Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny 50L sekk, noen forslag?


j0rgen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har veldig lenge brukt en Bergans Alpine Guide 50L sekk, og vært veldig fornøyd med den. Kvaliteten er riktignok elendig og en rekke glidelåser og sømmer løsnet veldig fort, men den er god å bære og billig. Ingenting alvorlig som ble ødelagt med andre ord, men litt irriterende allikevel. Nå begynner imidlertid sekken å bli veldig veldig slitt, så det hadde vært kjekt med en ny sekk i samme størrese.

Noen forslag?

Jeg så på Arcteryx Silo 50 i dag. Den så veldig fin ut, men jeg vet ikke om jeg liker "rulle"-toppen. Noen erfaringer med denne?

Jeg har en Bora 80L og denne er super, bortsett fra at remmen som ligger over bærepolstringen (ved brystet) glir på siden av polstringen og gnager meg inn mot skulderbeinet. Lurer på om en Bora 50L er rette valget (og bare sy remmen litt bedre fast...).

Sekken må ha mulighet til å feste liggeunderlag på utsiden (dvs laaange stropper på sidene), to is-økser og gjerne spade i tillegg.

Ble litt rotete innlegg dette her, men setter pris på innspill og forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble veldig overrasket når jeg byttet inn min Bergans Alpine Guide 50 liter i en 50-liter fra Osprey. Det bpositive med byttet var jo at jeg fikk en sekk med bedre kvalitet og bærekomfort. Det negative var mangelen på plass. Og det er ikke fordi Ospreysekken var indre enn 50 liter men fordi Berganssekken var en god del liter over. Sekken jeg byttet til var Osprey Exposure, som var en knallsekk. Skriver var, for den har gått ut av sortimentet, som er litt synd. Hadde jeg prøvd å pakke i sekken før jeg kjøpte den hadde jeg nok endt opp med 66-liters utgaven.

Jeg vil anbefale deg å ta en kikk på Osprey Aether 60. Har en 70-liter som er veldig god å bære, og holder jevnt god kvalitet. Men jeg vil tippe 60-literen er nærmere Berganssekken i størrelse. Ellers har jo Osprey flere sekker til alpint bruk med løkker og slikt til økser, spader osv.

H.

Og apropos Bora. Jeg opplever også at brystremmen sklir rundt skulderremmen og er mindre behagelig. Utrolig klønete løsning på en ellers veldig god sekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på Osprey Aether 60 på nettet. Den virker fin, men ser ikke ut som den har skikkelige stropper på sidene (bare én øverst på hver side), i tillegg luerer jeg på hvor de har tenkt at skaftet på isøksen skal kunne festes... hm. Har hatt en veldig dårlig oplevelse med Osprey tidligere. :-)

Tok forøvrig en runde på nett i går kveld, og Arcteryx har mange sekker rundt 50L som viker gode. Khamsin 50, KHAZRI 55, Acrux 50, Bora 50 og Silo 50. Står nok fremdeles mellom en av arcteryxene eller bare kjøpe Alpine Guide 50 en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt AC2 Acrux 50 noen år og er fornøyd med denne.

Det er imidlertid ikke en sekk laget for spesielt tunge bører da den har et noe enkelt hoftebelte, dvs. litt mindre avlastning for skuldre. Men bevares, har brukt sekken en god del så den er ikke vond å bære, hoftebeltet duger det.

Har brukt den på kanoturer hvor vi har satset på lite, lett utstyr. Genialt til dette formålet pga. bl.a. vanntetthet og størrelse. Stoffet tåler bra med juling. Innvendig lomme i sekkerom til oppbevaring av flate ting som f.eks. kart, bok e.l. Sekk kan komprimeres bra og min rommer opp mot 56-58 liter.

Bra med festemuligheter utenpå sekken, deriblant strikkstrammingen som er slitesterk og holder underlag/pakksekker o.l. godt på plass.

Skulderremmene er veldig bra mens ryggavstiving består av plate/aluminiumsspiler som er formbare.

Alt i alt en fin sekk men har sine begrensninger hva gjelder vektbelastning samt enkelt hoftebelte.

Arcteryx AC2 Naos 55 har et bedre hoftebelte og jeg vil derfor anta at denne er bedre å bære over lengre tid enn Acrux'en.

Konklusjon er at jeg er godt fornøyd og kan anbefale Acrux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.