Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiturer i Nordmarka


panda

Anbefalte innlegg

Jeg har anbefalt noen skiturer for Aftenposten/Oslopuls. Det ligger en artikkel på:

http://oslopuls.aftenposten.no/aktivitet_friluft/article109060.ece%3Fwebhit=oslopuls_guide

Turene er jevnt over ikke så lange. En har ganske mange høydemeter, mens en følger noen fine og litt ukjente skogsløyper rett ved Sognsvann. En tur passer best for slabbedasker med masse nedoverbakker og fire serveringssteder underveis.

Det er på grensen til skiføre i marka nå. Blir sikkert fint til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Filosoferer med tanken om å ta toget til Harestua og så gå derifra på ski ned via Kikuthytta ( må jo ha en gigantvaffel og energi på halvveien før jeg går videre ned til Sognsvann.

Rart at denne ruta ikke er beskrevet på noen av turistforeningen sine turforslag og heller ikke andre steder som jeg finner i farten.

Sykla denne turen 2 ganger på sykkel og tenkte at den må jo være fin på vinterstid. Følge den brede fine fjellveien som jeg gjorde på sykkel.

Klart, starter jo med styrkeprøven opp første åsen og 8 km stigning, men deretter er det jo stort sett slak nedover/ staketerreng.

Noen som har kanskje tatt denne turen og veit noe om føre og slikt?

Kan vel kanskje ringe Kikuthytta å høre med de. Skal jo komme 20 cm til med snø nå til helga så tanken var å virre rundt i mitt eget tempo på Søndagen.

( lit fysisk fostring etter julebord på fredag skader nok heller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filosoferer med tanken om å ta toget til Harestua og så gå derifra på ski ned via Kikuthytta ( må jo ha en gigantvaffel og energi på halvveien før jeg går videre ned til Sognsvann.

Rart at denne ruta ikke er beskrevet på noen av turistforeningen sine turforslag og heller ikke andre steder som jeg finner i farten.

Sykla denne turen 2 ganger på sykkel og tenkte at den må jo være fin på vinterstid. Følge den brede fine fjellveien som jeg gjorde på sykkel.

Klart, starter jo med styrkeprøven opp første åsen og 8 km stigning, men deretter er det jo stort sett slak nedover/ staketerreng.

Noen som har kanskje tatt denne turen og veit noe om føre og slikt?

Kan vel kanskje ringe Kikuthytta å høre med de. Skal jo komme 20 cm til med snø nå til helga så tanken var å virre rundt i mitt eget tempo på Søndagen.

( lit fysisk fostring etter julebord på fredag skader nok heller ikke)

Problemet med turene fra Stryken/Harestua/Mylla tidlig i sesongen er at de har lange strekk over vann som neppe er sikre enda..

Beste tur nå er å gå fra Movann. Bra snø over 300 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Harestua kan man gå rundt vannet. Jeg har jeg gjort en gang på våren da isen var utrygg.

Jeg gikk på skitur i Kjektadmarka i går, fra Gjellebekk. Første del der det er mange trær var det litt tynt, men eller var det ganske bra føre der det var åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal aldri over noen vann alene. Blir å ta toget til Harestua i så fall og så rusle ned til Stryken eller hva det heter der det er en liten deming og bru over elva. Så var tanken å følge den skogsveien som går sørover til krysset der en tar til høgre (nordfra) for å komme ned til Kikuthytta og så når gigantvaffelen og sånn er unnagjort gå tilbake til dette krysset og fortsette videre nedover. Kommer så til et skikkelig bratt bakke, men dette er siste før en er nesten framme ved Sognsvann. Da er det bare en liten oppoverbakke før det er nedover hele veien til sognsvann stasjon omtrent.

