Gå til innhold
  • Bli medlem

Bør M-77 være 1. eller 2. nummer større enn vanlig? (Ikke kjøp M-77 til vintbr)


Pizzabudet

Anbefalte innlegg

Annonse
Det går nok fint med ett nr større. Det er tross alt ikke verdens beste vintersko, og på milf. tar man høyde for at de skal brukes under kaldere der forhold en sivilist( i hvert fall jeg) ville brukt annet fottøy.

Det er i pakk og utstyrslista for Nijmegen marsjen det står at de må være 2. str. større. Ikke så kaldt da skulle man tro :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 1. str større. Jeg har 43 i sko og 44 i støvler, men kunne nesten hatt 43 i M-77

Får du på deg nok med raggsokker når kuldegradene blir mange da?

I fjor vinter kjøpte jeg ECCO-sko med Gore-Tex, tar aldri sjansen på Gore-Tex i sko igjen, selv om det er skrevet at ECCO har Gore-Tex sko med dårlig pusteevne. Har forsøkt å finne fjellsko uten Gore-Tex, men det er jo like vanskelig å finne slike i butikken som å finne gull i Nordmarka skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du på deg nok med raggsokker når kuldegradene blir mange da?

Jeg kan svare på MIN erfaring med det: I påskefjellet er det ikke noe problem, men min mest alvorlige frostskade fikk jeg i romjulen. Da fikk jeg absolutt IKKE plass med nok sokker i støvler som var et nummer større enn joggeskoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for å bruke mer en en sokk på marsjstøvelen M-77 fra Alfa. Dette først og fremst fordi jeg bruker dem som en 3-sesongs-støvel. De er ikke laget for vinterbruk på den måten, det er tross alt bare et tynt lag med skinn. Ville uansett ikke tatt denne med på fjellet i romjula. Først og fremst fordi den ikke fyller noen funksjon.

M-77 utvider seg forresten endel så 44 på meg som vanligvis er 43 er på kanten til at støvelen begynner å "kippe"(skli opp) bak når jeg går med et par tykke raggsokker i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt behov for å bruke mer en en sokk på marsjstøvelen M-77 fra Alfa. Dette først og fremst fordi jeg bruker dem som en 3-sesongs-støvel. De er ikke laget for vinterbruk på den måten, det er tross alt bare et tynt lag med skinn. Ville uansett ikke tatt denne med på fjellet i romjula. Først og fremst fordi den ikke fyller noen funksjon.

M-77 utvider seg forresten endel så 44 på meg som vanligvis er 43 er på kanten til at støvelen begynner å "kippe"(skli opp) bak når jeg går med et par tykke raggsokker i.

Takk for svar. Det du skriver bekreftes her: http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=7738

Har bestemt meg for å returnere M-77 når de kommer. Jeg trenger en sko som holder meg varm i -10 og det vil ikke M-77 gjøre forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmerket skistøvel? Den er jo luguber til vanlig støvel å være, og på ett par ski har den ingenting å gjøre!

Der snakker en med fordommer...

Jeg har ikke hatt andre skistøvler de siste 20-25 år. Bor så langt fra fjellet at det blir begrenset med skiturer,men har i hvert fall dette på merittlisten:

Sjusjøen-Hjerkinn

Hjerkinn-Meldal (opp på Snøhetta og ned på baksiden.)

Hjerkinn-Mysusæter

Finse-Rjukan (krevde litt konsentrasjon ned bakkene mot Krossobanen)

Gausdal-Tyin

Ellers blir det mest dagsturer i skog og på åker.

