Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund på buss.


Frank-R.J

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg tenkte å bli litt mer miljøvennlig i 2009.

En av planene er og ta mer kollektiv transport

når jeg skal ut på tur. Tilbudet er veldig godt i Norge

så lenge man ikke har vært så hensynsløs (som jeg faktisk

føler meg) å skaffet seg hund.

Tog er intet problem da de har egne vogner til slike mennesker

som meg. Men tog har jo som kjent sine begrensninger.

Nor-Way bussekspress har ett godt utbygget rutenett som dekker

det meste, men der er det ikke lov og ta med dyr.

Jeg har idag sendt en mail til selskapet med forskjelige forslag

på tiltak som kan gjøre at også vi med hund (og det er mange av oss)

kan benytte oss av deres tilbud.

Er spent på svaret.

Er det noen andre her på forumet som har gjort noe lignende

i forhold til Nor-Way? Og førte det i tilfelle fram?

Jeg håpet kansje med dette at de av oss som har hund kan legge litt press på

selskapet for og finne en løsning som fungerer for både alergikere

og hunder-eiere.

Hadde ikke det vært bra!!??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke spesielt forn øyd med NSB heller...

Skulle ta toget fra Bergen til Geilo og tilbake med hund, da ble jeg stuet inn i en vanlig vogn, med 3 andre som skulle ha hund med seg. Vi 4 ble satt rundt ett bord. Lite god løsning. Har en Gordon setter som er litt rastløs av seg, så å ligge i ro i 3-4timer uten å få hilse på den andre hundene som lå 10-20cm unna var et mareritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For folk som vil reise med hunden sin anbefaler jeg at man tar noen stunder med sosialisering i større byer. Gjorde det med min egen hund og kjøpte dagskort for henne og meg (barnebilett for hunder i Oslo) og vi prøvde de forskjellige transportmidlene. Lærer hundene å bli vant til å møte masse folk og kunne tåle å være på samme fremkomstmiddel med andre dyr.

Når det gjelder langveisfarende busser er jeg ikke sikker på hva de tillater, men den lokale bussen her oppe er iallefall åpne for at man skal ha med dyr (men så er det sjeldent med mer enn 5 personen på bussen uansett), men det viser iallefall at lokale busselskaper er snillere enn de store som bare tenker penger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ett kort og kompromiløst svar fra Nor-Way buss;

"Du får IKKE ha med hund på våre busser"

Utrolig irriterende!!!

Jeg la endel jobb i og foreslå forskjellige enkle billige tilltak

som kunne gjøre det mulig for at også reisende med

hund kunne benytte seg av deres rute-tilbud,men

får bare dette totalt avisende svaret.

Det virker som de ikke har gjort seg bryet og

lese hele mailen engang.

Ha ett riktig godt nytt år Nor-Way!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med en kanotur i Sverige for noen få år siden tok jeg buss tilbake til bilen, med hund. Ikke var det bare fullstendig uproblematisk å ta med seg hund, det var også slik at en kunne ta med seg TO HUNDER GRATIS!

En viss forskjell... sukk...

Har forøvrig gjort det samme i Finland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig arrogant av Nor-Way buss å gi Frank et slikt svar :D Og ikke gidde å svare på forslagene en gang??? De fleste seriøse firmaene i Norge tar imot HMS forslag med glede.

Burde jo fått tak i navnet på vedkommende og skrevet i avisa.

Det er klart det går an å få til et opplegg som alle kan leve med, det er bare snakk om å sette godviljen til. En kan feks. lage egne lukkede hundebur/rom i underetasjen på bussen, med eget adskillt luftesystem. Dette vil gjøre at kostnadene ville gå opp litt, men jeg tror nok det er et godt potensiale, tror det er mye tur folk som har behov for skyss. Noe av den ekstra kostnaden kunne kanskje tjenes inn ved å ta betalt pr. hund også.

Når vi får til dette i fly som beveger seg flere tusen meter oppe i luften, ja da bør jo Nor-Way ekspressen også klare det. Vi snakker jo ikke om noen ny månelanding akkurat.

Jeg har selv en sønn som har allergi så jeg vet litt om hvordan begge sider har det. Men jeg må jo si at det er jo litt av et paradoks at vi har stillt oss slik til i Norge i dag at en stakkar ikke kommer seg frem her til lands dersom en har hund. Med mindre en kjøper seg bil altså. Hvor blir det av miljøgevinsten da til slutt?

Når jeg vokste opp husker jeg at folk med hund pleide å sette seg bakerst i bussen, for ikke å forstyrre andre. Da var det en selvfølge at dem som evt. hadde allergi satte seg forran i buseen. Det kunne muligens vært en enklere løsning. Men det betinger selvsagt at det er såpass med plass i bussen at en har et reellt valg. Og slik er det jo ikke i alle byene lengre, mange busser er smekk fulle, spesiellt i rush tiden...

All ros til deg Frank, og ikke gi opp!!! Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.