Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinkelsliper og tau


jangk

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har skjedd en sannsynligvis ulykksalig episode her.

Brukte vinkelsliperen på en liten spiker, holdt på i 3 sekunder, kan ikke utelukke at 8 mm tvillingtauet som lå i nærheten ble truffet av en en varm glo (med maks uflaks). Tauet er nesten nytt.

Noen klatreseler lå også i nærheten.

Hva ville dere gjort?

Kastet det umiddelbart?

Gjennomgått det og sett om du så noe som så smeltet ut?

Tatt til fornuften (?) og gitt blaffen?

Meget takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner meg som relativt nøye på utstyret og temlig forsiktig, ville gåt nøye gjenom det utstyret som har vert utsat, fra en spiker er jo sansynlighetene for store gnister som skader temlig liten. Om jeg hadde gåt grundig gjenom utstyret tar jo selvsagt en stund men er da verd pengene om du ikke er steinrik. Hadde i allefall brukt det selv om jeg ikke kunne finne noen skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en slik smelteskade vil man kunne klare å identifisere?

Har aldri opplevd å se svimerker eller hull i andre materialer pga gloer fra vinkelsliper... Jeg vet virkelig ikke. Utrolig ekkelt dilemma.

Vanvittig bittert å skulle måtte pælme så mye dyrt utstyr. Usikkerheten er nesten det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så god kontol på hvor store gnister en vinkelsliper kan skape og hvor lenge de holder på varmen, men for å komme inn til kjernen på tauet på den nødvenigvis lage et merke, og smeltemerker fra varmegang ved rappel ol. er i allefall ganske tydlige. Men en gnist vil vel kunn gi et lite "ingangsår" som verst tenklige skade. Men går du grundig over kan jeg overhode ikke tenke meg at det er noen fare i det heletat. Men er selvsagt ikke speielt hygglig om man tviler på utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg så god kontol på hvor store gnister en vinkelsliper kan skape og hvor lenge de holder på varmen, men for å komme inn til kjernen på tauet på den nødvenigvis lage et merke, og smeltemerker fra varmegang ved rappel ol. er i allefall ganske tydlige. Men en gnist vil vel kunn gi et lite "ingangsår" som verst tenklige skade. Men går du grundig over kan jeg overhode ikke tenke meg at det er noen fare i det heletat. Men er selvsagt ikke speielt hygglig om man tviler på utstyret.

Jeg tror ikke de gnistene holder særlig lenge på varmen altså, de er jo så ørsmå at jeg tror varmen går meget fort ned.

Kjernen av problemet blir vel egentlig om farlige svimerker alltid vil være mulige å oppdage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner synlige skader på strømpe og webbing, ser jeg ikke noen fare med å bruke utstyr.

Klatreutstyr tåler mer enn man tror. Har klatra på tau med åpne strømpeskader så kjernen synes, likeså tau med stegjernstråkk.

Men da i situasjoner som har krevd det.

Tar ikke med skadd utstyr hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det har skjedd en sannsynligvis ulykksalig episode her.

Brukte vinkelsliperen på en liten spiker, holdt på i 3 sekunder, kan ikke utelukke at 8 mm tvillingtauet som lå i nærheten ble truffet av en en varm glo (med maks uflaks). Tauet er nesten nytt.

Noen klatreseler lå også i nærheten.

Hva ville dere gjort?

Kastet det umiddelbart?

Gjennomgått det og sett om du så noe som så smeltet ut?

Tatt til fornuften (?) og gitt blaffen?

Meget takknemlig for svar :D

Hvis ikke du vil ha det så kan du sende det til meg...

Så sant det ikke er synlige skader ville jeg brukt det. En gnist lager et ganske tydelig merke, og et merke i strømpa er heller ikke så nøye, så lenge det ikke har gått igjennom til kjernen da, noe jeg betviler sterkt. Strømpa på et nytt tau tåler mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke finner synlige skader på strømpe og webbing, ser jeg ikke noen fare med å bruke utstyr.

Takk for svar!

Er det bred enighet om denne påstanden når det kommer til f.eks "sviskader"?

Regelen er jo at man ikke skal benytte gamle rappellslynger selv om de ser nye og fine ut. Hva blir forskjellen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er det bred enighet om denne påstanden når det kommer til f.eks "sviskader"?

Regelen er jo at man ikke skal benytte gamle rappellslynger selv om de ser nye og fine ut. Hva blir forskjellen her?

Gamle rapellslynger vet du jo aldri hvor lenge har ligget. Men det er jo likevell ikke så uvanlig at man bruker gamle slynger som ser bra ute, evt med back-up første turen. Det er jo selvfølgelig ikke å anbefale, men mitt inntrykk er at det skjer relativt ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle rapellslynger vet du jo aldri hvor lenge har ligget. Men det er jo likevell ikke så uvanlig at man bruker gamle slynger som ser bra ute, evt med back-up første turen. Det er jo selvfølgelig ikke å anbefale, men mitt inntrykk er at det skjer relativt ofte.

Dessuten er slynger ofte laget av dyneema / superfiber av noe slag, som er enda mer følsomt ovenfor varme.

Men gamle slynger vet du aldri hva som har skjedd med, men jeg tror ikke tauet ditt er skadet hvis ikke du klarer og finne sviskader.

Er du for usikker, er det bare å kaste å kjøpe nytt, men vet ikke helt om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dette hjelper veldig.

Det går mot at jeg sjekker tauet for skader og at jeg beholder det dersom jeg ikke finner tegn til sviskader på strømpen. Hvis strømpen ikke viser tegn til skader, kan vel ikke selve kjernen ha blitt skadet av en ytre påkjenning av denne art.

Klatreselene regner jeg som robuste, og dersom det ikke er tegn til sviskader tar jeg også disse som god fisk.

Hvis noen er uenig i min konklusjon hadde jeg satt pris på om de sa i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dette hjelper veldig.

Det går mot at jeg sjekker tauet for skader og at jeg beholder det dersom jeg ikke finner tegn til sviskader på strømpen. Hvis strømpen ikke viser tegn til skader, kan vel ikke selve kjernen ha blitt skadet av en ytre påkjenning av denne art.

Klatreselene regner jeg som robuste, og dersom det ikke er tegn til sviskader tar jeg også disse som god fisk.

Hvis noen er uenig i min konklusjon hadde jeg satt pris på om de sa i fra!

Er du uheldig og finner en skade, så er du den heldige vinneren av to korte tau, flotte til bruk på bre for små taulag og kortere klatreopptak på topptur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skal bruke vinkelslipern endel sekunder mer før det blir sviskader...

Jeg bruker vinkelsliper nesten daglig, å hanskene (bruker monteringshansker, syntetiske som smelter lett) mine blir ikke ødelagt av at dem står i gnistregnet noen sekunder... å hanskene/hendene mine er sjelden lengere unna enn 5 cm fra gnistregnet.

Sjekk tauet for skade, tror neppe det er skadet.. kanskje bare metallstøv.. vis du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt av 5- til 10 cm av tauet. Start opp vinkelsliperen igjen og se hvor lenge du må slipe før det blir skader på tauet.

He he, absolutt det beste tipset :P

Jeg ville heller ikke vært så bekymret hvis jeg ikke fant noen synlig skade på tauet. Men nå var ikke jeg der og så hvor mye gnister som fløy rundt i rommet, så hvis du er usikker selv så ville jeg kjøpt nytt bare for å slippe å være nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.