Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor går turen ?


Fjellfut

Anbefalte innlegg

Har blitt en tradisjon at vi hver sommer reiser til et nytt område for flotte naturopplevelser. Dvs. fottur på 2-3 ukers varighet.

Finnmarksvidda er gått på langs, Børgefjell er gått ganger to, Femundsmarka er gått og padlet, Hardangervidda er gjort, likeså Tafjordfjella, Sunnmørsalpene, Dovrefjell, Stølsheimen.

Kjekt å få nye typer naturopplevelser og liker det varierte og utfordrende...

Mitt spørsmål er da:

Gode forslag for sommeren 2009?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det vil komme noen forslag rundt en nasjonalpark som er ganske ofte nevnt her inne.

Hvis du vil til Jotunheimen for å gå i fjell er det bare å spørre i vei.

2-3 uker til fots med variert terreng, kanskje tenke på noe utenfor Norges fastland? Svalbard eller Grønland (ikke en kjedelig kryssing) kunne jeg godt tenkt meg selv en gang, der er det fortsatt mye villmark!

Mye flott natur på begge øyene, Island er vel en tredje øy som nok er flott.

Eller hva med en tur til sydligere strøk til en jungel? Da har du noe variert og utfordrende vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke blitt helt enig med sjefen i heimen, men ryktene skal ha det til at turen går fra hennes hjemsted, røkland/evenesdal i saltdalsfjellet, mot sverige / mavas, og kanskje en liten titt innom sulitjelma.

problemet er at det ikke er stort med dnt hytter i området, så det må nok investeres i nytt telt.

hvem har lyst til å gi det til meg / oss i julegave ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Njardarheim godt. Var noen dager i området rundt Taumevatn i sommer og det var en fin tur. Fikk kun fisk i de små tjernene nedenfor Taumevatn, ned mot Holmevatn hvor vi tilfeldigvis ikke fikk fisket noe særlig, men vi så en masse vaking da vi gikk langs vannet. Det må sies at vi fikk litt lite tid til fisking og jeg vil beregne langt mer tid til dette på neste tur dit.

For en lengre tur i dette området, er det fint å parkere evt. bil på Ådneram og begynne turen der. Her er det også mulighet til å gjøre unna dagligvarehandel sånn i siste liten :P

Første del av turen vil da gå på asfaltert anleggsvei (6 - 7 km), før man svinger bort fra veien, østover mot Holmevatn og videre opp Taumevassdraget.

Mye rødmerkede stier her, men også mulig å traske lenge uten å treffe særlig folk hvis man ønsker det.

Jeg og min datter på 11 år skal dit til sommeren igjen. Hun vil gjerne gå nøyaktig samme ruta som kameraten min og jeg gikk sist sommer. Gøy å gjøre det samme som pappa :-)

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Har blitt en tradisjon at vi hver sommer reiser til et nytt område for flotte naturopplevelser. Dvs. fottur på 2-3 ukers varighet.

Finnmarksvidda er gått på langs, Børgefjell er gått ganger to, Femundsmarka er gått og padlet, Hardangervidda er gjort, likeså Tafjordfjella, Sunnmørsalpene, Dovrefjell, Stølsheimen.

Kjekt å få nye typer naturopplevelser og liker det varierte og utfordrende...

Mitt spørsmål er da:

Gode forslag for sommeren 2009?

Nord-Norge har en del flotte steder har jeg hørt :wink:

Lofoten har mange kule fjell å klatre i (har vært der, men aldri for klatring), Lyngsalpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.