Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe oppblåsbar kajakk


Nikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har søkt endel på nett, samt kontaktet noen forhandlere av slikt utstyr, uten hell. Jeg er ute etter sevylor Rio, eller tilsvarende, noe nettbutikken Amfibi jakt og friluftsutstyr har i sitt utvalg.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006&prodid=8101

Vet noen her inne hvor man kan få kjøpt sevylor rio?

Har det noen praktisk betydning for lastemuligheter, stabilitet og padle egenskaper at man på Airhead TK-1 sitter bak, kontra midten på sevylor rio?

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til det merket du spør etter, men har du vurdert Alpackaraft? Det er en del tester osv og du kan lese om den på flere tråder.

Blant annet https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9596&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=alpacka

Har vurdert å kjøpe meg en slik selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Brukte et par timer idag på å sjekke Alpaca produkter. Og ja, det er nok ikke mange produkter på markedet som kommer i nærheten hva kvalitet, vekt etc angår, men prisen er vanskelig å svelge. Pengene kan jo skaffes, men vil det være verdt det? Vil mitt turliv bli så mye rikere? Kan det være annet utstyr som heller bør prioriteres? Det er spørsmålene som surrer rundt i hodet mitt nå, samt at jeg egentlig trenger 2 stk....

Vel vel, nå er det jul, og jeg får fortsette å drømme meg bort på kjente, og ukjente kart, kanskje dukker det opp ei elv som jeg bare MÅ besøke, vips så eier jeg minst et Alpaca produkt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Nå er padlesesongen i gang igjen, så forhørte meg hos Amfibi for å høre om de hadde Sevylor-båter/kajakker og årer inne. De har tatt inn flere modeller for sommeren, og kommer visst flere modeller på lager neste uke:

Pointer K1 og K2

Rio

Colorado (grønn)

Reef 300

Tahiti K109

Ellers har de jo et godt utvalg på nettsidene: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006

Og også "ordentlige" Perception-kajakker: http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1005

Noen som har erfaring med Pointer-kajakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Sevylor rio, og er KNALL fornøyd, ble virkelig inspirert av Daniels tur over Altavann og videre.

Fikk 30% i forfjord vinter? "Amfibi"

Brukes masse på fjellvann og innsjøer, lett å pumpe opp, god kvalitet.

Kjøl under gir bra retningsstabilitet, sitter bra. Men man må ha litt god tid å kose seg,for det går ikke veldig fort. Jeg er 90 og sekken 25 ingen problem med oppdriften.

LØP Å KJØP

11-12 kg hva er det??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Sevylor rio, og er KNALL fornøyd, ble virkelig inspirert av Daniels tur over Altavann og videre.

Fikk 30% i forfjord vinter? "Amfibi"

Brukes masse på fjellvann og innsjøer, lett å pumpe opp, god kvalitet.

Kjøl under gir bra retningsstabilitet, sitter bra. Men man må ha litt god tid å kose seg,for det går ikke veldig fort. Jeg er 90 og sekken 25 ingen problem med oppdriften.

LØP Å KJØP

11-12 kg hva er det??? :wink:

Hva slags årer bruker du til rio'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er de første prøveturene i nærområdet gjennomført med Rio'en. Det må jeg si, så utrolig praktisk og allsidig denne farkosten er! Siste tur tok jeg med ved til bål fyring, siden jeg skulle til ei øy uten brensel, itillegg til alt annet for overnatting i 2 dager.

Rio'en er ganske lett padlet, bare man ikke tar for harde tak. Fort går det ikke, men det er heller ikke nødvendig for min del.

Har vært ute i endel vind, litt mer slitt, men har fint klart turene.

Dere andre som har Rio, dere har sikkert funnet dette ut, men jeg har kjøpt noen plastkasser som passer perfekt. Det jeg gjør er at jeg setter den nedi på det bredeste, dytter den ganske langt inn på det smaleste, og dermed får man utnyttet plassen bedre der det er smalt. Så kan man om så legge litt i høyden. Noe annet som ble praktisk med denne løsningen, for meg ihvertfall, er at jeg nå har noe å tråkke mot, synes padleteknikken fungerte bedre.

