andre merker, noen som er bedre enn andre?

3. Andre igjen sier at det som er problemet med GoreTex er egentlig ikke GoreTexen men at folk ikke skjønner at dersom du bærer sekk eller har for trang jakke og bukse så ligger GoreTexen inntil kroppen og da vil det UANSETT komme vann igjennom. Og at det derfor ikke er noe feil med stoffet. Altså er det feil på folket....

4. Atter andre sier at GoreTex puster så dårlig at du blir svett dersom du beveger deg fortere enn en sneile, dette høres rart ut....? Mens andre igjen sier at spesielt XCR-stoffet er ganske bra og at det er store forskjeller pga kvalitet og hvordan jakke/bukse er bygd. Blant annet sies det at dersom man har "feil" stoff utenpå og innenpå GoreTexen så fungerer det dårligere...

5. En interessant ting er at GoreTex varer bare i 6-12 mnd, sies det... Da blir det dyrt i lengden og hvorfor i all verden selges det SÅ mye GoreTex. Er alle folk stinne av gryn og kjøper ny jakke/bukse hvert år?

6. Så er det egentlig slik at GoreTex er ubrukelig eller er det slik som det ofte er at kvalitetsforskjellene gjør at noen er bra mens andre er dårlig?

7. Så hvis man skal på tur en helg og det er fare for regn, er det da bedre med bomullsjakke og regnjakke eller GoreTex-jakke? Hvordan tørker man en regnjakke forresten når det er litt over null grader og fuktighet i lufta og man er kliss våt innvendig mellom jakkene pga svette?

Håper på noen gode svar, da jeg lurer på om jeg skal kjøpe GoreTex jakke til kr 4000,- eller en vanlig bomullsjakke og regnjakke til kr 1000,-. Finnes det i det hele tatt noe som alle er enige om at funker???

Ha en glitrende fin jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, som du selv skriver så er dette et ganske "populært" tema. Selv har jeg min klare oppfatning av goretex, og også at det finnes alternativer.

Gtex, finnes i flere ulike varianter, og de har ulike styrker og svakheter. de mest kjente er vel proshell, paclite, og performanceshell. XCR er vel litt på vei ut, og har blitt erstatte av proshell. Proshell er beregnet for hardt bruk, og har derfor bedre slitestyrke fra innsiden. Paclite er den typen som har best pusteevne, men tåler lite med tanke på rifter osv.

GTex er en membran som lamineres på innnsiden av plaget. Dvs at plaggets stoff i utgangspunktet ikke påvirker egenskapene til GTexmembranen. Membranen er kontruert slik at vannmolekylene fra nedbør, ikke kommer seg igjennom (pga av str), men vanndamp fra kropen slippes ut. For at dette skal funke i praksis , så er det, som du også nevner, flere forutsetninger som må være på plass. Det ene er at man må bruke plagg under som også transporterer fuktighet. Dvs IKKE BOMULL. Syntetiske plagg transporterer best, og er derfor også best egnet under gtexplagg. Hvis man bruker plagg som ikke transporterer fuktighet, hjelper det lite med gtex, eller hvilken som helst annen membrantype. I slike tilfeller suger bomullet fuktigheten til seg, og man blir kald. Kroppen er også laget slik at den har vanskelig for å skille mellom det å være kald, eller bløt. prøv å stå i iskaldt vann, med trange støvler ei stund. man vil etterhvert tro at man er bløt på beina.

