Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av turskøyter


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke turskøyter ennå selv, men kommer nok til å gå til innkjøp av noen om ikke lenge. Deltok på kurs i regi av Skiforeningen nylig om temaet turskøyting og fikk inntrykk der at smaken på skøyter av denne typen er som baken, altså delt.

Noen foretrekker typen av den som er avbildet på link, andre vil heller ha av typen som festes i skotupp med NNN-bindinger.

Linker om tema:

http://skridsko.net/

(har også en dedikert norsk del)

og

http://www.rollers.no/wordpress/

(info samt forhandler/importør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle hvorfor sånne skøyter er så ukristelig dyre?

«Fordi vi kan», gjetter jeg. Om du skulle finne tak i en passende T-profil og har tilgang til metallsløyd klarer du nok å lage slike selv også. For oss som ikke har triviell tilgang til slikt er det lettere å kjøpe dem ferdige, til overpris. Men i rettferdighetens navn skal det sies at med en så enkel og solid konstruksjon antar jeg at skøyter av denne typen kan arves fra barnebarn til barnebarns barnebarns barn. Det må være tilnærmet umulig å slite ut skøytene, så i motsetning til skoprodusenter må produsenten hente ut all fortjenesten pr kunde i ett enkelt salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan fortelle hvorfor sånne skøyter er så ukristelig dyre?

Dyre er de, men ukristelig dyre? :-)

Jeg er involvert i driften av Rollers.no og så tråden her i en referrer log.

Vi (tidligere og fortsatt kommunearbeidere...) er for små og har for lite omsetning til å få noe særlig rabatter og det lille spises opp av frakten. Rottefella gir heller ikke noe rabatt på NNN BC-bindingen siden vi er så små, bare den koster NOK 600 løs i butikken.

Det er flere som lager turskøyter men dessverre er det ingen priskrig. Jeg vet om en fabrikant i Sverige som prøvde seg ifjor på en ny og bedre turskøyte som skulle kunne selges rimeligere, men han fikk ikke finansiering og det ble med tanken.

Det finnes ingen bruktmarked i Norge ennå, men kanskje du kunne prøve blocket.se eller isplanket.se, søk etter långfärdsskridsko.

Kanskje vi ses på fellestur en dag? De er gratis.

vennlig hilsen

Franklin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltok på kurs i regi av Skiforeningen nylig om temaet turskøyting og fikk inntrykk der at smaken på skøyter av denne typen er som baken, altså delt.

Noen foretrekker typen av den som er avbildet på link, andre vil heller ha av typen som festes i skotupp med NNN-bindinger.

Det har mye med tradisjon og isforhold å gjøre.

Svenskene har en lang tradisjon og mange er influert av den gamle garden og sverger til fast hæl. Jeg vil tippe at det er et fåtall nye kjøpere, ikke influert av økonomi eller gamle tradisjonsbundne skøytere, som kjøper fast hæl. Løs hæl ligner en klappskøyte; det er enklere å skøyte med, enklere å ta av og på og gir sjeldnere problemer enn fast hæl. Litt morsomt er det at alle svenskene i Norge sverger til fast hæl mens vi skivante nordmenn med stortsett løs hæl greier oss utmerket. Kurset holdes av svensker fra 104-årige SSSK så...

Isforholdene er og annerledes i Norge. Vi har stortsett jevn innenlands- eller innenskjærsis. Svenskene virker å ha mere ujevn is, mer utenskjærs. På tre år og kanskje 100 turer har jeg tenkt en gang at fast hæl hadde kanskje vært greit, på tur over Svelle i Fet med kaotiske 5cm høye isbølger. Ikke morsomt. Som turleder ser jeg så å si alltid en som sliter med fasthælsskøyter; de detter av, spennes feil, må skrus på og det tar lengre tid å forsere land mellom det islagte.

