Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo Sportslager, litt kritikk


martin.m

Anbefalte innlegg

Gikk rundt i Oslo sist uke med kjæresten og skulle prøve/kjøpe nye solide, høye fjellstøvler i lær sammen med henne. Skal brukes til lengre vandringer.

Vår innom det meste av butikker (XXL, G-sport, Intersport (dårlig på fjellutstyr), Sportsnett, Oslo Sportslager m. fler). Gikk tilbake til Oslo Sportslager da de var de eneste som hadde både Crispi Hunter (dameutgave), Varg Isogaisa og Rastegaisa i hennes størrelse.

Ba en av de som jobbet der om å hente de tre utvalgte støvlene i str. 40. Etter at han hadde fått hatt en lengre passiar med en bekjent av seg på veien ut mot lageret (litt irriterende når man står klar til å bruke forholdvis mye penger på støvler og har vært Oslo rundt samt allerede har ventet i butikken en god stund) kommer han tilbake med støvler.

Rastegaisa'n var av fjorårsmodell (nytt snøre/strammekonsept over ankel på årsmodell) men til fullpris. Greit nok det, liker egentlig best det "gamle" snøresystemet likevel.

Det som var riktig så overraskende var at når vi åpnet esken med Isogaisa'n så var ikke det engang fjorårsmodellen. Det var den riktig gamle modellen med mye lavere gummikalosjering og mye dårligere såle enn Vibramsålene som fjorårsmodell og årsmodell kommer med. Mener også at det er litt tynnere lær på disse riktig "gamle" modellene.

Selger sa ikke noe om dette, enten pga. manglende kunnskap om sortiment eller kanhende av dunklere årsaker. Støvlene var også priset til årspris. Ikke bra! :)

Har selv Isogaisa og er meget godt fornøyd med de. Jeg meldte fra om at det var en veldig gammel modell han kom med, men fikk til svar at dette var prisen og ei heller noen forklaring på hvorfor han kom drassende med denne forlengst utgåtte (!) modellen. Altså ikke noen forsøk på å gi oss en bedre pris eller beklagelser.

Det skal opplyses her at vi ikke var hverken sure/mishagsyttrende eller liknende. Litt opgitt kanskje over manglende vilje til å evt. forsøke å få til noen rabatt fra selgers side.

Uansett, vi forkastet Isogaisa'n uten engang å prøve den. Hun hadde allerede prøvd Rastegaisa'n og var veldig begeistret for den. Så da ble det Rastegaisa'n på henne.

Kom hjem i går etter å ha brukt støvlene i 6 dager i snø og temp ned mot -14 grader. Hun er veldig førnøyd med de. Beste støvlene hun har hatt på bena noengang mener hun. Ingen antydninger til gnagsår.

Et lite urgh av en ellers fornøyd kunde hos Oslo Sportslager (som er blitt mer og mer fan av Sportsnett)

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også flere dårlige erfaringer med Oslo sportslager.

I høst skulle jeg kjøpe ny gore-tex jakke, og dessverre hadde de ikke størelsen inne. De kunne gjerne bestille riktig størelse, men da måtte jeg betale jakken før de kunne ta bestillingen. Jeg forklarte at det var uaktuelt for meg å betale for jakken før jeg hadde fått mulighet til å prøve den, hvorpå selgeren stod fast på sitt. Jeg tok meg isteden en spasertur opp til sportsnett og kjøpte jakken der, riktig størelse og 150 kr billigere.

Jeg har også opplevd at Oslo sportslager er veldig lite imøtekommende ift reklamasjoner. Minst to tilfeller siste året jeg har klaget på ting som er røket, som jeg har oppfattet som reklamasjons-berettiget etter norsk lov og alminnelig oppfatning av god service ovenfor kunden, men hvor det endte med at jeg måtte betale reparasjonene selv. Jeg opplever både sportsnett og g-sport butikker som langt mer imøtekommende på dette området.

Sykkelverkstedet til oslo sportslager er under enhver kritikk, lange ventetider, gjennomgående dyre reparasjoner og ikke spesielt hyggelig personale.

Mitt generelle inntrykk av oslo sportslager er som følge av ovennevnte svekket med årene, og det er derfor mer og mer sjelden jeg handler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også dårlige erfaringer med Oslo Sportslager. Da jeg var innom var damen som ekspederte meg ubehagelig synes jeg. Litt spydig og lei virket hun. Har tidligere reklamert på sko, men kom ingen vei, og lot dem likegodt beholde dem da jeg ikke kunne bruke dem. Dette var helt nye sko.