Over tid vil en gtexmembran bli skitten. Dvs at det samler seg smuss og dritt i porene, både fra utsiden, og fra kroppens egen svette. Dette medfører at porene tettes, og pustegenskapene svekkes. det er derfor viktig at man vasker gtexplaggene etter mye bruk. Selv gjør jeg det ca 1-2ganger i året. Ytterstoffet som brukes i ulike gtex plagg er stort sett behandlet med såkalt dwr -treatment. Dvs durable water repellent. dette har til hensikt å få vannet til å prelle av ytterstoffet, slik at det ikke "trenger" inn i stoffet og gjør plagget tyngre. Etter vask er det derfro viktig at man enten stryker plaget tørt, eller bruker tørketrommel. Dette "gjenopliver" dwr-egenskapene, samtidig som ytterstoffet fibre legger seg. Alt dette gjør at vann/fukt fra utsiden, preller lettere av, men det påvirker egentlig ikke plagget vanntetthet.

Gtex.mebranet er i utgangspunktet evigvarende. Dvs at det slites ikke ut på andre måter enn fysisk slitasje på selve membranen. Derfor er for eks proshell-membranet sterkere på innsiden enn for eks paclite, og tåler derfor tøffere bruk.

Når det gjelder ulike merker som bruker gtex, så er mebranen den samme, men ytterstoff og glidelåser kan variere. Alle merker som skal bruke gtex, må få godkjent designet på produktet, før det settes i produksjon, og det er pga av at gtex skal kunne gå god for at produktet faktisk funker, og at det for eks ikke er sømmer, etc, som kan medføre vanskelighheter i selve lamineringsfasen hos gtex.

Jeg har ei 15 år gammel missing link jakke , med gtex. har ikke brukt den på 10 år, men den var mye i bruk da. Tok en test i dusjen i sommer, og der kunne jeg stå lenge uten at det var antydning til å bli våt. Den jakka hadde sikkert ikke dwr-behandling, så den ble litt tung eterhvert, men jeg var ikke våt. Vaksa jakka, og impregnerte med "gtex-impregnering", og vips prellet vannet av like bra som på de nye plaggene.

Jeg tror mye av mytene og usikkerheten rundt gtex skyldes at vi ikke er flinke nok til å kle oss riktig. Vi nordmenn er utrolig glade i ull & bomull, og det preger oss nok sikkert mye. Min egen erfaring er at gtex er det bra så lenge man nruker det rett. Dvs sportsundertøy, og å kle seg i flere lag, slik at man kan balansere kroppstemperaturen optimalt. Har også en følelse av at de som selger gtex plagg kanskej ikke er floike nok til å informere om bruksområder og hvordan man kan få mest mulig ut av plaggene. Det er nok like mange meninger om gtex, somalt annet her i verden, men jeg tror de fleset som har dårlige erfaringer med gtex, rett og slett ikke bruker det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har brukt ull, bomull og skikkelig regntøy i mange år og det funker!!

For 7 år siden kjøpte jeg min første dress med membrand, en til meg og en til dama det var ikke Gtx men fine tex. Det funka holdt oss tørre utenfra, men slapp ikke ut nok kondens.

Kjøpte så en Gtx Paclite dette funka ennu bedere holdt meg tørr i 4-5 timer med regn og slapp ut bra med kondens. :P

Kjøpte så en Gtx xcr merker ikke noe forskjell på den og Packlite.

Min konklusjon er att alt funker, klærne under er viktig, men jeg går mere og mere over til Gtx, fleece og andre synt. stoffer fordi alt blir enklere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men suger også mye mer vann enn noen membranjakke.

