Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindvotttykke ver for kalde dager


undreren

Anbefalte innlegg

Det er viktig at vindvottene er store nok til å ha tykke votter under når det er kaldt. Jeg har kjøpt vindvotter for personer som egentlig har betydelig større hender enn meg, men da blr tommelen for trang, og dermed kald. Finnes det vindvotter som er beregnet på å ha utenpå tykke votter av f. eks. ull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 måned senere...

Villmarkingen skrev:

Se på forskjellige utsalg av millitært materiell.........

Det var et godt forslag. Nå har jeg vært på skitur med temp ned mot minus 27, og likevel var jeg ikke skikkelig kald på hendene. Jeg benyttet forsvarets ullvotter og forsvartes vindvotter. Fungerte bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en type fra Hestra som det fulgte ullvotter med. Disse er med knotter i håndflata lik Norrøna.

Vottene er også langt på vei vannavvisende.

Ikke opplevd at tommel blir trang selv om jeg har forskjellige "ting" inni.

God og romslig med andre ord, for mine stilker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindvottene fra forsvaret fungerer fortsatt bra, men jeg har oppdaget at etter en stund med disse vindvottene utenpå ullvotter blir ullvottene fuktige. Vindvottene er kanskje litt vel tette? Det er mulig at det er vanskelig å finne vindvotter som slipper ut fuktigheten samtidig som de er tette nok mot vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo kommet ny versjon av forsvarets vindvotter (camofarget). Kjøpte et par fra Inge B (veldig fine priser) som jeg skal teste ut på neste tur on to uker. Kan gi en liten rapport på vannavstøtende egenskap og lufting :D Ellers har jeg bare gode erfaringer med de "gamle" vindvottene, holdt meg god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville holdt meg unna vindvotter med goretex ol når det er kaldt. Tok med meg Norrøna Nansen GTX vottene i juleferien (fant ikke bommulsvottene). Temperaturen var mellom -8 og -16 grader. Hadde noen ekstremt tykke ullvotter og noen litt tynnere som jeg alternerte med. Jeg frøs ikke ofte, men ullvottene frøs fast i goretexforet.

Aldri opplevd det med bommulsvotter med tilsvarende temperaturer og samme ullvotter. Goretexvottene er greie i temperaturer under ca -5, og geniale hvis det regner i vinterfjellet, men lite egnet ved kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg har norrøna vindvotter som har plass til både norrønas egne ullvotter og forsvarets ullvotter (med skytefinger) utenpå. Det er varmt!

Takk for tipset Aalstad. Jeg har nå benyttet forsvarets ullvotter innerst, norrønas ullvotter utenpå og forsvarets vindvotter ytterst. Tre par votter samtidig. Hadde gode og varme hender i minus tretti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man på lengre turer/ekspedisjoner i skikkelig grisekulde er det en tanke å benytte vindvotter uten skinngrep etc.

På bortoverturer har man heller ikke veldig behov for skinngrep el lign, som bla i klatring hvor det er greit med skikkelig grep rundt klatreøksa.

Har man tykke ullvotter/tovet votter, har det en tendens til å fryse til is mellom ullvott og vindvott.

Skinngrepet resulterer i at svette fra hendene rett og slett ikke kommer ut.

Ergo blir vottene som et fryseskap! Ikke særlig gøy, når man samtidig vandrer et fryseskap.

Vindvotter i bomull helt rundt syns jeg pers funker best i kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har gode skinnvotter, vil man ikke ha behov for ullvotter da -> man blir ikke like klam i hendene -> man fryser ikke

Mine skinnvotter er ikke for mye eller for lite stoff slik at jeg holder varmen. Men når det er sagt, så er det når jeg er ute å tar bilder eller kjører scooter, hvor det ikke er så mye bevegelse og svetting. Har ikke testet når jeg går på ski... Der kan det fort bli noe annet. Så du har nok et godt poeng ja :lol: Alt etter bruken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo kommet ny versjon av forsvarets vindvotter (camofarget). Kjøpte et par fra Inge B (veldig fine priser) som jeg skal teste ut på neste tur on to uker. Kan gi en liten rapport på vannavstøtende egenskap og lufting :-) Ellers har jeg bare gode erfaringer med de "gamle" vindvottene, holdt meg god og varm.

Temperaturen lå på -5 til -10. Siste (tredje) dag snødde det en del. Vindvottene holdt seg tørre og fungerte utmerket. Fine å jobbe med når det er dyp snø til henting av ved, lage leirplass osv. Brukte forskjellige typer hansker inne i vindvottene, fleecehansker når jeg "jobbet" og ullvottene ellers. Ullvottene holdt jeg alltid tørre og varmet veldig godt på hendene når det trengtes. Ser ingen grunn til å bruke gore-tex, så lenge det ikke er mildvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.