Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke for kalde vinterturer i fjellet?


John Are

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av en bedre dunjakke til bruk i fjellet under kalde forhold, på lengre skiture (dager-uker), som pausejakke under toppturer osv.. At den skal varme godt er mitt viktigste kriterium, men det er også en fordel om jakken kan komprimeres endel, da den skal være med på turer! Jeg har sett på endel jakker og har kommet fram til følgende mulige jakker:

Sir Joseph :

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=SIJ1&var_1=&categorynu=AA30A&categorytxt=Dun/fiber - Tur/ekspedisjon&produkt=Sir Joseph 8000 expedition jacket

The North Face:

http://www.antonsport.no/s/p.aspx?pid=3479&cid=41&vid=2386

Mountain Equipment:

http://www.sportsnett.no/products.shtml?MOU1'>http://www.sportsnett.no/products.shtml?MOU1

http://www.sportsnett.no/products.shtml?

Jeg er ca 80 kg og 186 høy, i tilfelle hvilken størrelse bør jeg mest sannsynlig ha? Medium eller large?

Hvilken av disse jakkene burde jeg gå for? Er det noen andre her som har noen tips om jakker?

Jeg er ikke så erfaren som alle andre her, så på forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Har flere turvenner som sverger til Annapura, gode jakker! Hvordan er north face jakken i forhold til annapura? ubevisst faller jeg mer for north face, men er villig til å prøve annapura om det er det majoriteten anbefalder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du står ovenfor et luksusproblem :D Både Himalayan Parka og Annapurna er knall jakker. Dra ut i butikken, prøv dem på, sitt på huk, dytt dem ned i en pakksekk for å teste komprimeringen etc. I fjor var visst nok Annapurna mest komprimerbar, vet ikke hvordan det er i år med det nye ytterstoffet til TNF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har selv Mountain Equipment Annapurna og kan anbefale denne, har skrevet noe om den her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14103&highlight=

Forskjellen på Annapurna og North Face er fillpower; Annapurna har 600+ EU (700 US) mens North Face jakka har 800.

Antagelig vil derfor NF jakken ta littegranne mer plass i en pakkpose. Min ME jakke går fint ned i en 8 liter vanntett pakkpose.

Forøvrig virker jakkene ganske så like.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Sir Joseph jakkene er visstnok utsolgt fra Sportsnett og har vært det en stund.

du kan evt. prøve å søke på nettet etter evt. utenlandske nettbutikker som selger den.

Fimax her på fjellforum har også jakka og er meget fornøyd med den!

Du kan også søke her på fjellforum for mer info om Sir Josephjakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthFace kan du importere selv. Er en hel del kroner å spare der.

Du finner måleskjema for North Face hos de som selger i USA.

Måleskjemaet stemmer for meg, kona og pappan min.

Og vi kjøpte North Face McMurdo Parka

Ytterstoffet på disse er av Hy-Went

Superstoff som puster bra, og er rimelig vanntett.

Er kjempefornøyd med jakken, men den er tung.

Bruker den ikke som fjelljakke, men som vinterjakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått meg en VARM og deilig North Face polar jakke. Den er tung og veier mye, men jeg skal uansett ha den med meg på vinterfjellet. Legger den i topplokket på sekken så funker det! Viktig at jakka har hette!

Fattern kjøpte seg nettopp Rab Neutrino som var utrolig mye mer lettere og komprimerbar. Men min er betydelig varmere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kompiser som skryter veldig av Rab når der kommer til vekt og komprimert størrelse. De er også (selvsagt) også varme. Men jeg tipper at produsenter som Rab og Bergans ikke helt dekker ditt behov med tanke på de alternativene du listet opp.

Selv hadde jeg valgt TNF eller Fjällräven. Sistnevnte har noen deilige jakker, men litt usikker på komprimerings-størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et element jeg synes er viktig å få med er holder til drikkeflaske inne i jakka. Det hadde ikke Rab Neutrino da de tenker først å fremst lav vekt.

Bare en liten ekstraopplysning ang. ME Annapurna. I tillegg til elastisk innerlomme til f.eks. camelback, har jakken også en liten borrelåsklaff foran på høyre innside av halsen til feste av slangen, smart liten idé som sier noe om at jakka er gjennomtenkt og utprøvd gjennom mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen Med Sir Joseph 8000 Expedition er lengden (som selvfølgelig også kan være en ulempe). Jakka går godt ned på låra, og gir dermed ekstra varme på rompa og lårene. Unngår man å fryse der, holder man seg stort sett varm. Jeg öpplever ikke at den ekstra lengden utgjør noe problem når en går på ski.

Jakka har en stor innvendig napoleonslomme og en enorm lomme på ryggen, som gjør at du kan ha med deg mye.

Hetta er meget god. Likeså alle andre detaljer. Jakka er lagd av lettvektsmaterialer, men virker relativt slitesterk. Jeg har ikke hatt problemer med dunvandring, etter ca 30 bruksdøgn. Jeg har fått et rift på armen, men vet ikke hvordan jeg fikk det. Den er komprimerbar.