alt til sitt bruk

eller

"different tools for different fools" som de sier over dammen

Jeg vil vel heller si "different tools for different jobs". :D

Til mange turer og mange fører er membranplagg det beste alternativet, men til andre er det andre ting som passer best. DET var hele poenget mitt. Det er ingen ting som kan konkurrere med min bomullsanorakk når det gjelder pusteegenskaper, men den har selvsagt store begrensninger. Har også gode skallplagg, men ingen jeg har prøvd puster tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss, meg selv inkl. er kanskje litt for glad i å bruke gtexplaggene. For min del bruker jeg gtex-jakker stort sett bare når det regner, eller snør tett. Ellers bruker jeg mye gore-windstopper plagg. Gore-windstopper er jo i utgangspunktet like vanntett som gtex, men pga av at sømmene ikke er tapet, er de ikke 100%. I tillegg ville det være utrolig dumt av gore, hvis de tillot ulike merker å tape sømmene i windstopperplagg, da det ville tatt livet av gtex. Windstopper putser jo mye bedre enn gtex, og holder regnet ute ganske lenge. Jeg har som regel gtexjakka i sekken, i tilfelle den trengs på dagsturer, og den er selvfølgelig alltid med på overnattingsturer. Gtex-bukser bruker jeg stort sett hele tiden på vinteren, men ikke så ofte på sommeren.

Så jeg er enig med Lompa i at vi kanskje bør bli flinkere til å bruke riktig utstyr til jobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lompa. Når det er kaldt stabilt vintervær synes jeg bomull er å foretrekke pga pusteevne og komfort. Når det blir våtere i været trekker jeg stort sett over mot membrantyper. Buksene må jeg allikevel ha i bomull eller polyester når det blir varmt i været, da jeg synes membraner blir for klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå synes jeg at det blir litt bedre forståelse av GoreTex-funksjonen. Glimrende innlegg av Skogy som gjorde at jeg som teoretiker skjønte hva dette dreier seg om! Takker og bukker!

Jeg merker selv at når jeg skal dra på en overnattingstur med telt, sovepose, liggerunderlag*2, masse coca cola, godterier, fiskeutstyr etc så blir sekken tung. Og da ønsker jeg ikke å dra på ekstra med jakke og bukse. Feks dersom det er meldt blandet vær, vil jo ekstra jakke og bukse utgjøre minst 1,5 kg til, noe jeg hverken har plass til eller lyst til å bære. Derfor er jeg opphengt i å kun ta med meg ett sett med jakke/bukse. Selvsagt når det er bare meldt finvær kan jo den vanlige mikrofiberdressen min taes med.

Jeg forstår det vel slik at:

1. Dersom det er bra med luftemuligheter på jakka, så går det "greit" å bruke den til tunge turer selv om man må regne med å svette mer enn en bomullsjakke.

2. Når man så har kommet frem så tørker vanligvis GoreTex jakke fort og er klar for bruk igjen etter relativt kort tid.

3. Når man ikke er i bevegelse så er GoreTex bedre enn regnjakke pga at den puster bedre dersom det ikke regner i dagevis i strekk.

4. Ved å vaske jakka 1-2 ganger i året, og påføre vannavvisende stoff på utsiden så skal den holde i mange år og være regntett.

5. Superundertøy og fleace/ull er ok under jakka, men ikke bomull.

6. Godt humør hjelper alltid uansett!

Jeg har Norrøna mikrofiberdress ca 9 år gammel som er så god som ny ennå. Ikke engang kragen rundt halsen er slitt, selv om jakken er brukt mye! Men har veldig lyst på GoreTex-jakke, da jeg merker at Norge ikke akkurat er stabilitetens mester værmessig sett. Har derfor blant annet sett på Norrøna Dovre og Recon jakke, men ble skeptisk da det på nettet her ble antydet at de ikke var så veldig bra. Recon er vel også XCR-jakke, noe som var på veg ut? Noen som har noe bedre forslag til GoreTex jakke for turbruk som holder mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en hel del bra membranplagg på markedet, og meningene om disse er nok ganske ulike. Selv legger jeg vekt på følgende når jeg velger modell / merke.

Jeg er nok det det de fleste vil kalle en utstyrfreak, men sånn er jeg bare. Til daglig jobber jeg med golf, og selger blant annet en god del utstyr. Det jeg sjelden opplever når jeg evt skal ha nye klær, er at betjeningen spør hva jeg i hovedsak skal bruke klærne til. Hos noen butikker i Trondheim, har de ganske bra peil ang dette, men jeg opplever at i ganske mange tilfeller vet de rett og slett ikke hva de ulike egenskapene hos plaggene er. Jeg mener at dette er et utrolig viktig punkt som bransjen kanskej bør bli flinkere til, da det mest sansynlig vil føre til at flere kjøper riktig utstyr(klær), til sitt bruk.

