Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee sko i vanlige alpinbindinger


Anbefalte innlegg

Noen her inne som kan svare meg på om randoneesko går i vanlige alpinbindinger? Har lyst på fullt randoneeutstyr, men pga. prisen så må jeg kjøpe litt om gangen. Tenkte derfor å starte med skoa, og bruke de i bakken på carvingski til å begynne med. Er helt grønn på området ang. randonee, så er derfor takknemmelig for alle innspill, og linker til gode randoneesider på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i utgangspunktet ikke, alle alpinsko kan brukes i randobindinger som fritschi/duke men ikke dynafit. Pga vibramsålen som bygger mer og den vil begrense utløsningen av en vanlig alpinbinding. men det finnes randosko som f.eks garmont adrenaline som det følger med både vibramsåle til randobindingene og standard alpinsåle slik at en kan bytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg randonne-sko i går og spurte faktisk om akkurat det samme. Var på sportsnett for de har 30 % rabatt på alt fra scarpa nå(de hadde hvertfall det på mandag). karen som solgte meg skoa nevnte problemet med at solen er vesentlig mer bygd opp enn på vanlige alpinstøvler, men han sa det ikke var noe problem så lenge jeg fulgte litt(!) med på skia. hvis man i verste fall skulle løsne har man jo skistoppere som sørger for at skia ikke forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg randonne-sko i går og spurte faktisk om akkurat det samme. Var på sportsnett for de har 30 % rabatt på alt fra scarpa nå(de hadde hvertfall det på mandag). karen som solgte meg skoa nevnte problemet med at solen er vesentlig mer bygd opp enn på vanlige alpinstøvler, men han sa det ikke var noe problem så lenge jeg fulgte litt(!) med på skia. hvis man i verste fall skulle løsne har man jo skistoppere som sørger for at skia ikke forsvinner.

problemet er mer att skia ikke forsvinner når de burde heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skulle vel skia først brukes i bakke før resten av rando-utstyret ble kjøpt inn og så lenge det er preparerte løyper tror jeg de fleste ønsker skistoppere.

Jeg tenkte mer på det faktum at utløsning fra bindingene ikke er til å stole på med vibramsåler på skoene.

Dvs, muligheter for mange interessante benbrudd som er vanskeligere og komme over med vanlige sko/såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ødelegger du noe med sko beregnet til Dynafit TLT i vanlige alpinbindinger så kan du få problemer med å få noe på garantien dersom de finner ut at du har hatt "feil" sko i "feil" binding. Noe annet er at på flere alpinbindinger skal man justere den loddrette trykket på skoen. Å få dette rett med en vibramsåle av myk gummi er ikke bare-bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynafit-sko passer helt ok i vanlige bindinger. Aldri har jeg justert noe loddrett trykk på en binding, men jeg har sikkert ikke vært borti nok bindinger. Jeg har kjøpt meg det tidligere nevnte støvleparet "Zzeus" og gjorde en liten praktisk test med en støvel montert som dynafit og den andre som standard alpin. Framlengs utløsing er naturlig nok helt lik med begge. Sidelengs utløsning var ganske forskjellig på forskjellige bindinger. Dynafitskoen hang ofte igjen halvveis utløst, mens den vanlige gled rett ut.

Skoene er lite brukt, og kjøreegenskapene er fremdeles ganske like med begge klossene. Men man kan forvente at dynafitsålen vil slites under og etterhvert gi dårlig kanting. Jeg anbefaler derfor at du kjøper støvler med utskiftbare klosser hvis du tenker å bruke dem til begge deler, og jeg tror dette vil bli mye vanligere å ha. Spesielt om man bruker litt penger på å tilpasse/gå inn støvelen og får støpt såler og slikt, så vil man spare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.