Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødt eller grønt telt?


Pizzabudet

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Har erfaring med at det er vesentlig lettere å få øye på røde telt når mørket har senket seg. Var ute og padlet en kveld i et øyrikt område for noen år siden, det ble sent og svært mørkt. Vi navigerte oss fram til området hvor teltet stod (grønt Nallo 2) men fikk ikke øye på teltet før vi omtrent padlet inn teltåpningen.

I år var vi ute i samme område med to røde telt, disse var langt lettere å få øye på i mørket.

Jeg kjøpte et rødt telt (Hilleberg Jannu) da dette skal brukes gjennom alle sesonger og jeg ikke har noe behov for å "gjemme" meg bort.

Mvh

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren, i dagslys med snøføyke eller skodde, er mi erfaring at mørkast mogleg er lettast å få auge på, altså grønt. I god sikt, gjerne sol, ser du teltet uansett mot snøen, men eit grønt telt er lettare å forveksle med ein stein.

I hovudlyktlys, er det refleks som gjeld. Ei lita refleksstripe på toppen av teltet, så ser du det på fleire hundre meters avstand med ei god hovudlykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal brukes hele året. Er i tvil. Synes det grønne er fint, men er det røde bedre om vinteren?

Edit: Allerede besvart her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=5663

Blir deppa av å ligge i grønt telt. Foretrekker gult. Det blir lyst når man forsøker å sove mens sola er oppe. Men det er fortsatt mulig å lukke øynene.

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil ha telt som ikke er så lett synlig. Det er ikke pga av dyrene (selv om jeg er jeger), men pga av "jegerne". Når jeg ligger i telt er jeg et lett bytte for mennesker av den litt ugne sorten. Ikke det at jeg tror risikoen er mye større enn for sne i Sahara, men allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha telt som ikke er så lett synlig. Det er ikke pga av dyrene (selv om jeg er jeger), men pga av "jegerne". Når jeg ligger i telt er jeg et lett bytte for mennesker av den litt ugne sorten. Ikke det at jeg tror risikoen er mye større enn for sne i Sahara, men allikevel...

Risikominimerende strategier er ikke å forakte - selv for en storbrann i helvete som ser en snøball ankomme :?

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både rødt telt og grønt telt, og er fornøyd med begge deler.

Jeg synes ikke det spiller noen større rolle for trivselsfaktoren inne i teltet hvilken farge ytterteltet har,

men har tenkt mer på att det er viktigere med en synlig (rød) farge på solo-teltet når man er ute alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt grønne og blå telt bestandig for att det skal gå mest mulig i ett med naturen.

I fjor kjøpte jeg Svalbard rødt og gult fordi jeg ville syntes bedere på fjellet er veldig fornøyd så langt, men skjønner de som syntes det blir for lyst inni. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha telt som ikke er så lett synlig. Det er ikke pga av dyrene (selv om jeg er jeger), men pga av "jegerne". Når jeg ligger i telt er jeg et lett bytte for mennesker av den litt ugne sorten. Ikke det at jeg tror risikoen er mye større enn for sne i Sahara, men allikevel...

Nytten du vil ha av et lett synlig telt den dagen du er ille ute og ønsker å bli sett vil nok veie opp for den risikoen ganske greit, iallfall er det det jeg vektlegger. foretrekker rødt om vinteren men sommerteltet er grønt med oransje barduner, det sparer deg for mange uhell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler....Og gjerne ett gult ett også!!

Jeg tilhører "helsport-generasjonen" og ble litt lei av att "alle" hadde grønne (helsport) telt på åttitallet!

de eneste som hadde andre farger på fjellteltene i de tider var stort sett utenlandske turister.

Kjøpte mitt første røde (hilleberg) for over ti år siden, og er fornøyd med både fargen og teltet. (det samme gjelder forøvrig mitt grønne) så det blir vel den enkeltes smak og behag som bestemmer teltfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg er på skriver'n i dag, og vekker gamle tråder.

De var utsolgt for røde Hilleberg Kaitum 2, så jeg måtte kjøpe grønt. Det er pent brukt en uke, og framstår som nytt. Min eneste grunn til å gjerne ville ha et rødt, er at jeg liker det bedre. Er det noen som vil bytte?

Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil finne et telt eller egen camp lettere på kveld/natt, så fest en gul refleksvest til teltet. Da ser du teltet på minst en kilometers avstand med lykt. Gjelder særlig grønne telt, som lett "forsvinner". Hvis det er ulendt terreng, kan refleksvesten henges opp i et tre, eller over en gren. Så finner du campen lettere.

Refleksvest bør være standardutrustning i fjellet. Hvordan bli funnet av letemannskaper hvis man har gravd seg ned i tide ? Fest en refleksvest mellom to staver. Gjelder særlig i mørke. Vanskelig å lokalisere personer i en snøhule i fjellheimen. Som nevnt før: Veier lite, koster 20 kr på Rema, og tar lite plass.

Mvh

Kirkefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil finne et telt eller egen camp lettere på kveld/natt, så fest en gul refleksvest til teltet. Da ser du teltet på minst en kilometers avstand med lykt. Gjelder særlig grønne telt, som lett "forsvinner". Refleksvest bør være standardutrustning i fjellet. Hvordan bli funnet av letemannskaper hvis man har gravd seg ned i tide ? Fest en refleksvest mellom to staver. Gjelder særlig i mørke. Vanskelig å lokalisere personer i en snøhule i fjellheimen. Som nevnt før: Veier lite, koster 20 kr på Rema, og tar lite plass.

Mvh

Kirkefjord

Yess, bedre kunne det ikke vært sagt! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.