For min del prøver jeg å være bevisst på hvilket bruk jeg skal ha plaggene til, og ser etter egenskaper som matcher disse. I tillegg legger jeg også mine egne "egenskaper" til grunne for valg. Det skal mye til for at jeg fyser, men svetter ganske fort. I tillegg bruker jeg klærne ganske tøfft i den forstand at jeg bruker dem hele året, og herjer en del med hund. Går ofte i tette skog, og også i høyfjellet. Kort sagt ganske allsidig helårsbruk. Det absolutt viktigste for min delk ang fir eks gtexjakke er følgende:

-Gode luftemuligheter, under armene

-lommene(har alltid gps, mobil, hundegodis etc i lommene)

-glidelåser ( at de er solide og vanntette. helst YKK), og at det er mulig å dra i dem med digre votter.

-hette , at den kan justeres og festes godt i for eks sterk vind

-lengde på jakka, liker litt lang jakke, da det gir litt ekstra beskyttelse

-stramming i håndleddene, slik at jeg kan "lukke" jakke inn i vottene for å unngå for eks varmetap.

I forhold til det du skriver ang gtex og egnethet, så kan jeg komme med følgende tilføyninger:

Hvis man ikke er i bevegelse, så er man ikke så avhengig av pusteegenskaper. Dvs at skal du for eks sitte på rompa i pøsregn, så er det sansynligvis desidert best med godt gammeldags oljehyre...men prøver du å løfte på lillefingeren svetter du deg mer eller mindre i hjel..

Et gtex-plagg blir ikke bløtt på samme måte som for eks en bomullsjakke, men som du sier så fordamper futktigheten raskere.Det er for eks ingen vits i å bruke skyllemiddel på gtexplagg, da det ikke har noen virkining pga av at det ikke "fester" seg til plagget.

Når det gjelder ditt bruk, så tror jeg at du kan tenke på noe av det samme som jeg gjør. Har selv tendensen til å drasse med meg alt mulig rart, og endte derfor opp med pulk i fjor for vinterturer. Det var en lettelse. Hvis du ikke skal bruke jakka i for eks områder der den blir utsatt for ytre slitasje som for eks greiner fra trær osv, vil nok en paclite-gtex være tingen. Den puster desidert best, og holder deg like tørr som hvilken som helst annen gtex-membran, men er mer sårbar for rifter. Når det gjelder paclite, så er det også viktig at du ikke bruker den rett på kroppen, da det vil føre til at den klebrer seg fast. Paclite er også betydelig lettere enn proshell og tar mindre plass i sekken. Jeg har brukt mye paclite i golfsammenheng, og det er en bra greie. har ei arcteryx theta jakke i proshell som jeg er veldig fornøyd med, og en dovre dress. Dovredressen er i xcr, men fr mitt bruk er det rett og slett for tung. Bruker den for det meste til turer i skog, og ikke så mye på fjellet. Den har en hel drøss med lommer, og er utrolig praktisk, men pga av vekta så blir den for "varm" for min del til å bruke på lange turer med tung sekk.

Har også testa en del helsportklær, og de er ganske bra. de har jo utviklet sine egne membraner, og det gjør at de ligger en del under gtex i pris.

Som sagt tildigere så er det ingen forskjell på gtex egenskapene i de ulike merkene, men de ulike ytterstoffene og detaljene på plaggene kan variere fra merke til merke. Det er jo også avhengig av hvor mye penger du vil bruke. Hva ei gtex jake koster er vel stort sett avhengig av detaljene på den. Jo flere sømmer som må "tapes", flere glidelåser(luftemuligheter & lommer), og generelt ting som gjør at stoffet må "deles/skjøtes i produskjonsprosessen, vil gjøre plagget dyrere. I tillegg til at man i de fleset tilfeller må bbetale litt mer for noen merker.