Nå skal det syes spruttrekk, siden det kommer endel vann inn. Ny retningsfinne i pleksiglass er også klar om et par uker.

post-5304-133474629747_thumb.jpg

post-5304-133474629763_thumb.jpg

post-5304-133474629778_thumb.jpg

post-5304-133474629793_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D:D Bra at flere har oppdaget rioen, min er grønn 8)

Skal på tur i helgen, blir endel bæring opp til vannet jeg skal padle på, dermed er 11kg kano/kajakk kjempe fint, Også alt med for fre-søn tur, padling båling og fisking, ørret opp mot 4kg og røye opp mot 1,5kg. Langt fra folk i majestetiske fjell. ÅÅÅÅÅÅ kor eg gleder meg :D:D

Sommer hilsen fra Hinnøya(Norges største øy) :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er prototype på retningsfinne lagd og testet. Merkbar forskjell, jeg synes det gikk ann å ta hardere tak, uten at kajakken dro for mye til siden ved hvert tak. Skal lage en retningsfinne basert på denne prototypen, men da enda litt lengre (fremover), samt noen cm dypere. Ser ut som dette blir en bra løsning med tanke på padling på store vann.

Det var også en flott opplevelse å kunne kjenne at Rio'en er så stødig at jeg lett byttet fra sittende til knestående stilling for å kaste med fluestanga.

post-5304-133474630444_thumb.jpg

post-5304-13347463046_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan festet du den, var det for å dekke mellomrommet mellom de to kjølene?

Får du pakket den sammen i baggen etter monteringen av finnen?

Har du prøvd med el.motor? :-)

Jeg har en sånn motor som jeg bruker ved dorging når jeg kan kjøre helt fram til vannet.

12v14A varer i ca 20,min på full effekt. da flytter jeg meg ca 2km...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan festet du den, var det for å dekke mellomrommet mellom de to kjølene?

Får du pakket den sammen i baggen etter monteringen av finnen?

Har du prøvd med el.motor?

Kopierte samme feste som på orginalen.

De to "kjølene", fortjener ikke helt den beskrivelsen, det er jo bare to striper som stikker ca 1cm ned i vannet. Montering av ny finne er uavhengig av disse, siden de har liten effekt på retningsstasbiliteten, men derimot den nye har en ønsket effekt. Den blir forøvrig laget i pleksiglass.

finnen blir å stikke ut av baggen, men den kan også festes på sekken.

Motor er ikke min greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er den nye retningsfinnen i pleksiglass ferdig. Nå gjenstår kun testing, før 10-12 dagers turen til Hardangervidda, med avreise på førstkommende lørdag. Den største evt feilen kan være at retningsfinnen er for myk slik at den bøyes ved trykk fra vannet. Skal finne noen tynne alu-skinner imorgen, da kan jeg stive av retningsfinnen hvis nødvendig.

N

post-5304-13347463718_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :?

Mest padling, men endel bæring blir det jo. Apropo bæring, har også lagd ferdig et trekk i dobbel PVC som dekker bunnen fra enden (fronten), frem til festekrokene rett før setet. Planen er å feste den på sekken og trekke kajakken, da med lite eller ingen bagasje oppi. Testen gikk veldig bra, så jeg håper den løsningen holder. Bruker PVC duken også som footprint.

Tar med videokamera, så kanskje jeg legger ut noen små klipp etterhvert.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i sete på vanlig måte, ellers blir det en del dorging, liker best å gå i land og fiske.

Rioen er veldig stabil og det skal mye til for å velte, ganske retningsstabil, man skal ha god tid i denne farkosten, kose seg :) Pandler jeg på går det ganske bra unna, har padlet i sterk vind da går det 2 fram og 1 tilbake :?: Men på flatt vann på fjellet eller i skogen er den konge, helt lydløs.

Tar 160 kg max last. I USA står det 120kg max for de er jo redd for å bli saksøkt :D

Mulig "nikke" har andre erfaringer. Kvaliteten på Rioen er kjempe bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått hull, det følger med rep kit, skikkelig god kvalitet på alle materialer og sømmer, Rio er noe Helt annet enn billig gummibåt til 199 på Esso. Det skal nok blåse kvitt på vannet før noe vann kommer inn, eneste minuset er at vinden kan ta litt i den

Bruker kajakk åre, kano åre kan sikkert brukes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig "nikke" har andre erfaringer.