Noen tar jo det beste fra begge leirene og kjøper skøyter med skibinding og tar en gummistrikk med krok i begge ender og fester skøyten bak til støvelen, tror jeg har sett det et par ganger. Skikkelig hi-tech løsning... :)

Om du planlegger å gå mye mellom islagte vann, flere km, er det mere behagelig å ha en god fjellstøvel med Vibram-såle, og da er fasthælskøyten nesten eneste valget. Men igjen, Crispi Stetind-støvelen med Vibram-såle finnes jo i NNN BC-utførelse og det finnes dekkplate til skotuppen for å dekke tverrpinnen, men jeg har ikke prøvd det.

Kanskje og en økonomisk vurdering: billige hytte- eller studentskøyter eller skøyter som skal brukes mye ti år fremover?

Forresten så anbefaler vi NNN BC-bindingen fordi støvlene er stivere og varmere. Når vi startet opp for tre-fire år siden så prøvde vi NNN og Salomon sin binding, men det viste seg at støvlene var for myke og kaldere. Vi har ikke prøvd de nye skøyteskoene eller skøytebindingene til Salomon.

vh Franklin

www.rollers.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du planlegger å gå mye mellom islagte vann, flere km, er det mere behagelig å ha en god fjellstøvel med Vibram-såle, og da er fasthælskøyten nesten eneste valget. Men igjen, Crispi Stetind-støvelen med Vibram-såle finnes jo i NNN BC-utførelse og det finnes dekkplate til skotuppen for å dekke tverrpinnen, men jeg har ikke prøvd det.

Kanskje og en økonomisk vurdering: billige hytte- eller studentskøyter eller skøyter som skal brukes mye ti år fremover?

Forresten så anbefaler vi NNN BC-bindingen fordi støvlene er stivere og varmere. Når vi startet opp for tre-fire år siden så prøvde vi NNN og Salomon sin binding, men det viste seg at støvlene var for myke og kaldere. Vi har ikke prøvd de nye skøyteskoene eller skøytebindingene til Salomon.

vh Franklin

www.rollers.no

Det er litt av grunnen til at jeg nøler litt med innkjøp, ønsker hovedsaklig å bruke skistøvlene mine til nettopp fjellskia mine da jeg er utrolig fornøyd med den kombinasjonen. Ser for med at utstrakt bruk til skøyter samt gåing mellom vann vil slite en del på mine Stetind.

Hørtes interessant ut med den plata man kan bruke som beskyttelse foran på BC skotupp. Vet du hvor disse kan fåes tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er litt av grunnen til at jeg nøler litt med innkjøp, ønsker hovedsaklig å bruke skistøvlene mine til nettopp fjellskia mine da jeg er utrolig fornøyd med den kombinasjonen. Ser for med at utstrakt bruk til skøyter samt gåing mellom vann vil slite en del på mine Stetind.

Hørtes interessant ut med den plata man kan bruke som beskyttelse foran på BC skotupp. Vet du hvor disse kan fåes tak i?

Mmm, jeg husker ikke om jeg så dem i butikken eller om de fulgte med på kjøpet. Jeg husker vagt noen svarte klosser med form som en binding som kunne trykkes inn på skotuppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett slike før. Kan skjønne at de er populære i Nederland på milevis med elver, men hva slags bruk har de i Norge?

Mmm, mange emner i en setning som krever svar.

'populære i Nederland'

Egentlig ikke, nederlendere kan stortsett gå på skøyter og da er det lengdeløpsskøyter som gjelder. Men med det værmere og våtere værmønstret som er i Europa nå for tiden så spørs det om dagens nederlendere kan opprettholde skøyteinteressen.

'milevis med elver'

Tja, det kan stemme, dog ikke lenger med gangbar is på... Kanalene fryser ikke like jevnlig som de pleide og det er lenge siden 11-byersløpet på 200 km har blitt holdt. Nå reiser de gærne utenlands for å gå 20 runder @ 10 km på en måkt innsjø. Nederland og skøytens historiske grep om folket er i fare. Siste nytt er en 5 km kunstfrossen bane, i mangel av kanalis.

