Gå til innhold
  • Bli medlem

Varg Skavl Knekking av såle.


simenm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte et par Varg Skavl skistøvler for nøyaktig 2 år siden i dag. Disse har i hovedsak blitt brukt til to turer over Hardangervidda og under 10 dagsturer i løpet av denne perioden.

Jeg har oppdaget en revne i sålen på begge sider av den ene skoen (se bildet) og er bekymret for at en knekk kan forekomme. Jeg skal over vidda igen om noen dager og har ikke lyst å krysse på en ski.

Har noen her erfaring med knekk, og tror dere skoen holder greit selv om den har begynt å sprekke opp. Hvis ikke, er dette en reklamasjonssak?

Opprinnelig tenkte jeg å ta kontak med produsentene av Varg, men jeg klarte ikke å søke meg frem til denne bedriften for å få deres råd. Er det noen som kjenner til nettside eller kontaktinfo?

post-5332-133474597907_thumb.jpg

post-5332-133474597912_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dette er reklamasjonsgrunn. Hvis du har tåbinding ville jeg ikke lagt ut på langtur med disse.. Har du hælbinding går det nok greit.

Enig med Lompa her altså, dette er så absolutt en reklamasjonsgrunn! Om du skal gå over en lengre distanse og må stole på utstyret, med kun tåbinding, ville jeg ikke turt å gå med disse. Muligens gå med wire, men når sålen allerede har en sprekk i seg, er det nok ikke lenge før den knekker helt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei,

Hvordan gik det egentligen med denne saken?? Ble det reklamasjon og kom det noe svar fra Vertikal?

Dessverre se mine Varg Morgedal støvler også likedan ut - og revnen utvikler sig langsomt. En eller annen gang blir de for vinglete å bruke.

Jeg har brukt de i 3 år, men ikke gått så mange km tross alt, da jeg i den perioden har bodd utenfor Norge og bare vært på jule-, vinter- og påskeferie her, men er nu tilbake i gamlelandet.

Jeg har hatt flere 75 mm støvler før, like fra Alfa med lærsåle og Alpina - dengang disse var Jugoslaviske og kanskje ikke toppkvalitet. Før eller senere får de sålebrudd, men de har alle holdt lenger enn 5 år heller mellem 7-10 år og med mere og ungdommelig skigåing.

Varg Morgedal er ellers en meget behagelig støvel for meg- rumslig pasform, så det er mulig å ha tykke sokker og filtsåle i. Det er så minndre ankelstøtte enn

selv i mine lette sommer fjellstøvler, så neste gang blir det noe med mer ankel støtte - og kanskje ikke Varg.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

Saken er ikke avslutten enda, men kan si at jeg har fått relativt god service fra Vertikal. De sendte meg en ekstra sko som jeg kunne gå over vidda med og har også sagt at de kan legge nye såler på skoen. Jeg kjøpte meg også en Rottefella Riva binding (helstropp) før turen og gikk med de gamle skoene mine, men hadde med en reserve. Dette gikke helt flott uten tegn til forverring av sprekkene. Jeg sender skoene til reprasjon etter helga og satser på at de kommer tilbake med ny og fin såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

det blir spennende å se om Vertikal? eller hvem? kan legge på ny såle. For iflg. foto er det lissom på mine i mellem- eller bindsålen av et eller annet hardt kunststoffmateriale at revnen er startet. Å skifte den er et inngrep i selve støvlen sin grunnkonstrusjon. Skifte Vibram yttersålen er noe annet.

Hører gjerne mere senere - også om du sender til reparasjon via vertikal eller hvordan?

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det i denne saken?

Jeg er i ferd med å kjøpe meg skisko. Har siklet litt på varg skavl. Men crispi antartic eller sydpolen er jo anternaltivene. Men har lest flere som har hatt problemer med sålene på disse også...

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som nevnt ovenfor har jeg nesten identisk sålebrekk med de på foto! Før jeg ville reklamere på dette, skrev jeg en oversikt over de ture, jeg hadde brukt Varg Morgedalstøvlene. Det ble til ca. 600 km. Det er fortidligt for et sålebrekk!

Med denne oversikten i en skriftlig reklamasjon, gikk jeg forleden til forhandleren: Oslo Sportslager. De undersøkte støvlene litt bak på kontoret og meldte tilbake, at egentlig burde brekket være større, førenn de ville gjøre noe, men de kunne se, at det var på gang.

SÅ DE VILLE BYTTE TIL ET NYTT PAR!

OK, det var veldig bra service bortsett fra, at de så ikke hadde Morgedal i min størrelse. Mot å betale mellomlegget fik jeg et par Varg Skavl, som har mye bedre ankelstøtte - og som jeg meget heller ville ha.

Så Sportsgutta i Oslo Sportslager skal ha skryt for bra service og proff. betiening!

Det skal Marius Fjellsport så også ha, fordi de på samme måte byttet et par Fischer BCX 675, jeg hadde som "lette" fjellstøvler. Det var på mange måter et par behagelige, lette, rumslige støvler med god ankelstøtte, men gjort i et kunstlær materiale og med et snitt, som har en god del syninger over forfoten.

Det betyr, at de rett og slett rakner på begge sider av foten, hvor sømmene er. Syningen virker som "perforering" i kunstlæret. Så materialevalg og design er simpelthen ikke bra! "Marius" bemerkede, at dette var sett før. Det stod et par mer i kjelleren med samme feilen. Han byttet uten videre til ett par Garmont lette fjellsskistøvler, som jeg allerede har fått brukt en del. De er meget bra på foten og stødige. Det gjenstår så å erfare holdbarheten på begge par ny støvler.

Men begge butikker har altså været professionelle fagsportsbutikker, som har håndtert reklamasjonen på en fin måte.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk igjen for alle svarene på denne tråden. Skosaken min er nå avsluttet og kort oppsummert gikk det som følger:

1. Oppdaget såleknekk på begge sko

2. Tok kontakt med butikk der skoene var kjøpt og ble henvist videre til Vertikal

3. Vertikal sendte meg en utlånssko slik at jeg trygt kunne gjennomføre en tur et par dager senere

4. Skoene ble sendt inn til Vertikal for å sette på nye såler

5. Vertikal brukte litt for lang tid (1,5 mnd av sesongen) på å reparer dem og jeg måtte purre gjentatte ganger

6. Skoene kom tilbake med nye såler og etter å ha testet skoene virker de bra. Vertikal anbefalte å ta reparasjon direkte med utsalgsstedet neste gang.

Konklusjon: Grei service fra Vertikal, men litt trege. Ellers har jeg gått over fra tåbinding til binding med helstropp for å unngå knekk igjen.

Mvh,

Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.