Jeg har aldri tenkt tanken at det skulle være noe feil med dem, tvertimot er det en fordel at det er som å ta på seg tøflene når jeg må gå på veier eller andre steder uten sne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med M-77 er nå etter min mening først og fremst at de gir litt for lite støtte når man vil bære tungt eller stå på ski. Om man har sterke ankler kan det selvfølgelig gå, men tror nå man ville være bedre tjent med en annen type. Alfa har jo f.eks. jegerstøvelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med M-77 er nå etter min mening først og fremst at de gir litt for lite støtte når man vil bære tungt eller stå på ski. Om man har sterke ankler kan det selvfølgelig gå, men tror nå man ville være bedre tjent med en annen type. Alfa har jo f.eks. jegerstøvelen.

Støtter MH, og vil legge til at M-77 er en utmerket støvel hvis man tar prisen i betraktning. Den er både solid, tørr (krever en del impregnering og vedlikehold), allsidig og gir den støtten man betaler for. Jeg har selv forholdsvis dårlige ankler men har likevel klart med med mine M77 på mang en fjelltur. man må bare passe på hvor man tråkker i nedoverbakkene og i ulendt terreng. Har også et par Alfa Bever pro grip+ som er greie fjellstøvler, men har likevel ikke pensjonert M-77. Alfa Jegerstøvel er gir nok en god del mer støtte og har generelt en tykkere såle og tykkere lær(?), men man må også gi noen laken ekstra for den. Så med M-77 får man det man betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Støtter MH, og vil legge til at M-77 er en utmerket støvel hvis man tar prisen i betraktning. Den er både solid, tørr (krever en del impregnering og vedlikehold), allsidig og gir den støtten man betaler for. Jeg har selv forholdsvis dårlige ankler men har likevel klart med med mine M77 på mang en fjelltur. man må bare passe på hvor man tråkker i nedoverbakkene og i ulendt terreng. Har også et par Alfa Bever pro grip+ som er greie fjellstøvler, men har likevel ikke pensjonert M-77. Alfa Jegerstøvel er gir nok en god del mer støtte og har generelt en tykkere såle og tykkere lær(?), men man må også gi noen laken ekstra for den. Så med M-77 får man det man betaler for.

Godt å høre at det ikke er en så dårlig sko som jeg har fått inntrykk av. Bruker du den om vinteren også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke er en så dårlig sko som jeg har fått inntrykk av. Bruker du den om vinteren også?

Jeg har brukt den en del vinterstid som vintersko, men ikke som skisko. Hvis du er ute etter en varm sko så er nok ikke dette det rette valget, alt for dårlig isolasjon mot bakken. Men hvis du drar utpå et par av forsvarets fotposer skal det litt til å bli kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i forsen i finmark brukte jeg og de andre på rommet m-77 som var 2 str større om vinteren og byttet de til 1 større om sommeren. Brukte dobbelt med tykke sokke om vinteren, noe som funka bra ned til 10 kalde.

Når det krøp ned nedover til 20 og 30 blå brukte vi kartakner i fotposene samt utskjært liggeunderlag i sålefasong som vi hadde i fotposene. Funket utrolig bra, frøs ikke i 36 blå iallefall...

Bra du bytter m-77 med lundhags, har Lundhags syncro selv som jeg er utrolig fornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i forsen i finmark brukte jeg og de andre på rommet m-77 som var 2 str større om vinteren og byttet de til 1 større om sommeren. Brukte dobbelt med tykke sokke om vinteren, noe som funka bra ned til 10 kalde.

Når det krøp ned nedover til 20 og 30 blå brukte vi kartakner i fotposene samt utskjært liggeunderlag i sålefasong som vi hadde i fotposene. Funket utrolig bra, frøs ikke i 36 blå iallefall...

Bra du bytter m-77 med lundhags, har Lundhags syncro selv som jeg er utrolig fornøyd med!

Interessant tilbakemelding. Takk.

Jeg kjøpte Lundhags Pro Mid, men selv en størrelse over det jeg vanligvis bruker var for trangt. Skal bytte de i Lundhags Ranger som har en bredere lest, lik bredde som Syncro etter hva jeg har forstått. Pro Mid oste av kvalitet, så jeg ser frem til å ta Ranger i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.