Så til bruken i Norge kontra hockey- og danseskøyter. Blekkspann og skruskøyter har vel kun historisk interesse i dag, men de kunne ligne litt på turskøyter. Turskøyter er lengre og har lengre bue, kanskje en radius på 28-30m (hockey er vel 8-12m). Det gjør dem lettere å skøyte med på ujevn is, slik vi finner ute i naturen. Der er det bølger, vaskebrett, sprekker, hopp, trapper og kjegler laget av is. Der du må være oppmerksom på hockeyskøyter kan vi gli lett over på turskøyter. I snitt så tar hockeyfolk 3 skyv for hver turskøyteskyv og. Støvlene er varmere og mer mere behagelige, spesielt om du skal fra vann til vann eller krysse på land rundt en råk og må skifte fottøyet. Er man smart så kan man bruke samme støvel til både ski og skøyter.

Fordelen med hockey- og danseskøyter er at man kan leke mere; hoppe, piruetter og baklengs er lettere og tryggere da. Og så prisen da.

Er isen jevn så greier alle seg godt på tur, selvom noen må ta tre ganger så mange skyv. Men er isen ujavn så sliter de med korte skøyter.

vh Franklin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Anbefaler tidligere nevnteRollers.no og Skøytegruppa til Skiforeningen for det man skulle trenge av informasjon og bilder.

Her er en liten bildestory fra tur på Vestfjorden mellom Nøtterøy og Stokke søndag 4. januar:

Magasinet UTE

Hvis noen har tips om butikker i Oslo/Østlandsområdet som har skøyter med binding som passer vanlige vinter-/fjellstøvler, tar jeg gjerne i mot tips om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Det nærmer seg skøytesesongen, så jeg drar opp denne tråden igjen.

http://www.robito.no/display_prod.php?produkt=301

Er det forresten noen som vet om hvor jeg kan få slipt lengdeløpskøytene mine i Tønsbergdistriktet? Robito sliper ikke.

Hei,

Jeg er muligens ikke til mye hjelp, men kan fortelle om ståa i Oslo-området frem til denne sesong... I begynnelsen for 4-5 år siden forsøkte vi å slipe for hånd, slik lengdeløpsfansen gjør, men etter tre innkjøp av stativer som ikke passet så ga vi opp.

Vi prøvde så å få slipt i mange butikker og ishaller her i Oslo, men turskøyter er bredere eller lengre enn holderen i slipemaskinen og det gikk ikke. Etterhvert fant vi ut at Morten Rusdal på Grini i Bærum importerte og vedlikeholdte slipemaskinene til skøytebutikkene og ishallene og besøkte ham. Tilfeldigvis hadde han akkurat blitt ferdig med en ny holder han hadde designet og bygget tilpasset turskøyter! Morten har god greie på stål og fortalte at valg av slipestein og slipetrykk på steinen er og viktig. Om du kjører forbi Oslo en kveld kan det være morsomt å besøke ham på verkstedet... :)

Du kan jo prøve svenskemetoden med turskøytene opp ned i en passende skuff. Kjør så 50 ganger med grov stein, snu, 50 ganger med grovt, snu, 50 ganger med fint stein, snu, 50 ganger med fint, og så ta gradene med gradesteinen. Etter en del omganger blir det skarpt, men du kan fort slipe deg bort.

Hvor går du i Tønsbergdistriktet? Alene eller med andre?

