Gå til innhold
  • Bli medlem

Lette skiturer i Nordmarka (eller andre steder i nærheten av Oslo)


Smiley:)

Anbefalte innlegg

Hei!

Finnes muligens lignende spørsmål som er besvart før, men jeg tar sjansen likevel :wink:

Lurer på om noen har tips om fine skiløyper i nærheten av Oslo. Er på jakt etter relativt flate løyper. Kan gjerne være litt oppover, men er ikke så veldig glad i bratte utforkjøringer.

Er i Oslo uten bil, så hadde også vært fint om utgangspunktet kunne vært et sted hvor man kan komme seg ved hjelp av kollektivtrafikken.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørkedalen er et greit utgangspunkt, men bussen går ofte ikke mer enn en gang i timen, og du må bytte buss på Røa. Sørkedalen er snøsikker, og mange av løypene går på vei. Til Songsvann kan du ta vanlig trikk (har ikke vært der på årevis). Frogneseteren er mer kuppert. Studer Skiforeningenes markadatabase nøye, så kan du finne mye informasjon:

www.skiforeningen.no

Gikk fra Solehøgda i dag - perfekte forhold. Mange steder vil det fremdeles være for lite snø og overvann. Skiforeningens markabase gir oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget (Gjøvikbanen) til Movann. Stasjonen før nittedal. Man kan kjøre dit på sporveisbilletten siden det er innenfor bygrensen. Derfra er det mange fine løyper. Jeg anbefaler å gå mot Tømte. Det er en del oppover, men det går slakt på en bred og fin skogsbilvei.

Blå swix i dag.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta t-banen opp til sognsvann og så går du oppover mot ullevållsetra. Du kan enten bare rusle rundt selve vannet eller du kan velge å gå opp til feks ullevållsetra med et stopp der.

Tar ca en time å gå fra t-banestasjonen og opp. Ikke så fryktelig bratt heller. Det gode er at dersom der er en bakke, så flater det seg ut og en slipper for det meste å stå å bremse. Eneste siste 3-400 metra, men da kan en bare ta av seg skia og rusle på grusveien opp til kafeteriaen.

Gikk der i dag, men er litt lite snø enda så jeg kommer til å vente til neste snøfall før jeg tar meg en skitur igjen. Er liksom på minimumsnivå så har allerede laga meg noen steinstriper i sålen på skia jeg kjøpte i går.

Mye folk sånn fra 12 og utover, men er du der litt før 11, er det ikke så mye køkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå fra Songsvann til Ullevålseter, er det mye bedre å gå på vestsien av Songsvann. Mye bedre løype, langt mindre folk. (men er ikke lysløype).

Men poenget med Movann er at man da starter mye høyere enn sognsvann, og følgelig på bedre snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dersom du tar bussen fra Oslo inn til Lommedalen og går av på endeholdeplass, By, så har du en ganske så flat trasé som går langs Lomma (en elv).

Når du kommer ut av bussen så går der to bilveier, en til høyre videre oppover mot Tobonn, dit skal du ikke.

Den andre veien går til venstre, denne skal du gå.

Du vil ha noen hus samt et par gårder med hest på venstre hånd, passér en tavle med oversiktskart (fremdeles på venstre hånd) og så etter en 150 meter til du kommer til en skogsbilvei som dreier av til venstre, veien du hittil har fulgt begynner å gå svakt nedover og mot høyre når du har kommet tilskogsbilveien. Enkelt å få øye på.

Denne skogsbilveien er stengt med bilbom og en port, inn der starter løypa. Mener det står løypeskilt til enten Mattisplassen eller Plassedammen ved veibom.

Denne løpa er stort sett snøsikker og svært lite kupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.