Lykke til i jakten på din perfekte jakke.

NB! Mammut har kommet med en nye membran som vistnok skal funke som ei kongle. Dvs at den åpner seg i varmen, og lukker seg i kulde. Spennende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det Gaupa til Wistex?

I så tilfelle er jeg litt misfornøyd med slitestyrke og glidelås.

Har ellers et Dovre sett fra Magasinet.

Kosta null og nix. Er brukt til alt mulig, og fungerer fortsatt bra.

Membran er der ikke (heldigvis)

Kanskje er det klimaet her, kanskje er jeg en særing, men jeg bruker Noah eller HH regntøy når det regner, og bomull når det er tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å tenke på en membranjakke som en regnjakke på steroider. Altså noe du klarer deg uten det meste av tiden, men kjekk å ta på når det regner, samt når det blåser dersom du ikke har mer pustende vindtette plagg med.

Jeg for min del går ikke så mye i membranjakka mi, kroppen produserer under de fleste forhold nok varme under aktivtet til at man klarer seg med inner-/mellomplagg. Ei helt enkel paclite-jakke med hette på 500g er etter min erfaring helt ideelt til vår/sommer/høst. Billig, lett og tar ingen plass :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogy: Ikke for å virke grinete, men hvis jeg får avlive myter og hyper med en gang: Schoellers (ikke Mammuts, på samme måte som Gore-Tex tilhører Gore og ikke f.eks Arc'teryx) c-change er i utgangspunktet en helt vanlig membran. Forskjellen er at de helt bevisst drar nytte av den egenskapen at noe trekker seg sammen når det er kaldt og utvider seg når det er varmt. G-T gjør også dette, men i langt mindre grad og ikke på noen måte som påvirker pusteegenskapene.

Hva kongler angår er det en reklamejippo som er irriterende og misvisende... Det er ikke sånn at membranen består av masse små "skjell" som overlapper og åpner og lukker seg. Under mikroskop ser den ut som en hvilkensomhelst poremembran. Og for å være ekstra anal: kongler åpner og lukker seg etter årstidene... De driver ikke og "blafrer" med temperaturen i løpet av en dag. Hørtes litt mer grinete ut nå en jeg ville være, men rett skal være rett!

Men det blir spennende å se hvordan c_change funker i praksis! Jeg er skeptisk til hvordan den skal lukke seg i kaldt vær. Jeg skjønne ideen, men er ikke med på at å stenge fuktigheten rett på innsiden av skallet vil hjelpe på å holde varmen. Det er ikke for ingenting at det går i bomull når det VIRKELIG blir kaldt. Et av de store ankepunktene ved Gore-Tex har jo vært nettopp at den blir potte tett ved ca minus 15-20 og iser ned på innsiden. Opplevde dette sist på tirsdag når vi var et gjeng på topptur. Han som hadde på seg Gore-Tex fra Marmot var komplett nedisa på innsiden når vi kom opp. E-vent jakka til en annen derimot fungerte rimelig bra nettopp fordi den har bedre pusteegenskaper. Jeg gikk i softshell med knapt antydning til fukt og helt isfri.

Og min personlige erfaring med Helsports skall er at de ikke er verdt pengene. Selve stoffet i jakka holdt IKKE unna regn. Vi snakker om kraftig slagregn over flere timer, men man betaler ikke noen tusen for å holde ute morradugg! Hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg kjøpt ordentlig regntøy og kompansert for pusteegenskapene med god lufting. Pusteegenskaper i tørt vær er knekkende likegyldig siden man da like gjerne kunne brukt anorakk eller softshell. Nå har jeg lagt pengene mine i Patagonias Stretch Element, så får vi se om disse miljøentusiastene kan sakene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.