vh Franklin

Rollers.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vi er mest på skøyter med ungene (2 og 4 nå) så vi går ikke så langt. Lager en base med bål og koser oss og går på skøyter. Vi har vært en del på Gjennestadvannet i Stokke og Borrevannet i Horten. Har tenkt å forsøke Merkedammen i vinter. Jeg er fra Gjeving i Tvedestrand og har gått en del på vannene i Gjevingvassdraget. De er godt egnet for turskøyting når det en skjelden gang er god skøyteis. Vi har også vært i Losbymarka i Lørenskog. Der er det bra. I vinter har vi håp om å forsøke Eidsmangen i Våler i Solør hvor familien nylig har bygget hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vi er mest på skøyter med ungene (2 og 4 nå) så vi går ikke så langt. Lager en base med bål og koser oss og går på skøyter. Vi har vært en del på Gjennestadvannet i Stokke og Borrevannet i Horten. Har tenkt å forsøke Merkedammen i vinter. Jeg er fra Gjeving i Tvedestrand og har gått en del på vannene i Gjevingvassdraget. De er godt egnet for turskøyting når det en skjelden gang er god skøyteis. Vi har også vært i Losbymarka i Lørenskog. Der er det bra. I vinter har vi håp om å forsøke Eidsmangen i Våler i Solør hvor familien nylig har bygget hytte.

Kan ikke du skrive en ismelding fra området ditt inn i skridsko.net eller rollers.no når istiden kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Her kommer noen svar på noen spørsmål samt noen nye tanker og ideer. Vi har nettopp startet en fullsortiments nettbutikk for turskøyter på http://www.skatemate.no. Vi gjør dette fordi det er spennende, morsomt og lærerrikt - og fordi ingen har gjort det før :) . Vi har ingen mål om å bli millionærer på dette. Vi gjør dette på fritiden og det er mye mer jobb enn det mange er klar over, men morsomt er det.

Er det noen som kan fortelle hvorfor sånne skøyter er så ukristelig dyre?

Er de nå så veldig dyre? Som Franklin fra Rollers sier, så er det bindingene som er dyre. Se bare på http://www.skatemate.no/shop-348.html. Her finner du skøyte uten binding og da koster den under NOK 400! Man må huske på at det er herdet stål vi snakker om. Stål er ikke billig - og det er mye stål på en turskøyte. Det er også forskjell i kvalitet på stålet, noe som forklarer prisforskjeller.

Er det forresten noen som vet om hvor jeg kan få slipt lengdeløpskøytene mine i Tønsbergdistriktet? Robito sliper ikke.

Å slipe turskøyter skikkelig krever en spesiell slipemaskin og kompetanse. PT finner du desverre dette bare en plass i Norge - og det er hos Morten Rusdal på Eiksmarka i Bærum http://www.onice.no. Det er ikke bare å gå inn i en vanlig sportsforretning og få slipt skøytene der. De har hverken utstyr eller kompetanse. Merk. Når jeg nå snakker om sliping så er det grunnsliping - også evt. radiesliping. Enkel vedlikeholdssliping kan utføres med EZ Edge (for Excelsior skøyter eller andre skøyter med 1,4 mm bredde) eller http://www.skatemate.no/shop-12.html som passer alle typer skøyter. Husk at disse håndholdte variantene kun er for vedlikeholdssliping og vil ikke hjelpe deg hvis du har latt skøytene dine ligge og forfalle et år :?: Jevnlig bruk av bryne som kantutjevner kan også anbefales. Det gjelder alle typer skøyter. NB. Ikke bruk billig bryne fra Biltema. Det kan fort gjøre vondt værre. Morten har skikkelige bryner. Vi skal få lagt ut disse på nettbutikken etterhvert. Vi skal også sørge for at Morten får noen av produktene våre i butikken slik at folk får en plass å gå å føle og kjenne på dem.

Israpportering

Jeg vet at det finnes israpportering på skridsko.net, men personlig synes jeg ikke denne er veldig brukervennlig. Er det noen som ønsker å være med på å lage et godt system for Norge? Jeg ser for meg utstrakt bruk av kart, f.eks. som på http://www.budstikka.no/pub2/jsp/news_event_map/hendelseskart.jsp Nå er jeg så heldig at jeg sitter med ressurser som kan hjelpe til med å lage websider, men jeg ønsker meg en brukergruppe som kan være med å lage spesifikasjonen og stå for driften.

Brøyte løyper

Jeg synes vi må få med oss skiforeningen på mer organisert brøyting av løyper. Er det noen som har kontakter/ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.