Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stengt er stengte DNT hytter om vinteren?


Lindap

Anbefalte innlegg

Hei.

Mange selvbetjente DNT-hytter er vinterstengt til midt i februar. Jeg har lyst å gå en tur i juleferien og synes det er for korte dager til å bo i telt. Er det noen som vet hvor stengt de hyttene virkelig er? Betyr det bare at proviantlageret ikke er fylt på? Kan det være tomt for ved (det blir fort problematisk)?

Jeg tenker konkret på Marenvollen og Narjordet. Men det kan også være aktuelt med Rondane.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk svaret fra DNT:

Hyttene kan brukes, men det etterfylles ikke med gass, ved og mat.

Som oftest går det greit, men vær forberedt på at det er mangler på noen av disse tingene. Ta med mat og eventuelt primus, så er du sikret.

De områdene som er åpne hele året er Rondane/Ringebufjellet og Huldreheimen. Der er det fine forholdt i nyttårstida og flere besøkende.

Denne regelen er det bare DNT Oslo som har. I resten av landet er hyttene tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med opningstider på hyttene er eit interesant tema. Eg synes turistforeningen ikkje er så klar på det punktet - det er litt for mange variasjonar. Eg har ein mistanke om at "folk flest" gjerne trur at hyttene er opne heile året.

DNT OSLO:

Dei fleste er oppført som stengt seinhaustes/tidleg vinter, utanom Rondane/Ringebufjellet og Huldreheimen.

Vidare enkelte hytter stengde i periodar på grunn av villreinen om våren (t.d. Rondane), og kanskje nokre i samband med jakt på hausten(?). Om hyttene faktisk er heilt avstengde, slik at du ikkje kjem inn i det heile, det varierer. Veit at Olavsbu ofte er det, Gjendebu og Skogadalsbøen (sjøvbetjening) er gjerne opne likevel. Det er verdt å merke seg at fleire betjente turisthytter ikkje har sjølvbetjeningskvarter i den tida dei ikkje er betjent.

Alle DNT-OSLO hytter er uansett låst med standard DNT lås - så hugs nøkkel!

ANDRE TURISTFORENINGAR/TURLAG

Opne heile året, med enkelte lokale unntak. Også nokre som blir stengt i periodar som ved jakt (midten av august til ut i september) og på grunn av villrein (mai-juni). Mange hytter på sørlandet og vestlandet er ulåste, men ein del bruker også standard DNT lås. I resten av landet er det DNT-lås. Det er også nokre utleigehytter der du må reservere og låne nøkkel på førehand.

Eg forstår ikkje heilt at ikkje DNT OSLO kan klare å ha ein litt meir felles policy med resten av foreningane. Eg synes også at det er eit paradoks at nokre av hyttene er heilt avlåst midtvinters med tanke på tryggleik. Det minste bør vera at det er eit lite rom ope (f.eks. sikringsbu).

Eg spurde DNT OSLO ein gong om kvifor Olavsbu ikkje var open heile året. Svaret var då at det ville ha vore nødvendig med ei ekstra forsyning om det skulle halde med ved og proviant. Det er jo forsåvidt eit greit poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet til noen hytter med tomt matskap, men har aldri opplevd at det har vært tomt for ved. Så lenge man kommer innendørs er man jo uansett reddet.. DNT-nøkkelen er alltid med, selv om jeg ikke har tenkt meg innom noen hytte.

edit: Er forøvrig helt enig i at de store betjente hyttene burde ha sikringsbuer i den tiden de er lukket. Det burde ligge i vilkårene for å få lov til å drive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Tenkte meg inn til Bjordalsbu no i helga, men fekk svar av DNT att hytta ikkje blei etterforsynt med ved og andre forsyningar og att man ikkje kan rekne med at forsyninger er der. Får revurdere planane mine for kommande helg da..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn til Kljåen (Grøndalen, Hemsedal) etter en tung tur med pulk i nysnø, bare for å finne hytta tom for både ved og stearinlys.
Det var en kjip opplevelse! Hadde ikke pakka med alt jeg trengte for å overleve i kald hytte, og endte med å måtte ta turen ut igjen...

Skjønner forøvrig ikke helt hvorfor det skal være DNT Oslo som skjøtter hytten helt opp i Hemsedal. Særlig når det fører til vinterstenging av alle hyttene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.