Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski - trenger kjøpetips


Anbefalte innlegg

Halloen!

Det tar ikke lang tid å skjønne at det er mange flinke turfolk med tonnevis av erfaring her, så dette vet jeg er rett plass å spørre for avklaringer, meninger og sannsynlig total forvirring for meg :D

Jeg har tenkt å kjøpe fjellski til meg selv (180cm, 80kg) i julegave; som i all hovedsak skal brukes i den norske fjellheimen og kvistede løyper. Jeg bruker også å gå med storsekk.

Det jeg lurer på er stort sett det mange andre lurer på; bredde/lengde på ski og bindingstype.

Jeg har sett på Fischer E99 og E109 (med eller uten smørfri såle? Leser noen anbefaler smørefri og det høres bra ut) og lignende Åsnes ski. Bindingen jeg har sett på er jo enten BC manuell eller Telemark 75mm. Aner ikke hva som er best til mitt bruk, som er langt mer vektet på forflytning i løype enn det er toppturer og nedfard fra besteget topp (vil jo selvsagt ha muligheten til det men det er ikke noe krav)

Så jeg setter stor pris å alle tips og begrunnelser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt drømmeutstyr til formålet du nevner er følgende:

Åsnes Rago med kortfell

Super Telemark binding med wire

10 mm oppbyggingsplater og hælløftere

Varg Polar støvler

Disse skia går vel med et nødskrik ned i oppkjørt lom. Med oppbyggingsplater streker ikke bindingen i loma, og du får kanta skia litt bedre i nedforkjøringer om du skal ta noen telemarksvinger. Skia har smørespenn, og kan velge å smøre skia eller bruke kortfellen, og har i alle tilfeller ok glid. Med det binding kan du velge å bare bruke tåbindingen (gjerne når du går på flata og oppover), også kan du spenne på wiren når du skal kjøre nedover for bedre støtte. Med både tåbinding og wire er du sikrerer om noe skulle ryke. Hælløfterne gjør at du ikke blir så gåen i leggene i bratte oppoverbakker.

Skoa er varme og gir god støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mine E109, og veldig misfornøyd med mine Varg Polar.

Hadde E99 før, men 109 flyter bedre (du blir jo tung med sekk), og er bedre kjøreski på toppturer. Jeg bruker feller, og har ikke smørefrie.

Varg Polar spiser opp føttene mine, men det kan jo være mer føttene enn støvlene. Innerstøvlene i min modell er også potte tette, slik at du blir kliss våt på beina. Hvis du da ikke bruker dampsperresokker (da blir du jo like våt, men ikke innerstøvelen. Hva skal man med lærsko hvis innerstøvelen er tett?) På de siste toppturene har jewg faktisk brukt T4 (blir like våt, men de er mye bedre på beinet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra din beskrivning av bruksområdet ville jeg holdt meg til BC-manuell binding og støvler. Jeg mener 75mm og ditto støvler er for kraftige for det bruket du beskriver. Utstyret blir tungt. I hovedsakelig kvistede løyper trenger du ikke stødigheten 75mm tilbyr. Unntaket er hvis du har slarkete ankler. BC-bindingene gir mye bedre mulighet til å gli på skia, ikke bare gå. Du slipper også unna problemene med at du skraper bort i kantene av trikkeskinnene med 75mm utstyr (tross oppbyggingsplata).

Jeg synes mine Rago-ski og Alfa Skarvet gir mer enn nok stødighet i f.eks. på tur med storsekk både i løyper i Nordmarka og på fjellet. Skiene er også gode med pulk. Kortfellene til Rago er i mange tilfeller veldig gode å ha, spesielt ved varierende føre rundt null. Skiene har markert smørespenn, så du slipper å smøre hver andre time.

Smørefritt ville jeg holdt meg unna som nr 1 ski (storsekk og smørefri -når de ikke fungerer - er ingen god kombinasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også som fimax ut fra bruken du skisserer.

Åsnes Rago kalles vel nå Åsnes Amundsen.

Ville valgt Åsnes framfor andre merker fordi du får kortfellessystemet som er genialt i slake motbakker.

Har du bred fot, velger du Alfa Skarvet støvel.

Har du bred fot, velger du Crispi Stetind.