Da jeg en gang bestilte en sykkel, men angret meg samme kveld, sendte jeg en mail til de og avbestilte den. Sykkelen kom alikevel den, og da jeg returnerte den måtte jeg betale et gebyr på 200 eller mer. Husker ikke helt. Når de driver en internett-butikk er mailen noe de burde sjekke ofte, iallefall når de kommer på jobb om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høst skulle jeg kjøpe ny gore-tex jakke, og dessverre hadde de ikke størelsen inne. De kunne gjerne bestille riktig størelse, men da måtte jeg betale jakken før de kunne ta bestillingen. Jeg forklarte at det var uaktuelt for meg å betale for jakken før jeg hadde fått mulighet til å prøve den, hvorpå selgeren stod fast på sitt.

Det kan ikke være riktig at du måtte betale jakken, før de bestilte den! I så fall er det en stooor feil! Det som er vanlig er å skrive ned navn og nummer, for så å kontakte deg når jakken er kommet. Men med bestillingsvarer må du være 100% sikker på at du skal ha produktet, fordi dette er utenfor innkjøpspartiet. Altså mer enn planlagt innkjøp. Når det gjelder strl.: hvorfor prøvde du ikke en tilsvarende jakke. Strl. M er jo den samme i de fleste jakker innenfor samme merke. Det er jo mengder av forskjellige jakker innfor Norønna, ME, Patagonia, Mammut osv. Det handler bare om litt godvilje.

Disse bestillingsrutinene er de samme uansett hvilken butikk du handler hos. Når G-sport, Sportsnett, Sport 1 osv. skal bestille produkter til kunder utenfor ordinært inntak, gjeder det samme!

Jeg har også opplevd at Oslo sportslager er veldig lite imøtekommende ift reklamasjoner. Minst to tilfeller siste året jeg har klaget på ting som er røket, som jeg har oppfattet som reklamasjons-berettiget etter norsk lov og alminnelig oppfatning av god service ovenfor kunden, men hvor det endte med at jeg måtte betale reparasjonene selv.

Nettopp reklamasjoner er jo Sportslageret bra på, mem det kan selvsagt skje ting som ikke skal skje, som er tilfelle her. Fikk bl.a. et hull i min nye Norønna Gore-Tex bukse i sommer. De sendte den inn til Norønna, og to uker senere kom den tilbake, ferdig reparert. Hatt 4 reklamasjoner på fjellsko - aldri noe problem. På løpesko er vi svært ydmyke. Det du nevner her er nok åpenbare slitasjeskader, som mest sannsynlig skyldes uforsiktig bruk (hvis du sier eksakt hva som var feil med produktet kan det hende jeg har en annen mening). :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge til at jeg er veldig fornøyd med sportslageret! De har profesjonelle ansatte som har peiling på sitt fagfelt i motsetning til noen G-sportbutikker som ansetter folk som knapt vet hvordan man knyter en skolisse.

Lange køer og ventetid er det på sportslageret, men det betyr jo bare at mange liker å handle der :shock:

Sportslageret har nesten alltid nedsatte priser på mange varer (noe hvertfall ikke Milsluker`n har btw.), og ganske bra utvalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også blandet erfaring med Sportslageret men synes likevel servicenivået er høyere enn de fleste andre steder. Det gjelder selvfølgelig å snakke med rette vedkommende, og gjerne stikke innom en dag det ikke er så mye trafikk.

Jeg kjøpte forresten plaststøvler hos Sportsnett nå i sommer og INGEN i butikken i Parkveien hadde spesielt peil på dette. Men jeg ser ingen grunn til å klage. Det er tross alt bare 2-3 forretninger igjen med et skikkelig utvalg innen ekspedisjonsutstyr/klatreutstyr, noe som forsåvidt er vår egen "feil" som kjøper alle de dyreste tingene over nettet fra utlandet.

Problemet for sportsforretningene er at konkurransen forretningene imellom (og ikke minst konkurransen fra nettbutikker i utlandet) tilsier at de ikke har råd til KUN å ha eldre/erfarne (les: dyre) medarbeidere. Man er nødt til å ha en del skoleelever/studenter som ekstrahjelp for at det skal gå rundt. En annen sak er at det er grenser for hvor mye ekspertise man trenger for å selge en pose Real Turmat, et liggeunderlag, vanlige markaski eller en skalljakke for den saks skyld. Det er slike enkle produktene de fleste skal ha.

Det skal sies at 3-4 av mine kompiser fra videregående jobbet i sin tid på Sportslageret. De hadde skikkelig peil innen sine områder men tilbakemeldingene fra dem var at etter noen år er det kjedelig å jobbe i butikk, og også uansett hvilken butikk, og at de ville ha en utdannelse for å kunne få en mer interessant og bedre betalt jobb.