Er ikke sikker på navn på de ulike stedene, men bør kanskje klare å få tak i ett kart sånn at jeg kan vite hva de ulike kollene og hauene her heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal aldri over noen vann alene. Blir å ta toget til Harestua i så fall og så rusle ned til Stryken eller hva det heter der det er en liten deming og bru over elva. Så var tanken å følge den skogsveien som går sørover til krysset der en tar til høgre (nordfra) for å komme ned til Kikuthytta og så når gigantvaffelen og sånn er unnagjort gå tilbake til dette krysset og fortsette videre nedover. Kommer så til et skikkelig bratt bakke, men dette er siste før en er nesten framme ved Sognsvann. Da er det bare en liten oppoverbakke før det er nedover hele veien til sognsvann stasjon omtrent.

Er ikke sikker på navn på de ulike stedene, men bør kanskje klare å få tak i ett kart sånn at jeg kan vite hva de ulike kollene og hauene her heter.

Skiforeningen har online kart med skiløypene. Den siste bratte bakken etter Kikut heter noe med Bjørne.... mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal aldri over noen vann alene. Blir å ta toget til Harestua i så fall og så rusle ned til Stryken eller hva det heter der det er en liten deming og bru over elva. Så var tanken å følge den skogsveien som går sørover til krysset der en tar til høgre (nordfra) for å komme ned til Kikuthytta og så når gigantvaffelen og sånn er unnagjort gå tilbake til dette krysset og fortsette videre nedover. Kommer så til et skikkelig bratt bakke, men dette er siste før en er nesten framme ved Sognsvann. Da er det bare en liten oppoverbakke før det er nedover hele veien til sognsvann stasjon omtrent.

Er ikke sikker på navn på de ulike stedene, men bør kanskje klare å få tak i ett kart sånn at jeg kan vite hva de ulike kollene og hauene her heter.

Den vanlige løypa fra Stryken går over flere vann. Blant annet flere kilometer over Helgeren. Det er ganske kronglete å gå rundt..

Forøvrig ligger all info på Skiforeningens sider, med oppdatering over prepareringsstatus flere ganger om dagen.

Hvis du går "tilbake igjen" fra Kikut på den vegen du kom, er du på vegen som går mot Bjørnholt. Da ender du ved Hammeren i Maridalen, ikke ved Sognsvann. Dette er også en bilvei, og hvis du er glad i skiene dine, velger du heller en annen rute.

Fra Kikut er den greieste veien (før Bjørnsjøen har sikker is) å gå vestover fra Kikut, parallelt med veien på sørsiden i et par-tre hundre meter. Deretter svinger ei løype mot sør. Det er skiltet til Kobberhaugen og Ullevålseter. Ullevålseter er veien ned mot Sognsvann. Turen over Kobberhaugen er litt lenger, men mye finere. Og vaflene der er minst like gode som på Kikut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips fra Lompa synes jeg. Når det gjelder Hammern så er det to bilveier der. imdilertid går det en ganske variert og fin skogsløype mellom veiene fra Skjærsjøen og ned. Det stopper også buss på Hammern.

Alternativet jeg skriver om til/fra Kikut er trolig litt raskere enn å gå via Kobberhaughytta. Men det går altså over Øyungen og den er jeg usikker på om er tilstrekkelig islagt nå. Sist jeg sjekket var det overvann og det så litt uggent ut. jeg ville ikke gått utpå da. Nå har det vært vinter noen dager så det kan jo tenkes det er bra.

Hvis man velger ruten til Skar i Maridalen så er det bussholdeplass der man kommer ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bare en liten standardtur fra sognsvann og til Ullevållseter med stopp for vaffel og en pepsi max. Lite snø så tror jeg venter til etter neste snøfall før jeg star skia fatt igjen.

I det minste fint å teste nyeskia jeg handla meg i går.

Fikk jo såklart å ta et svalestup fremover ned en liten nedoverbakke, så knuste jo solbrillene jeg hadde i venstrelomma. Godt jeg ikke hadde mobilen i den andre.