Begge passer til Rottefella NNN BC-bindinger. Disse fås i manuell versjon og en versjon der du trykker på bindingen med staven for å løsne den. Ville valgt den manuelle for å slippe trøbbel med ising.

Merk at hvis du kjøper brukt Alfa Skarvet-støvel, sjekk hvilken årgang det er, for noen årganger passer til Salomonbinding og andre til Rottefella og de passer ikke om hverandre.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bred fot, velger du Alfa Skarvet støvel.

Har du bred fot, velger du Crispi Stetind.

Bare for å være litt pirkete Busken,

det du mener er vel egentlig:

Har du bred fot velger du Alfa Skarvet

Har du smal fot velger du Crispi Stetind.

Utover det kan både Fimax og jeg underskrive på at begge støvlene er meget gode til bruk med BC bindinger.

Jeg vil og anbefale Åsnes Rago (nå Amundsen) med (i mitt tilfelle) Crispi Stetind samt manuell BC binding. Da får du ski til varierte fjellskiopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har gått på Europa 99 med BC binding siden seint 70 tall og er kjempefornøyd med skia. Har også brukt Åsnes MT54 / Rago i perioder, syns den var stivere. Støvelen jeg bruker nå er Crispi Stetind, syns den har bevart både fasong og vanntetthet bedre enn Alfa.

Til det bruk du skildrer tror jeg Europa 99 er mer enn bred nok, du får problemer i oppkjørte spor. Ville nesten heller tenkt E89 dersom mesteparten av bruken skal skje i oppkjørte løyper. Som førstemann etter sporkallen merker du at E99 "brøyter" litt.

BC bindingen kan ise, men det hjelper litt med mye vannfritt fett i mekanismen (manuell).

BC bindinger er "guttebindinger", vi klarer å styre strålen dersom vi står helt fast. Jfr "Populærmusikk fra Vittula!!!

Lykke til!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd nu jeg står og skal købe ski til samme formål.

Både Åsnes og Fischer nævnes flere gange, men hvordan står fx Madshus Glittertind i den sammenligning.

Der er selvfølgelig ingen kortfeller, men er skien ellers dårligere/bedre/ligegod.

Simon

Ps. Alle butikker i Danmark synes at sælge Madshus ski, måske det siger nok at man prøver at sælge dem til os?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Åsnes Amundsen med kortfellfeste og 75mm binding uten wire. Skoa er Crispi Antarctic! Dette er en pakke som er ypperlig til ditt bruk, solide bindiger, ikkeno BC-tull som (kan) blir ubrukelig i sprengkulde og meeeget gode sko! Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mine BC bindinger en del nå og kan ikke se hvordan sprengkulde skal kunne spille noen rolle.. Visst har jeg hatt litt is i bindingen, men det er aldri noe problem å få ut.

Noen ganger går man turer der man skal gjøre noen mil på en dag. Da er fjellski med smørespenn og BC-bindinger utrolig mye bedre enn 75mm! På topptur derimot ville jeg valgt noe annet.

En annen sak er at man bør beregne smørespenn for 10-20 kg mer enn man har på seg i butikken. Jeg er veldig godt fornøyd med mine Atomic BC. Mer spenn enn i Åsnes-skiene, og utrolig glid i sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere som har fått BC-bindinger spekt slik at de ble rett og slett ubrukelige, dvs. de mått koke opp vann ++ for å tine bindingene. Jeg vet ikke hvor hardt han har tenkt å bruke disse skia, men jeg anbefaler uansett 75mm, fordi jeg har best erfaring med disse. Så og si ingenting som kan gå galt med de, meget robuste. BC-fungerer utmerket til folk flest, men skulle du være på en ukestur og langt pokket i fjellheimen og bindingene går fyken, da er det ikke spesielt gøy! Bedre å kjøre safe synes jeg.

