Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det lengre til Hovden enn å gå?


Nobody

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt i det siste, så har jeg tenkt at jeg vil gjøre noe sprøtt i Sommeren 2009. Har fått med noen kompiser og vi har funnet ut at vi skal GÅ fra Kristiansand til Hovden.

Denne strekninger blir på omlag 30 mill når vi skal gå i skogen, og for 4 gutter på 14 år kan det bli hard. Noe det ville være for de fleste..

Noen som har noen tips til ting jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har planer om om gå over på østsiden når vi kommer mot Hovden.. Følge tur stien inn til Bjørnavann og opp.. Før det så har vi so Bossbu, Gaukhei, Svartnut.. Er jo 6 måneder til, ingen av oss har gått 30 mill alene i heia før uten voksne.. Så vi planlegger nøye nå og skal begynne å trene snart også..

Tenker litt på hva vi burde ha med oss uten om de som er en selvfølge.. Noen sånne små ting som er greit og ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lang tur dere planlegger.........

Hvertfall i forhold til alderen deres.

Hvor lang tid regner dere med å bruke??

Regner med at dere har turerfaring, siden dere planlegger en slik tur :wink:

Uansett så ønsker jeg dere lykke til, med både planlegging og ikke minst med turen :D

Blir spennende å se en turrapport her etter endt tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Støtter oppfordringen til Øystein_S om gode støvler/sko. Sørg for at dere har gått inn støvlene i god tid i forveien. Vil også anbefale dere å ha med et par lettere sko (ala joggesko/sandaler) til å ha når dere er i leir. Veldig behagelig.

Sørg også for å ha med nødvendig førstehjelpssaker.

Tørr never/flis pakket vanntett til opptenning av bål er også fint å ha med seg fra dag til dag dersom dere skulle bli utsatt for dagesvis med regn.

Tenker litt på hva vi burde ha med oss uten om de som er en selvfølge..

For å kunne gi ytterligere tips her inne, ville det vært greit om du legger ut en liste på hva du mer eksakt tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sko har jeg tenkt litt på.. Men takk for tipset om og gå dem inn. Altså vi har litt erfaring, men vi har tenkt og ha en del turer før dette. Bare sånn i helgene at foreldrene kjører oss 5 mill opp i landet og så labber vi ned med 1-2 overnattinger.

Selve turen til Hovden tenker vi på 12-14 dager, dette er jo ekstremt langt også, og til vår alder så skal det jo et unnder til at vi klarer dette, så målet er egentlig bare og se hvor langt vi kommer. Er viktig og ikke ha for store forhåpninger... Dette er jo langt fram i tid, sommeren kommer jo ikke før om 6 måneder, så vi får jo se hva det blir til. Men vi vil være tidlig ute for at vi skal vite hva vi egentlig holder på med.

Siden dette er sommeren vi skal gå på hva vi tenkt og droppe telt. Men ha med pressening, og overtrekk til soveposen så det blir vanntett..

Når jeg tenker på ting og ha med seg, så tenker jeg egentlig bare sånn generelt. Litt på sånne småting som er kjekt og ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve turen til Hovden tenker vi på 12-14 dager, dette er jo ekstremt langt også, og til vår alder så skal det jo et unnder til at vi klarer dette, så målet er egentlig bare og se hvor langt vi kommer.

En strekning som Kristiansand-Hovden ville jeg tilltatt meg å brukt en god del flere dager enn det dere planlegger her. Hva med å begynne turen litt lenger nord? For eksempel Ljosland eller Bortelid i Åseral? Da kommer man seg opp i fjellet umiddelbart.

Siden dette er sommeren vi skal gå på hva vi tenkt og droppe telt. Men ha med pressening, og overtrekk til soveposen så det blir vanntett..

Viss dere velger vestheia tror jeg dere vil slite litt med å få satt en pressenning overalt. Store områder nordover mot Hovden ligger over godt over tregrensa. Viss det blåser friskt i tillegg kan det bli interessant for dere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det siste tipset der..

Vi har tenkt litt på depoer også.. Det kunne jo være en ting og byttet ut teltet når vi kommer godt opp i høyfjellet. Vi har alt et depo som vi skal ha der, sånn at vi bytter til nytt tøy (kanskje litt varmere tøy). Så skal foreslå det med telt.

Men tror vi vil ha pressening i starten iverfalt, og grunnen til at vi starter så langt nede er at det er her vi bor og vi skal se om vi kommer herfra og opp til hovden. En fetter som gikk før meg, han kommer ikke mer enn 7 mill, men han tok litt hardt i og overvuderte seg selv EN DEL, så han gikk 10t i strekk uten mat og drikke. Og så var turen for det meste over.. Men vi vet bedre kan man si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere først skal gå dette strekket kunne det vært en tanke å starte på Lindesnes

og gå til sydaustenden av Holmevatn. Da har dere gått Agder på langs.

Fra Holmavatn er det bare en liten dag opp til Haukeliseter. Pytt,pytt.

Siden dette er om sommeren, ta med minst mulig.

Medlemskap i DNT burde lønne seg dersom dere skal bruke hyttene.

Gode inngåtte sko og godt humør.

Har sett på en tilsvarende tur til sommeren.

Gå fra hjemstedet Evje opp Vestheia til Bykle.

Derifra vil vi slå følge med en av de 3 dagers pilgrimsferdene som går fra Bykle til Røldal gamle stavkirke.

Ca 25 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor mye erfaring dere har men jeg kommer uansett med endel tips som er verdt å ha med seg.

Mulig dere allerede vet dette, men heller nevnt en gang for mye enn en gang for lite.

- Husk å alltid ha tørt fullt tørt skift som er pakket vanntett - ta heller på våte klær neste morgen og gå dem tørre.

- Pakk sovepose, fyrstikker osv vanntett.

- Den maten som bæres med bør ha høyest mulig energiinnhold ift vekt for å slippe å bære mer enn nødvendig.

- Ta med kun det dere kommer til å trenge. Luksusgjenstander som vaffeljern til bålet og grillspyd i stål hører hjemme på andre turer.

- Gode, inngåtte sko og god sekk er viktig - da blir det triveligere å gå.

- Ull lukter ikke vondt sånn som fleece/syntet gjør - greit å huske på langtur.

- Det kan komme mye vind og mye regn - gjerne samtidig - og da er det godt å kunne krype inn i et telt. Helsport Skjervøy 4+ er et alternativ som holder mål på denne turen - hyggelig pris er det også.

- På høyfjellet kan det bli rundt 0 grader - selv på sommeren.

God tur og lykke til!

mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen går egentlig sånn som dette: Til Mosby (Langs elva), stå opp til Bue, fjellmansveien til Homstean, til Tjomsås, og videre til Eikeland. Dette er vel egentlig første etappen av turen. Mulig ikke helt til Eikeland.

Takker mye for tipsene Andreas..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.