Neida "Kis", du har fått med det meste. Men, dette med retningsstabiliteten er jo som forventet utifra farkostens konstruksjon, den drar litt til siden ved harde tak, dog ikke plagsomt mye. Som man ser i posten har jeg lagd en ny retningsfinne som gjør den litt mer stabil.

I sterk vind har den ikke fungert for meg. Nå vet jeg ikke hva "kis" her legger i sterk vind, men Rio'en er og blir en lettvekter på dette feltet. Dette er en "godværs" kajakk, satt litt på spissen.

Den er absolutt stabil, stabil nok til å bytte posisjoner under f.eks fluefiske. Apropo fiske, det krever jo en viss forsiktighet rundt en oppblåsbar farkost med skarpe kroker. Jeg har "løst" dette ved å håve fisk så langt ut fra kajakken som mulig, samt at all fisk behandles i en plastkasse, dvs løftes direkte over i kassen, der kan jeg løsne krok i trygghet og eventuelt bruke kniv.

Når det gjelder vannskvett så opplever jeg at drypp fra årene fører til litt vann i kajakken, den er jo heller ikke veldig høy, slik at ved litt større bølger så skvetter det fort inn endel vann. Dette har jeg løst ved å lage et heldekkende spruttrekk, foreløpig bare i billig presenning, men egnet stoff er bestilt fra England.

Jeg har heller ikke stått ovenfor en evt lapping. Selve luften pumpes inn i elementer som ikke er en del av de ytre materialene, men er beskyttet av disse, PVC i bunn og corduranylon ellers. Det er åpninger med glidelås der man må trekke ut det elementet man (tror) har lekasje i, deretter er det bare å håpe på det beste.

I sum, jeg hadde aldri lagt ut på slike turer uten å vite at dette produktet holder mål, Rio'en er kanskje den beste på markedet idag i segmentet oppblåsbart. Reglen er alt til sitt bruk, bruk hodet og ta hensyn til vær og vind, da får man mye glede ut av dette produktet!

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er jeg tilbake i sivilisasjonen igjen :)

11 dager på Hardangervidda. Mye vær, mye fisk, noe som førte til endel kos i teltet.

Rio'en:

Nok engang imponerer den, padlet totalt ca 6mil. Det blåste plutselig opp, og mot vinden tok den ganske store bølger helt fint fulllastet. Prøvde også et kort øyeblikk å legge den på siden i bølgene, og den bare rullet av, imponerende. Kjørte også noen stryk, helt konge!

Det fungerte ikke med ny retningsfinne i pleksiglass, den tålte ingenting og knakk. Samme utgave skal nå lages i samme materiale som på orginalfinnen.

Å trekke den med duken jeg hadde lagd fungerte ikke tilfredsstillende med tung sekk på ryggen, noe av poenget er jo å få med seg så mye som mulig når man først må bære. Etter å ha fått pusten tilbake så fant jeg den løsningen jeg kommer til å bruke fremover, padleåren på tvers på toppen av sekken, feste et tau i de to festepunktene rett etter setet (mot tuppen), da kan den legges på toppen av sekken, hvilken vei velger man selv. Det er en drøm å få med seg rio'en innover i villmarka, den er så lett, selv med tung sekk går det greit i ulendt terreng. Som fiskefarkost er den utrolig fleksibel, man kan dorge med den, fiske med flue, og man kommer til der man vanligvis ikke finner veien til fots.

Spruttrekk er et must, og står nå, sammen med ny retningsfinne, høyest på ønskelista.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Rio jeg har brukt en del i sommer og den har imponert meg, lett å ta med og tåler mye juling (det beste kjøpet jeg har gjort på lenge :lol: ) brukte den på en lengere tur i sommer, de siste 20 km var padling på elv. pga. lav vannstand i elva fikk den mye juling noe

som resulterte i en liten rift i pvc duken under, men jeg kunne fortsette uten problemer. kjøpte et repsett til Ally kano på Amfibi( 2 stk

ruller med pvc duk og mye lim) som ble brukt til å rep. av riften og det har fungert utmerket etterpå. Repsettet som følger med er nok beregnet på rep av luftkammer.

Har et lite tips angående drypp av årene som kommer inn i kanoen, fest litt tape på åra som fungerer som ei lita "lomme" som vannet renner inn i( se bilde)

post-6612-133474639834_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.