Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til valg av joggepinner


j0rgen

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid kun stått på fjellski og stort sett styrt unna preparerte løyper.

I dag tok jeg imidlertid en tur i Bymarka i Trondheim med mine Åsnes Combat og plaststøvler... jeg følte meg litt malplassert. Kanskje det er på tide å utvide skistallen med et par ski av et litt lettere kaliber.

Noen som har noen tips på en brukbar og billig pakke med joggepinner? Er det noe spesielt jeg bør se etter? Stålkanter/ikke stålkant, spenn osv? Synes det er kjekkest å skøyte, hvis det skulle ha noe å si... :D Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har tenkt å skøyte vil jeg være litt forsiktig med disse billigpakkene. Kjøpte selv en slik billigpakke for et par år siden, og kunne like godt dratt innom et sagbruk å kjøpt et par planker. Nesten umulig å lære seg skøyteknikk på dårlige ski. Det blir fort mye armer og ben og lite fremdrift.

I vår gikk jeg på salg, mye til halv pris. Kjøpte et par Fischer-ski til et par tusen og staver til 500, skoa hadde jeg jo fra før. Det var som natt og dag. Nå er det en ren fornøyelse å suse rundt i løypa. Har til tider problemer med å holde følge med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke foreforholdene i Trondheimsmarka, men her i Oslo-traktene bruker man ikke stålkanter på lette markaski.

Jeg anbefaler deg lette og smale ski for å skøyte. Du trenger ikke spesielt skøyteski, men du bør si fra til butikken at du vil kunne skøyte, slik at de putter en litt mindre fleksibel gummidings på bindingen.

Prøv også kombinasjonssko (klassisk/skøyting). Jeg har hatt dem i flere år og kan fint bruke dem til klassisk. Jeg kan ikke skøyte godt enda, men min mann bruker dem også til skøyting og er fornøyd.

Ellers synes jeg det er en fordel med ski som er relativ myke. Akkurat så myk som vekten din tåler. Da trenger du ikke å ha superteknikk når du skal gå klassisk. Jeg er også glad i kort ski som er lettere å håndtere med fiskebein.

Stavene må helst være litt lange når du skal skøyte, så du kan vurdere å kjøpe 5 cm lenger enn du hadde gjort med klassisk. Da vil du fortsatt kunne kjøre begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.