Gå til innhold
  • Bli medlem

Svømmende ryper?


Skjævis

Anbefalte innlegg

Etter en snedig opplevelse i høst er det noe jeg må spørre forumets brukere om.

Under en fjelltur i Ryfylke kom jeg over noe jeg aldri har sett før. Da jeg gikk langs en liten elvestubb rundet jeg en liten fjellrabb og fikk plutselig se 5 ryper som lå og duppet i vannskorpa :twisted: . Da de ble oppmerksomme på meg fløy de avsted, og ganske kjapt etterpå fløy det 7 stkker til avgårde, men disse satt på land like ved siden av. Har spurt flere om de har sett eller hørt om ryper i vannet før, men ingen har det.

Er det noen av forumets brukere som har hørt om noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp har sett det samme som deg. Tidlig på sommeren for 2 år siden gikk jeg langs et vann oppi fjellet. Plutselig letter ei rype med 5-6 kyllinger på slep. Rypene fløy utover vannet og landet ca 10-15 meter fra land. Rypene bare lå der å duppet, mens jeg stod på land og var mildt sagt overrasket :) . Ihvertfall en effektiv måte å komme seg unna rovdyr på. Aldri sett noe lignende i hele mitt liv. Hadde desverre ikke kamera med meg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Her er det snakk om svømende ryper. Og det er forskjell på å bade i vannkanten, og på å svømme.

Rype er en hønsefugl, og derfor er dette meget merkelig om det skulle hende.

Eg har i alle fall sett ikkje-flygedyktige rypekyllingar svømje over vassdammar som var alt for djup til at kyllingane kunne nå botnen. Og ja, dei brukte føttene for å få den nødvendige framdrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning som er hobbyornitolog skremte ei rype opp fra redet en gang. Den lettet, fløy ut på vannet og landet der. Han fortalte hvordan den kom seg opp igjen, men akkurat den biten husker jeg ikke i farta. Han vet at det var ei rype og ikke en annen fugleart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.