Jeg er meget fornøyd med jakka. Den er svinedyr, og vanskelig å få på salg (jeg klarte det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME Greenland jkt. Og er sinnsykt fornøyd med den! Stor, varm og gjennomtenkt jakke. Mener den har ca 200 g mer dun enn Annapurna .

ME er billigere i Danmark enn i Norge så sjekk ut : www.fjeld-fritid.dk.

Jeg er 181 cm og veier nå før jul 88 kg og har L i min ME jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det fleste jakkene som er nevnt i denne tråden er i feiteste laget til toppturer etc. Det holder med noe tynnere og lettere varianter. Kjøpte nettopp en NF Himalayan Parka og denne virker suveren når man sitter i ro rundt teltet etc, men det blir styggvarmt så sant man beveger seg litt. Etter 50 m rolig gange med t-skjorte og den i 5 minusgrader begynte svetten å piple. Den veier 1500g i str XL og i posen er diameteren ca 25 cm. Det tar litt tid å dytte den ned i kompresjonstrekket, så noen lettvint kvikklunsjpausejakke er det ikke. En veldig fin detalj er forlengelsen av ermene med hull til tommelen. Knalljakke til sitt bruk! Selges for 3499 kr enkelte steder i Oslo om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare sukke litt over mangelen på pulsvarmere på slike jakker. Pulsvarmeren til Bergans Down er nesten god nok grunn til å kjøpe jakka. Skulle ønske flere tenkte på denne lille detaljen. Om det faktisk er pulsvarmere på de, så står det iallefall ingenting om det i beskrivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annapurna har 600+ EU (700 US) mens North Face jakka har 800.

Antagelig vil derfor NF jakken ta littegranne mer plass i en pakkpose.

Skulle ikke dette tilsi at tnf-jakken tok mindre plass i en pakkpose...?

Høyere fillpower - finere dun, mer komprimerbarhet...

Hvis jeg har skjønt det riktig vil en kg 800-dun komprimeres til å bli mindre enn en kg 600-dun, samtidig som det eser ut til å ta opp mer plass når det er ukomprimert.

Mer varme pr kg på 800 enn 600 (kanskje riktigere å snakke om gram her...)

Nå er vel ikke forskjellen så all verdens stor på 600 EU og 800 US, men det er nå litt likevel.

Hvis jeg har formulert meg uklart mener jeg altså at det er andre ting enn dunkvaliteten som gjør at tnf- jakken tar mer plass komprimert enn ME-jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillpower = cuin/oz. => Cubic Inches per ounce (28,3 gram)

Fillpower er dunets evne til å gjenoppta sitt opprinnelige volum etter å ha blitt sammenpresset. Jo høyere fillpower-tall, desto bedre spenst og isolasjonsevne har dunet:

400-dun vil si at 28,3 gram dun i en sylinder først blir komprimert med et lodd, og deretter opptar et volum på 400 kubikktommer.

Det vil si at en dunjakke med f.eks.10 ounces 400-dun opptar et volum på 10*400=4000cuin eller 65,5 liter.

Da vil altså en fyllvekt på 283 gram i 400-kvalitet/spenst utgjøre 65,5 liter i volum, mens samme vekt 800-dun opptar et volum på 131 liter. I veldig lette dunjakker brukes derfor mindre fyllvekt med høyere fillpower-tall for å opprettholde samme volum/isolasjonsevne til lavere vekt. Med mindre dun av høy fillpower-verdi i jakken blir den naturlig nok også mer kompressibel og raskere til å ese ut igjen etter komprimering.

Det er vanlig å regne fillpower av Amerikansk standard som 100 lavere enn de de oppgir for å sammenliknes med den europeiske standarden: US 800cuin = E 700 cuin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både annapurna og himalayan parka er svære svære jakker, så til turbruk ville jeg vurdert noe litt nettere?

RAB neutrino eller noe sånt? Den er jo nesten halvparten av vekten, og en tredjedel av plassen i sekken.

Disse ekspedisjonsjakkene er utrolig store og gode, men veier jo like mye som en 3-sesongs sovepose!

Jeg gremmes hver gang jeg prøver å pakke min 1,2kg dunis til småturer ihvertfall.

Ang. pakkvolum; det har også veldig mye å si hva slags stoff jakken er laget av, tyngre stoff

med membran tar gjerne mer plass i sekken enn tynnere lettere som er lettere å klemme lufta ut av.

tenk windstopper vs pertex.

dunkvalitet er jåleri, over 700 er det superdun uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor i oslo den selges for 3499?

Sport 1 åpnet nettopp en butikk i underetasjen på Paleèt og solgte den for 3499. Jeg har også sett annonser senere med samme pris.

Anton Sportselger den for 3999. De har også andre dunjakker til god pris nå. Se www.antonsport.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grevling, da er vi vel egentlig enige, selv om du kanskje formulerte deg litt bedre enn meg.

Vandrelysten, det var vel noe av poenget mitt, hvis tnf-jakken har høyere fillpower og likevel tar mer plass må det være andre ting, feks stoff som gjør at den tar mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.