Her som ellers i livet får man det man betaler for, men som sagt innledningsvis synes jeg service- og kunnskapsnivået er høyere på Sportslageret enn i de fleste andre sportsbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå Carl F. :shock: Jeg tror folk har litt for store forventninger når de skal til Sportslageret (og også Sportsnett) og da blir man fort skuffet. Man har liksom ikke de samme forventninger til andre sportsbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene tilfellet jeg snakket om var en sykkelhjelm som kostet ca. 2000 kr hvor deler av innmaten løsnet av seg selv, røk tvers over, etter et par måneder. Oslo sportslager var behjelpelig med å bestille innmaten og sette det på plass igjen, men jeg måtte betale det selv. Jeg kommenterte kort at jeg mente dette kanskje burde være reklamasjonssak, medarbeideren mente imidlertid at det ikke kunne forklares hva som hadde skjedd og derfor var det ikke reklamasjonssak. Det dreide seg ikke om mye penger så jeg unnlot å diskutere nærmere, selv om jeg merket at jeg irriterte meg litt over det hele.

Det andre var en dyr sykkel-shorts fra pearl-zumi(?), ca 1500 kr såvidt jeg husker, hvor den indre shors-delen var spjæret i flere deler etter få ukers bruk. Da jeg stakk innom sportslaget og spurte om det var riktig at en så dyr shorts skulle være av så dårlig kvalitet, og om dette eventuelt var reklamasjonssak, var sportslagerets oppfatning at de ikke hadde fått noen andre klager på shortsene, og de kunne ikke se at det var noen reklamasjonssak.

Min vurdering etter disse to tilfellene er at reklamasjonsretten er langt bedre ivaretatt av eks Sportsnett som jeg har veldig gode erfaringer med, husker eks. en ikke helt ulik sak som ovenfor omtalte sykkelshorts-sak, da en soft-shell-jakke fra lowe alpine revnet i sømmen etter noen turer i jotunheimen, og hvor jeg snakket med gutta på sportsnett som uoppfordret konkluderte at dette måtte skyldes fabrikasjonsfeil, og jeg fikk ny jakke på stedet. Har også gode erfaringer med G-sport på alna når det gjelder reklamasjonsvennligehet. Men men, jeg utelukker ikke at andre kan ha en annen oppfatning enn meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett for nettbutikker å bli slaktet på nettet - der er det kritikken som framkommer, mens kundene som er fornøyd har ikke noe spesielt behov for å ytre sin tilfredsstillelse.

Så derfor et lite klapp på skulderen-innlegg:

Har handlet en del utstyr på Oslo Sportslager, og har faktisk ingen ting å klage på. Har bestilt mye over nettet, alltid kjapp levering. Har og ringt inn i forb. med div. spørsmål ved bestilling - no problemo!

Inntrykket er at personalet har høy kompetanse, men bevares i en hver butikk vil man alltids møte på uerfaren ekstrahjelp/skoleelev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig nå Carl F. :lol: Jeg tror folk har litt for store forventninger når de skal til Sportslageret (og også Sportsnett) og da blir man fort skuffet. Man har liksom ikke de samme forventninger til andre sportsbutikker.

Hehe, skal gjøre det ;)

Vector: dine tilfeller seg jeg på som klare reklamasjonsaker. Synes denne debatte går litt i feil retning... så jeg roer ned litt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innleggene på denen tråden ser jeg at jeg har behov for å presisere min kritikk mot oslo sportslager. B

are så det er klart, jeg har ingen ting å utsette på fagkunnskapene til medarbeiderne i butikken, tvert i mot, jeg er enig i de som sier at det er flinke fagfolk som jobber der.

Når jeg sluttet meg til trådstarters kritikk av OS, var det først og fremst ut fra kundevennlighet, og praktisering av reklamasjonsretten, jeg er rett og slett av den oppfatning, etter noen personlige erfaringer, at det er andre sportsbutikker i oslo som er bedre på dette enn os. Disse erfaringene har også ført til, merker jeg, at jeg handler mindre på OS enn jeg gjorde før, og ditto mer andre steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det kan ikke være riktig at du måtte betale jakken, før de bestilte den!", "Nettopp reklamasjoner er jo Sportslageret sinnsykt bra på."

Disse to setningene sier det meste om arrogansen i ditt innlegg. Her leser du kritikk av butikken du jobber i, men ingen beklagelse eller lovnad om å bli bedre i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp reklamasjoner er jo Sportslageret sinnsykt bra på. Svært sjeldent problemer. Fikk bl.a. et hull i min nye Norønna Gore-Tex bukse i sommer. De sendte den inn til Norønna, og to uker senere kom den tilbake, ferdig reparert. Hatt 4 reklamasjoner på fjellsko - aldri noe problem. På løpesko er vi svært ydmyke. Det du nevner her er nok åpenbare slitasjeskader, som mest sannsynlig skyldes uforsiktig bruk (hvis du sier eksakt hva som var feil med produktet kan det hende jeg har en annen mening). ;)

Andre butikker er slettes ikke verst på reklamasjoner etter min erfaring.

