Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes det ikke romslige jakker lenger? Slim fit :(


Pizzabudet

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Pizzabudet!

Jeg er muligens oppgitt over det samme som deg. I mitt tilfelle er det altså ikke størrelsen som er problemet, men snarere at snittet er for tettsittende og at jakkene skal være sexy når du har den på. Jeg må innrømme at jeg gir F i om en jakke er sexy når jeg er på fjellet. Jeg vil bare at den skal holde meg varm og tørr.

Om man skulle befinne seg på fjellet i en jakke som er kort, har trang hette, og ikke har god plass til en god ullgenser under, så blir opplevelsen mye mindre behagelig enn om man har en jakke som er litt lengre, og har et mer gammeldags snitt.

Jeg er også tilhenger av mer gammeldagse detaljer, slik som en dobbelt klaff over hovedglidelåsen i stedet for en kjip vanntett glidelås som har en tendens til å gå i stykker om det er virkelig kaldt.

Om det er noe slikt du er ute etter vil jeg anbefale deg å ta en titt på Bergans "Istind". Det er en flott jakke med grei pris (2700) og den er laget for å være behagelig og sikker, i stedet for å være sexy. Den har få fancy detaljer, og det eneste som kan være utrygt er at luftinga under armene tettes med en vanntett glidelås. Skulle den ryke så fester gaffatape seg utmerket til dermisaxstoffet (litt dårligere når det nærmer seg -30, så da kan det være lurt å gjøre operasjonen i soveposen), og det kan jo selvsagt også sys sammen til du kommer deg til en butikk for å klage.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du skulle nevne Bergans. Kjøpte meg ei Bergans Breheimen II i XXL som var alt for stor til tross for at XXL Norønna og Stormberg var for små. Skal få byttet den i str. XL. Bergans er best, det burde jeg ha visst. Har tross alt hatt ei Bergans fleece jakke i 7 år. Beste jakka jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Bergans Breheimen II ?

Jeg prøvde mange andre av Bergans jakker, de fleste passer bedre til bybruk.

Breheimen er den som ser minst fancy ut, men er ei utrolig fleksibel jakke til turbruk.

Jeg støtter Fisketryne her. Jeg har Bergans Breheimen II og den er kjemperomslig og behagelig. I motsetning til mange jakker som skal være "trange" så er denne litt motsatt. Passer godt for voksne folk med eller uten ølmage.

Jakka har også kommet best ut i test så det er et trygt kjøp. Jeg anbefaler den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q skrev:

[...]en kjip vanntett glidelås som har en tendens til å gå i stykker om det er virkelig kaldt.

Har du opplevet dette, eller har noen konkrete eksempler?

Det er svært mange som er skeptiske til vanntette glidelåser uten klaff, meg selv inkludert.

Men jeg har aldri hørt noen eksempler på at de faktisk har gått i stykker.

Spesielt dette med at de ikke tåler kulde stiller jeg meg undrende til...

Opplys meg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en arcteryx theta i str M. Denne jakka er vel det enset plagget jeg har i M, da Large er "min" str. Denne modellen er både lang & romslig, og tåler det meste. det er vel slik at de plaggene som er designet for fjellklatring etc, har en mer tettsittende passform, slik at man får mest mulig sikt og at for eks jakka ikke er i veien. Har generelt inntrykk av at arcteryx er forholdsvis romslige i str. Har liten erfaring med bergans, men har også en norrøna dovre jakke i large, og den er også av den romslige sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk byttet Bergans Breheimen II fra XXL til XL, og nå passer jakken perfekt.

Var i Lillestrøm i går og besøkte Amfibi. De har fått en innoldsrik og fin butikk, med et personale som er kjempehyggelig.

En eldre mann som gikk med meg i 4-5 minutter slik at jeg fant butikken. Tror en dag at jeg vil flytte til Lillestrøm jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.