Så nå venter jeg bare på neste snøfall 8)

Kom meg i det minste ut av døra i fineværet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte forhold i Østmarka i dag. Grønmo, Skullerud, Ellingsrund og Vallerud er fine utgangspunkter. Ikke bruk de nyeste skiene, men stormaskinen har preppa god trasè :) Fikk gått 12 mil her i helgen.... Flott i Sørmarka også. (tatt i betraktning at det ikke er mer snø enn det er... 8) )

Ellers meldes det om flotte forhold på Krokskogen. Fine utganspunkter er Skansebakken, Elveli og Lommedalen (By). Flott i Vestmarka. 500fjell har full kontroll i denne delen av marka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke primært et råd til deg Panda, som jeg regner med har oversikt, men til eventuelle noviser på ski som er innom: Nå som vinteren er kommet er det bare å legge inn denne som startside : http://www.skiforeningen.no/markadb/showf.cgi

Her får du vite alt du trenger. Med 10 kalde i marka siste døgn og litt nedbør også ser det ut til at helgen blir finfin for ski - også på vannene! Det var ikke så verst sist helg heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

tok en liten tur i marka i helga,

målet var ringkollen med overnatting på sinnerdammen, til lommedalen med overnatting på myrseter.

dessverre, eller heldigvis ? så ble det litt endringer pga dårlig føre og vær (les høy temperatur og regn de forrige dagen)

vel, siden det var ren is fra ringkollen til jonsetangen valgte vi å fortsette med taxien ned til jonsetangen. herfra til sinnerdammen, snaue mila var det fortsatt traust føre. bortimot glattis. vel vitende om at været ikke var meldt stort bedre på lørdag avventet vi til lørdag å bestemme om vi tok turen til myrseter eller ei. med plussgrader og sludd lørdag morgen valgte vi heller å ta turen til tverrsjøstallen. det ble MYE kladd og LITE glid. takk og pris for at vi valgte bort langturen denne dagen :P

etter litt frem og tilbake på lørdag kveld, hvor kulde begynte å sette inn tok vi en råsjans og besteme oss for å stå grytidlig opp søndag morgen og fare avsted.

kl halv åtte i dag tidlig dro vi avgårde, med et par tre fire minusgrader i lufta, med skyfri himmel fikk vi nyte den knallgule-orange-røde morgensola på venstre bollekinn et par timer, samt knitrende føre langs bittelitt preparerte løyper, resten på gamle nysnødde spor første del av løypa.

når vi ankom løvlia kl halv elleve ble det litt som fryktet, temperaturen økte og isen la seg pent i sporene igjen. i tillegg klarte vi selvfølgelig mesterstykket å ta feil fra løvlia så vi endte opp på skansebakken i sørkedalen. alt i alt, en flott tur - men nå som det er meldt plussgrader så ville jeg ikke satt ut på tur så lenge du ikke har godt mot, og er endringsvillig :-)

ps! tok turen fra mylla til hammeren m/overnatting på katnosdammen for fjorten dager siden, - den gang var ikke sjøene fryst go vi måtte strebe oss rundt alle sjøene. men været og snøen var helt perfekt, så da er det vanskelig å klage.

du finner løype/video/bilder fra denne turen på http://rotehodet.norblogg.net

bilder og video fra helgens tur kommer i løpet av det neste døgnet hvis alt klaffer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har føret blitt virkelig fint. Ruslet noen kilometer innenfor Maridalen i dag og det var ordentlig vintervær. Smurte med grønt, men det viste seg å være litt sandpapir likevel. Må ha vært kaldere enn jeg trodde.

Etter noen år med granbar, stålis og kongleføre er det på tide at man kan gå på ski på ordentlig sne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er optimale forhold i marka nå og global oppvarming ser ut til å ha tatt en liten pause. Så her gjelder det å benytte sjansen; for som det heter i føremeldingen: Ut på ski for den som kan!!

Det er ekstra gledelig at det i "risikosoner" som Østmarka og Sørmarka er full vinter også nå og at folk som bor i disse områdene endelig kan ta på seg skia utenfor stuedøra, det er ikke hverdagskost slik vintrene har blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.