Når det gjelder reklamasjonen din på Norrønabuksen så vil jeg vel ikke tro at dette ene og alene kom av at OS er flinke med reklamasjoner, det riktige her er vel egentlig at Norrøna er usedvanlig gode på reklamasjoner.

Årsaken til mitt hjertesukk kom nok mest av at jeg gjennom alle år har hatt meget gode erfaringer med OS. Derfor ble jeg nok noe ekstra i stuss over sist ukes handletur.

Når du også skriver at du ikke har hatt noen som helst problemer med reklamasjon på 4 stk. fjellstøvler, så tenker jeg to ting:

Det ene er; du jobber der jo etter hva jeg har forstått, kan det ha hatt noe å si? Det andre er, jammen jøss, det var da voldsomt til reklamasjoner da. Hva var galt med støvlene?

Jeg vil også presisere at jeg personlig ikke har hatt behov for reklamasjon av utstyr jeg har kjøpt på OS. En jeg kjenner har uten problemer fått byttet ødelagt Exped DLX uten problemer. Så min kritikk gikk ikke på dette tema.

Når det gjelder servicenivå har jeg utenom innledningsinnlegg ikke hatt noe å klage på hva gjelder OS, og jeg har som sagt handlet mye der gjennom mange år. Personlig synes jeg butikken er litt overfyllt av mennesker og stuff men slik blir det jo når man har varierte og gode varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin m: skjønner. Beklager kanskje litt kritikk, men tolket det litt feil ;) Da er vi på bølgelengde! Og ja, Norønna er gode på reklamasjoner.

Et spørsmål: på sykkelturen til Sondre og meg gjennom Nordmarka falt jeg og fikk et lite rift i ytterlaget på Falketind-jakka mi... Det er ikke hull tvers igjennom. Hva burde jeg gjøre? Noen som har tips, evnt. opplevd det samme? Burde jeg bare sende den inn? Dette er ikke en reklamasjonssak. Min egen feil :wink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to setningene sier det meste om arrogansen i ditt innlegg. Her leser du kritikk av butikken du jobber i, men ingen beklagelse eller lovnad om å bli bedre i fremtiden.

Beklager hvis det oppfattes slik! Jeg beklager selvsagt at noe slikt har hendt! Ikke ment som noen for for arroganse. Innlegget er redigert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin m: skjønner. Beklager kanskje litt kritikk, men tolket det litt feil ;) Da er vi på bølgelengde! Og ja, Norønna er gode på reklamasjoner.

Et spørsmål: på sykkelturen til Sondre og meg gjennom Nordmarka falt jeg og fikk et lite rift i ytterlaget på Falketind-jakka mi... Det er ikke hull tvers igjennom. Hva burde jeg gjøre? Noen som har tips, evnt. opplevd det samme? Burde jeg bare sende den inn? Dette er ikke en reklamasjonssak. Min egen feil :wink::lol:

Hei

Systua på Bekkestua i Bærum har spesialisert seg på turutstyr, du kan evt. dra innom der og få en formening.

Link:

http://bekkestua.info/forretninger/systue-og-gore-tex-servicesenter.html

På tur har jeg stort sett reparert ting ved å klippe av en passende bit gaffateip, ta litt superlim på limsiden og klistre det på. Blir ikke alltid like lekkert men funker på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt mye pepper for Sportslageret, så jeg vil bare bidra med litt positivt.. Jeg titter innom annonsen deres 2-3 ganger i uka for å få med meg salgene ders. Det er få steder man kan få kvalitetsvarer til sånne priser når de først har salg..

Forøvrig fikk jeg byttet et par Crispi jaktstøvler etter 4 dagers jakt fordi de "bøyde seg" på en måte som ikke passet beina mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å slippe denne tråden.

Jevnt over synes jeg Oslo sportslager er dyrere enn sine konkurenter. Fikk nok et ekspempel på det idag da jeg skulle kjøpe meg camelbak-sekk, H.A.W.G-modellen. Pris hos OS, 1299,- kr. Jeg tok også turen innom XXL, pris 1049. Gjett hvor jeg kjøpte sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å finne det produktetet du leter etter på XXL så er det jo rimligere enn de fleste sportsbutikker. Men i de tilfellene

du trenger et stort utvalg -> mange modeller og merker vil jeg påstå at Oslo Sportslager er blandt de bedre butikkene. Ikke

minst har de i alle fall noen kan det de selger. Tror ikke det samme gjelder for XXL? :twisted:

Men XXL er fint i de tilfellene du vet akkurat hva du trenger og at de har det der...

Har egentlig ikke noe negativt med oslo sportslager så langt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.