Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniv til friluftsliv


setesdalen

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette høres kanskje latterlig ut, men jeg har alltid min gamle speiderkniv (den med fingervernet) liggende i sekken, og synes den er meer enn god nok til det du beskriver. Verre syns ikke jeg det er:) Fikk også en Brusletto Villmarkskniven eller hva det er den heter, den med molte på slira i alle fall, den fungerer også, bedre grep for større hender. I tillegg har man jo f.eks. Mora o.l.

Mulig du hadde tenkt på noe annet, men dette er i alle fall mine meninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mine to favoritter det, men må si det er lenge siden jeg har brukt speidern:)

Samekniven funker jo på sitt vis,synes bare bladet er for stort i forhold til vekta på stålet. Det blir litt lite futt, hvis du skjønner. Og den er ingen fiskekniv akkurat:)

En litt mere allround kniv er tingen tror jeg.

Min beste kniv til alt er Fallkniven a1.

Her har du en liten video test av den, (hopp til ca midtveis i videoen for å slippe unna det meste av fjaset til amerikaneren som tester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk messer el.l. der det er knivsmeder til stede. I mengden av alle de individuelle knivene som du finner på et slikt sted, vil du garantert finne en som ligger godt i hånda og har passe størrelse, bladform og vekt. Dessuten får du ekte saker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er godt kjent med Fallkniven: Har de siste årene brukt mod A1.

Solid og ikke for stor. S1 har jeg ikke prøvd, men blir nok for lik A1...

Fallkniven mod A1 er den kniven jeg har hatt som jeg stoler mest på. Samt liker best å bruke. Fin å gjøre opp fisk med og til litt grovere knivarbeid. Eneste minus er plast slira som jeg mener er dårlig designa (jeg har en annen variant av slira enn bildet på foregående tråd).

Samekniver eller varianter av den er jeg ikke kjær i...

Kansje med tid og stunder finner jeg en dyktig knivsmed som lager meg den perfekte kniven? ... Noen som vet om en dyktig knivmaker?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om kvaliteten på Falkniven sine kniver. VG-10 stål er topp kvalitet.

Men jeg personlig synes kniver med så tykk bladrygg er ubrukelig til ting som å skjøre brød, sløye fisk osv.

Ville definitivt heller ha kjøpt en Strømeng 5`. Ser man prismessig, så kan du enda kjøpe deg ei knall handsmidd øks fra Wetterlings i tillegg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallkniven A1 er super til fisk, så lenge du ikke fileterer hele tiden. Og såfremt de er store nok for panna:)

Bladtykkelsen kan dog også være en fordel, spesielt når en kløyver ved på mitt vis.

Men ja, det er en produksjonskniv og har nok ikke så mye "sjel".. som en liten håndsmidd tollekniv. ..Men jevn produksjon er det!

Lysår mere allround enn noen samekniv/ tollekniv synes nå jeg.

Men det er nå bare min mening.

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Om du er villig til å betale for det er dette langt langt over en samekniv, som jeg synes handler mye mer om tradisjon en funksjonalitet. http://www.fehrmanknives.com/knives.htm

Det er greit at mange synes at slikt er litt tullete, men om dette er det en liker å holde på med, en har råd til det og tar en titt på hva en har lagt i annet utstyr, så ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor samekniv kan absolutt være et godt alternativ. En liten tollekniv fungerer ofte bedre til sløying, spikking o.l. mens en øks er bedre å hogge med, men i blant er det praktisk å ha noe som kan brukes litt til begge deler. Det er også verdt å merke seg at i de områdene samekniven har blitt utviklet er den uovertruffen som et alt mulig verktøy. Måtte bare få med dette innlegget da jeg synes den får litt ufortjent kritikk i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.