Gå til innhold
  • Bli medlem

Skismøring - her er det lett å bruke masse penger skjønner jeg...


mariushh

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt Madshus Nanosonic og alt topputstyr.

Har det noe for seg å bruke flere tusen på den beste skismøringen, eller er forskjellene så små at du må være på worldcupnivå for å merke særlig forskjell?

Jeg er kun mosjonist - men veldig utstyrsfreak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En del penger må du vel bruke på smøring, men sååå veldig mye er det vel ikke. Har du bra med penger kan du jo gå til innkjøp av et ekstra par ski.....nemlig rubbeski!! Både Madshus og Fischer har gode alternativer her. Madshus har i år kommet med ei ski som er noe billigere enn racingmodellen. Da vil du spare deg for mye smøreproblemer ved problemføre rundt null grader. Et temp. område som kjent krever en del forskjellig smøring...og ofte feil valg...

Ta da heller rubbeskia og kom deg ut på tur,- uten å bekymre deg for smøreproblemer. "Dørstokkmila" blir kortere dersom du har et slikt par og du finner fram skidressen tross problemføre!! :) Vurderer selv sterkt et slikt par, men kona er nok ikke enig med meg...har jo nye ski... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi smørefri?

Jeg er veldig opptatt å få dørstokkmila så kort som mulig.

Hvor bra er slike ski blitt?

Når jeg mente dyrt så tenkte jeg på nano fluorpulver til over 1000-lappen for en liten pakke...

Tenkte å gi den lille kofferten til kona og ønske meg den store Swix til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tre - fire år siden hadde vi besøk på jobben av Leif Torgersen som har vært sjefsutvikler av skismurning i SWIX. Han skulle holde foredrag for oss om skismurning. Han snakket en god del om de moderne fluorsmurningene som er tildels ganske dyre. Hans konklusjon var at er det problemføre rundt null og over, har disse smurningene en fordel. Men er det kuldegrader fra minus 2 og kaldere, er det minimal forskjell og ikke verdt å bruke penger på. Så du kan trygt kjøpe gode gamle blå ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha et ekstra par ski - Fant ut at smørefri var tingen. Men selgeren ville ikke selge meg det. Han sa det var bare rubbski som gjaldt. Ble overtalt til og kjøpe et par fischer Zero. Pusset de med 80 papir, smurte de med silikon for dørlister på biler. :) Det er helt utrolig hvor bra de er. Har testet de i -6 grader og det er fortsatt innenfor 90% av en vanlig ski. Litt lugging, ok grep, samme gli som de vanlige. På skiftene føre er det vel ikke noe som slår de :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!! Støtter Radiosugge (Morten) her. De tilbakemeldingene jeg har fått,- er at rubbeskia til Fischer er suverene. Hadde jeg hatt råd ville jeg kjøpt et par slike. Likevel...Madshus har et par til rundt 2000 kroner som helt sikkert er gode nok for en aktiv mosjonist. Tror de heter Madshus "Birkebeiner" Når det gjelder dyre pulvergreier så er vel ikke det nødvendig for en som ikke går konkurranser. LF (lavfluor) glider må vel være bra nok og gir bra ski!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye en kan bruke penger på i skijungelen. Selv har jeg "bare" et par racingski hver av skøyting og klassisk. Men onkelen min som er en del rikere enn meg bruker nå:

1: Kalde skøyteski

2: Varme skøyteski

3: Klisterski

4: Tørrvoksski

5: Rubbski

6: Fjellski

7: Steinski

8: Rulleski :)

Det finnes mange nivåer på hvor dyre og gode glidere det finnes. Fluorprosenten er ofte det avgjørende. Jeg bruker bare swix og rhode smurninger, for de kjenner jeg best til.

For festesmurningen finnes det i swix en tørrvoks V-serie fra skala rundt 30-70 og en VR-serie som er dyrere 30-75. I VR-voksen er det noe fluor som skaper bedre glid og voksen tar til seg mindre skitt fra snøen. For klister finnes KR serien og de to universalklistrene.

For glider har du prisnivåene:

*CH (100 % hydrokarbon)

*LF (lavfluor)

*HF (høyfluor)

*FC (Cera-F, 100% fluorkarbon)

I tillegg en rekke flytende glidere. FC er i pulverform. Min erfaring er at fluor er bra når det er vått og varmt i snøen, men har mindre å på kalde forhold. En bør ha en rekke børster og sikler (skraper) i tillegg til smørejern og smørebord.

For å lære å smøre tar du et kurs, leser et blad eller kjøper http://www.skinnyskis.com/Products/Swix-Waxing-School-DVD__154800.aspx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som sier meg at vi er i ferd med å gjøre dette veldig komplisert nå. Skismøring er ikke SÅ veldig komplisert, med mindre vi går opp til World Cup nivå. Ikke gjør skismøring til noe som er så innmari vanskelig. Go basic. For en vanlig skiløper er det ikke skiene det kommer an på - heller den som står oppå skia. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ble vanlig mosjonist har jeg aldri brukt dyrere glider enn CH. Og det er få mosjonister som tar meg på glien. Av smørevoks er det enkelt og greit bare litt grønt, blått, rosa og rødt, samt swix universal klister og noe VR-klistervoks for de dagene der klister blir litt overkill. Trives veldig bra med dette, og hvis man har litt peiling på smøring tror jeg ikke man trenger mer før man begynner å jakte sekunder.

Om du kjøper "full pakke" så vil du kanskje bli så lei av prepping etter hvert at det blir mye tyngre å komme seg ut.

K.I.S.S

(Gratulerer med Nanosonic, fet ski, men for andre mosjonister som vurderer ny ski vil jeg som andre her anbefale madshus birkebeiner og spesielt madshus terrasonic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ble vanlig mosjonist har jeg aldri brukt dyrere glider enn CH. Og det er få mosjonister som tar meg på glien. Av smørevoks er det enkelt og greit bare litt grønt, blått, rosa og rødt, samt swix universal klister og noe VR-klistervoks for de dagene der klister blir litt overkill. Trives veldig bra med dette, og hvis man har litt peiling på smøring tror jeg ikke man trenger mer før man begynner å jakte sekunder.

Om du kjøper "full pakke" så vil du kanskje bli så lei av prepping etter hvert at det blir mye tyngre å komme seg ut.

K.I.S.S

(Gratulerer med Nanosonic, fet ski, men for andre mosjonister som vurderer ny ski vil jeg som andre her anbefale madshus birkebeiner og spesielt madshus terrasonic)

+1

Ikke så viktig med hvem smøring og glider det er ,mer viktig att du faktisk smører og glider riktig :)

(akkurat glidinga trenger ikke være noen heksekunst, men det er helt klart litt voodoo over smøringa)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle er ofte det beste, og for vanlige skiturer har jeg følgende med:

Blå Swix ekstra. Kaldt vær og tørr snø.

Gul toko: Ved mildere vær, fuktighet i snøen.

Universial klister: Ved klisteføre.

Disse tre smørningene dekker mine behov overraskende bra, og jeg opplever sjelden problemer med skia. Greit å slippe å drasse med smørekofferten i fjelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.