Gå til innhold
  • Bli medlem

"Barske glæder" (er det mulig å få tak i denne?)


Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Barske glæder ble kåret til beste norske fjellbok noensinne på Fjellfestivalen på Åndalsnes i sommer i konkurranse med 30 andre titler - dere får heller gå på biblioteket eller velge en av disse:

Kandidater til Norsk Fjellitteraturs kanon:

Finn Alnæs: Naturkatedral (1976)

Finn Alnæs: Koloss (1963)

Andreas Backer: Til fjells (1944)

Tor Bomann Larsen: Den evige sne (1993)

Alf B. Bryn: Tinder og banditter (1943)

Peder W. Cappelen: Alene med vidda (1964)

Theodor Caspari: Høifjeld og fjeldfolk (1927)

Dronning Sonja: Klangbunn (2002)

Johan Falkberget: Christianus Sextus (1927-35)

Mikkjel Fønhus: Reinsbukken på Jotunfjell (1926)

Jon Gangdal og Arne O. Holm: Den tunge veien (1995)

Arne Garborg: Haugtussa (1895)

Christopher Hansteen: Til fots til Bergen anno 1821

(1854/1969)

Claus Helberg: De første vandrerne (1994)

Per Hohle og Einar Ness (red): Fra fjell og vidde (1986)

Henrik Ibsen: Peer Gynt (1867)

Henrik Ibsen: Brand (1866)

Helge Ingstad: Pelsjegerliv (1931)

Ben Johnsen: Jotunheimens stortopper (1991)

Hans E. Kinck: Driftekaren (1908)

Inge Krokann: I Dovresno (1929)

Erlend Loe og Bård Løken: Jotunheimen 2469 (2000)

Lars Monsen: 90 dager på loffen i Børgefjell (1995)

Fridtjof Nansen: Paa ski over Grønland (1890)

Finn Nyquist (hovedred): Jotunheimen (1977)

Norsk Tindeklub (jubileumsbok): Norsk Fjellsport gjennom 200

år (2007)

Arne Næss: Opp stupet (1964)

Arne Næss: Det gode lange livs far (1995)

Arvid Sveen: Tinden (2007)

Sverresoga (ca. 1200)

Svale Solheim: Norsk Sætertradisjon (1952)

Kristofer Uppdal: Dansen gjennom skuggeheimen (1911-24)

Nils-Aslak Valkepaa: Vindens veier (1990)

Aasmund O. Vinje: Ferdaminni fraa sumaren 1860 (1861)

Peter Wessel Zapffe: Barske glæder (1969)

Stein P Aasheim: Trango. Triumf og Tragedie (1985)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Om 24 år blir den vel public domain slik at hvem som helst kan publisere den.

Jeg har den i bokhylla og er i grunnen ikke så veldig imponert. Den er ikke SÅ bra liksom. Alf Bryn "Tinder og banditter" er f.eks mye morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den i bokhylla og er i grunnen ikke så veldig imponert. Den er ikke SÅ bra liksom.

Må slenge meg på den, altså. Etter å ha oppnådd tilnærmet "gudestatus" her på forumet, så bestemte jeg meg for å kjøpe den. Var så heldig at jeg fikk den for 75 kroner på ei bruktbu på Klepp. Han som solgte den var klar over at det var utrolig interesse for denne, men mente selv at den ikke var mer verdt en 75. Der skal jeg være enig med han, mer en hundrelappen er den ikke verdt. Festlig til tider, men ikke akkurat grensesprengende. Men selger jeg den, hmm....nei. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker boka svært godt. Spesielt fordi jeg bor og ferdes i de områdene i Troms som går mest igjen. Den er nok på min personlige topp-ti, men det sier mer om meg enn det gjør om boka.

MEN! Det er usympatisk og dårlig gjort å hause den opp sånn at folk her er villige til å bruke flere hundre kroner sånn at en eller annen utkrøpen spekulant kan selge den for en pris som ingen antikvariat ville solgt den for, dersom prisen skulle settes etter dens verdi som litterært verk. Ei boble sier nå jeg.