Når det kommer til å gå noen mil på en dag må jeg si at det er helt uproblematisk med 75mm, blir litt stivere i fraspark selvsagt, men jeg synes det er meget godt å gå også lengre ettapper, en smaksak dette rett og slett. Og om du skulle legge turen innom en topp eller to, så skal jeg love deg at du ikke kommer til å angre på at du gikk for 75mm. Synes det er det suverent beste alternativet til hans bruk. Solid, robust, ingenting som kan gå galt med de. Gå for Åsnes Amundsen med kortfellås og 75mm bindinger med Crispi Antarctic-sko. Kommer ikke til å angre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere som har fått BC-bindinger spekt slik at de ble rett og slett ubrukelige, dvs. de mått koke opp vann ++ for å tine bindingene. Jeg vet ikke hvor hardt han har tenkt å bruke disse skia, men jeg anbefaler uansett 75mm, fordi jeg har best erfaring med disse. Så og si ingenting som kan gå galt med de, meget robuste. BC-fungerer utmerket til folk flest, men skulle du være på en ukestur og langt pokket i fjellheimen og bindingene går fyken, da er det ikke spesielt gøy! Bedre å kjøre safe synes jeg.

Å påstå at 75mm er trygt, er vel litt drøyt i denne samanhengen. Eg har sjølv opplevd såleknekk på 75mm sko, og det var ikkje morosamt. Eg har også høyrt om nokon som har hatt problem med nnn-bindingar, men eg har ikkje opplevd slikt sjølv, til tross for at eg brukar det i underkant av 100 dagar i fjellet kvar vinter.

Så uansett bindingstype, kan ein få problem, men dersom utstyret er i orden, er det nok ikkje vanleg med slike problem, verken med 75mm eller BC. Det viktigaste av alt er at ein finn ein støvel som passar til foten, slik at ein unngår gnagsår. Så kan ein velge binding som passar støvelen.

Dei stivaste BC-støvlane er forresten betre å løype nedover med enn dei slaskaste 75mm-støvlane. Så ikkje velg billege 75mm-støvlar fordi ein trur desse skal vera betre enn alt innan BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt 75mm bindinger er gode å gå med!

Når det gjelder problermer med binding så har jeg vært ute for trøbbel med både BC og 75mm. Kona mi knakk tuppen på sin Garamont skisko for 75mm bindingunder en tur på fra Øvre fjellstul til Kongsberg. Vi måtte avbryte turen. Hadde vi hatt wire i tillegg kunne vi ha fortsatt turen.

Skoa til ei venninde frøys fast i BC bindingen under en tur fra Finse til Haukeliseter. Skoen måtte av og tines løs over kokende vann. Heldigvis var været godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil likevel påstå at det er tryggere å kjøpe 75mm! Tross alt mye mindre komplisert enn BC, dvs ingenting som har lett for å fryse fast. Når det kommer til såleknekk, så er dette et meget sjeldent problem på kvalitetsstøvler, men mindre de er 20 år gamle. Er en flink til å smøre skoa og ta vare på gummi`n slik at den ikke morkner. Dvs. ikke sett de foran glovarm peisovn på hytta , men tørk heller skoa med avispapir i romtemp el., da har en gjort mye. 75mm vil jeg si er "overall" et mye mer solid alternativ, men for all del, det kommer ann på bruken og andre behov og forutsetninger. JEG anbefaler ihvertfall 75mm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som har hatt problemer,eller kjenner til noen som har hatt roblemer med frysing av nnn bc: Gjelder dette autobindingen eller manuell eller begge deler?Av de som har frøset, har de blitt vedlikeholdt med låseolje eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som har hatt problemer,eller kjenner til noen som har hatt roblemer med frysing av nnn bc: Gjelder dette autobindingen eller manuell eller begge deler?Av de som har frøset, har de blitt vedlikeholdt med låseolje eller lignende?

Har ikke hatt problemer med manuell men med automatiske, se tråd: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14542&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for en del år siden over Storevann sammen med svogeren, begge med gammel manuell BC-binding. Det var noen minusgrader og kraftig overvann. Vi fikk et ispanser over hele støvlen. Det var relativt lett å slå av når vi kom fram til hytta. Værre var det med bindingen. Totalt iset fast. Siden begge hadde bomullslisser fikk vi ikke av støvlene av enkelt heller. Fingerne var stivfrossene før jeg fikk av den ene støvlen, og labbet inn med den andre skien på.

Har aldri hatt samme problemer med nye manuelle BC-bindinger, tross en del krysninger av overvann og lengre turer med ising av utstyr. Hendelsen satte imidlertid et lite støkk i meg. Har med litt silikonspray til bindingen på lengre turer. Støvlene har syntetlisser. Berghaus Yeti overtrekk beskytter støvlene meget godt. Telttøfler er med så jeg har noe å skifte til hvis ulykka er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.