Har du av en eller annen tilfeldighet plutselig to eksemplarer så gir du bort den ene til noen i din nære familie som vil sette pris på den. Gjerne selg den rimelig, eller omså gi den til en fremmed som vil ha glede av den. Du skal ha dårlig råd for at du skal spekulere i prisen på akkurat denne boka.

EDIT: Du skal dessuten ha god råd eller være litt... svimmel dersom du er villig til å legge ut flere hundre for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Den skal ligge ute på Nasjonalbibliotekets sider i digital form. Vet det er mange som foretrekker papirformatet, men dette får duge for øyeblikket.

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=092428584&kid=biblio

http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008080100011

Dette er forøvrig et brennhett tips om man leter etter utgåtte, eldre bøker. Søk på bibsys.no, nb.no eller books.google.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den i bokhylla og er i grunnen ikke så veldig imponert. Den er ikke SÅ bra liksom. Alf Bryn "Tinder og banditter" er f.eks mye morsommere.

Jeg tror kanskje en må være nordlending for riktig å forstå språket og humoren i "Barske gleder". Jeg har iallfall ikke lest en bok hvor latteren har sittet så løst. Hvis en ikke ler av stykker som f eks "Fire korstog til Piggtind" og "Soveposer", må en være en meget alvorlig person.

Men den mektigste skildring av vinterfjellet finner en i "Koloss" av Finn Alnæs. Denne bok har jeg lest flere ganger i løpet av livet, og det har vært like gripende hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boken har sine øyeblikk, men det må nok en god del nordnorsk kraftpatriotisme til for å vurdere den foran klassikere som Tinder og Banditter og Tre i Norge ved to av dem.

Noen andre som jeg vil anbefale etter en liten titt i bokhyllen: Mulig ikke alle disse er tilgjengelige

- Hermann Buhl, Nanga Parbat Pilgrimage

- Herbert Tichy, Til jordens helligste fjell

- Heinrich Harrer, Den vita spindelen (finnes sikkert på norsk/engelsk også)

- Tenzing Norgay, Tenzing fra Everest (Ullmann)

- Bjørn Halvorsen, Til topps i Sahara

Samt megakalkunen over alle megakalkuner Randulph Fiennes "Ice Fall in Norway". Fiennes blir droppet på Jostedalbreen med noen kanoer (!!) og siden blir det i grunnen bare verre. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje en må være nordlending for riktig å forstå språket og humoren i "Barske gleder". Jeg har iallfall ikke lest en bok hvor latteren har sittet så løst. Hvis en ikke ler av stykker som f eks "Fire korstog til Piggtind" og "Soveposer", må en være en meget alvorlig person.

Eg ler godt av dei nevnte stykka, og dei fleste andre frå boka. Og eg er ikkje nordlending. Men det er mogleg at ein nordlending ler endå meir, sjølv om eg tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jepp, den vil neppe bli trykket på en stund selv om det ikke er umulig med en nyutgivelse en gang. Dumt, for det er en klassiker som bør være tilgjengelig.

Om et par og tyve år er den vel "Public Domain". Da gjelder ikke opphavsrettene lenger og hvem som helst kan i prinsippet trykke opp og utgi den. Hvis noen føler for å løpe i gang bokpressa da hadde det jo vært kult :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje en må være nordlending for riktig å forstå språket og humoren i "Barske gleder". Jeg har iallfall ikke lest en bok hvor latteren har sittet så løst. Hvis en ikke ler av stykker som f eks "Fire korstog til Piggtind" og "Soveposer", må en være en meget alvorlig person.

Men den mektigste skildring av vinterfjellet finner en i "Koloss" av Finn Alnæs. Denne bok har jeg lest flere ganger i løpet av livet, og det har vært like gripende hver gang.

Jeg har koset meg mye med humoren i boken "Barske glæder" — selv om jeg er dansk :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.